Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg købte for 14 siden et Panasonic GT30 plasma. Efter jeg spillede FIFA på PS3 i dag, kan EA Sports logoet nederst i venstre hjørne ikke gå væk når jeg ser tv(burn in?). Det kan næsten ikke ses hvis jeg ser almindeligt tv, men ser jeg en fodboldkamp eller lignende, er logoet ret tydeligt.

Er mit tv broke? Hjæææælp.
Brugeravatar
Af MigSelv
Se tv / film uden logoer, og dit EA Sports logo forsvinder igen. Du har sikkert fået et retention problem, et burn in kræver normalt mere end det du beskriver.
Vær forsigtig med alle logoer, i tv'ets første 200-300 timer.
Husk din pixelorbiter skal sættes "til", ikke kun i "auto". I THX mode kan auto ikke fravælges.
Brug indstillingerne fra denne test :http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1300800175, og sæt pixelorbiter i "Til".
Hvis dit tv er udstyret med Rullebjælke ( findes i menuen ), så lad den køre natten over, dette kan også fjerne midlertidig indbrænding / retention.
Af GreNoLi
Hvad med en gang myrekrig kan det bruges. Når jeg kører bjælken hen over skærmen, kan jeg se tydelige bjælker og logoer fra mit fifa spil :-(
Af GreNoLi
Tv'et er kun 14 dage gammelt i morgen. Jeg har spillet FIFA et par timer om dagen, næsten dagligt. Og har desuden ikke kørt alt det her break in halløj. Har nu kørt det indbyggede white wash program i et par timer, men der er ikke sket nogen bedring overhovedet :-(
Brugeravatar
Af edinger
GreNoLi skrev:Tv'et er kun 14 dage gammelt i morgen. Jeg har spillet FIFA et par timer om dagen, næsten dagligt. Og har desuden ikke kørt alt det her break in halløj. Har nu kørt det indbyggede white wash program i et par timer, men der er ikke sket nogen bedring overhovedet :-(
Du havde måske ikke fået at vide, at du skulle være varsom i skærmens første levetid, enten af os her i forummet eller der, hvor du købte skærmen?

Ellers er det måske nok at udfordre skæbnen at spille PlayStation "et par timer om dagen", førend skærmen er blevet broken in.

Jeg har dog stadig svært ved at forestille mig, at der er tale om permanent fastbrænding.
Af GreNoLi
Jeg har åbenbart ikke lyttet ordentligt efter. Men hvad kan jeg gøre? Køre en blue Ray med fuld kontrast, lys osv. ?

Jeg forstår ikke det du skriver ang. Playstation.
Af loberg
Nu er det ikke noget på dig, men der er satme noget ivejen med de nye Plasma idag, hvis man ikke engang kan spille playstation og hvad ellers med sit nye tv, førend at man har kørt en masse på tvét i flere 100 timer først det er simpelthen for ringe.

Har læst og set at det gælder meget markant på både Samsung og Panasonic Plasma ihvertfald.

I min verden burde de ikke have sendt tv på gaden når det er så nemt at få retention og burnin !:( !:( !:(

De kunne da i det mindste køre disse ting i nogle 100 timer på fabrikken inden de sender dem ud, så folk er fri for disse ting lige når de køber deres nye tv....
Af GreNoLi
1) Det er købt i Bilka for 14 dage siden i morgen. Har jeg ikke 14 dages returret?

2) Jeg har både kørt den der washer bjælke i 3 timer, og afspillet filmen 2012 på blue ray 2 gange. Kan stadig se "ghost" logoer fra EA Sports.

Er sgu bange for at det er permanent. Help......
Af GreNoLi
1) Det er købt i Bilka for 14 dage siden i morgen. Har jeg ikke 14 dages returret?

2) Jeg har både kørt den der washer bjælke i 3 timer, og afspillet filmen 2012 på blue ray 2 gange. Kan stadig se "ghost" logoer fra EA Sports.

Brugeravatar
Af MigSelv
GreNoLi skrev:1) Det er købt i Bilka for 14 dage siden i morgen. Har jeg ikke 14 dages returret?

Hvis det har vist et logo det samme sted i 14 dage a 2 timer, så vil det tage mindst den samme tid, at få det væk igen.
Af Mysen
MigSelv skrev:
GreNoLi skrev:1) Det er købt i Bilka for 14 dage siden i morgen. Har jeg ikke 14 dages returret?

Hvis det har vist et logo det samme sted i 14 dage a 2 timer, så vil det tage mindst den samme tid, at få det væk igen.
Og nok også endnu længere, idet panelet er ældre nu, end det var for 14 dage siden...
Du skal vaske MEGET længere, end du har gjort indtil nu for at få det væk.

14 dages returret virker kun, hvis Bilka modtager tv'et i samme stand som du fik det. Dette er jo ikke tilfældet, når du har brændt et logo fast, men du kan da (lidt uetisk)lade som ingenting, og så er det bare Bilka der står med problemet.
Af GreNoLi
Det kan kun ses hvis jeg kører en helt hvid baggrund eller ser en fodboldkamp i HD. Så jeg er ret meget i tvivl om hvor slem skaden er, eller om det er normalt her i starten????

PS. Det har jo ikke været der fra dag 1 jeg fik tv'et, men det er kommet i løbet af de sidste 4-5 dage fordi jeg har spillet Fifa en 2-3 timer dagligt der.
Af Mysen
Der er vel nærmere blot blevet mere og mere tydeligt, hvilket kan forklare, hvorfor du først nu bemærker det. Hvis du har spillet Fifa for 14 dage siden, så har du allerede der "brugt" de inficerede pixels mere på daværende tidspunkt.

Forestil dig en graf med følsomhed på y-aksen (den lodrette) og tid på x-aksen. Kurven vil starte højt og herefter dale først hurtigt og herefter mere og mere udfladende eller degressivt, dog uden nogensinge at ramme x-aksen. Dette kaldes også en hyperbel, og hvis Fifa-logoet har været vist, mens grafen var stejl, vil du i dag skulle vaske det væk, mens grafen er mere flad.
Hovedregelen er, at det tager den samme tid at rense, som at skabe indbrændingen, men i dit tilfælde kan det altså være endnu længere tid, fordi indbrændingen er opstået, mens kurven stadig var stejl.

Det er iøvrigt ikke normalt, at man skal rense i timevis, hver gang man bruger sin skærm, men det nævnte forbrugsmønster er lige voldsomt nok til en helt ny skærm. Kør ruller 1 døgn mere, og så tror jeg det forsvinder.
Af GreNoLi
Mysen skrev:Der er vel nærmere blot blevet mere og mere tydeligt, hvilket kan forklare, hvorfor du først nu bemærker det. Hvis du har spillet Fifa for 14 dage siden, så har du allerede der "brugt" de inficerede pixels mere på daværende tidspunkt.

Forestil dig en graf med følsomhed på y-aksen (den lodrette) og tid på x-aksen. Kurven vil starte højt og herefter dale først hurtigt og herefter mere og mere udfladende eller degressivt, dog uden nogensinge at ramme x-aksen. Dette kaldes også en hyperbel, og hvis Fifa-logoet har været vist, mens grafen var stejl, vil du i dag skulle vaske det væk, mens grafen er mere flad.
Hovedregelen er, at det tager den samme tid at rense, som at skabe indbrændingen, men i dit tilfælde kan det altså være endnu længere tid, fordi indbrændingen er opstået, mens kurven stadig var stejl.

Det er iøvrigt ikke normalt, at man skal rense i timevis, hver gang man bruger sin skærm, men det nævnte forbrugsmønster er lige voldsomt nok til en helt ny skærm. Kør ruller 1 døgn mere, og så tror jeg det forsvinder.

Ok tak for hjælpen. Så du tror ikke det er permanent burn in? Skal rulleren køre uafbrudt eller kan jeg med fordel gøre noget andet for at fremskynde processen?