Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg går og overvejer at købe nyt tv og var lige et hurtigt smut inde i elgiganten for at se hvad de havde og der fandt jeg et philips 46PFL6626T og jeg synes at billedet var rigtigt flot. Når f.eks. billedet kørte hurtigt på den der hang ovenover så hakkede det helt vildt, hvorimod at det på philips tv'et kørte helt flydende.

Jeg synes dog prisen på 6000kr. er lidt meget, men hvad siger I? Har I alternativer eller er det et godt tilbud?

På forhånd tak

Mvh. Jacob
Senest rettet af JacobJ 02 feb 2012, 20:08, rettet i alt 1 gang.
Af JacobJ
Jeg burde måske uddybe mine krav lidt.

40"+, helst 46"
100 rigtige hz eller hvert fald sådan man kan se fodbold, uden at der kommer slør og lignende efter bolden.
Gerne LED, så den ikke fylder så meget når jeg hænger den op på væggen.
Ellers behøver den ikke have så mange features.
Prisen må gerne komme længere ned end 6000kr.
Af DavidHimself
Normalt anbefaler de fleste plasma til ting som sport - er det en mulighed, eller skal vi kun byde ind med LED?
Af JacobJ
Okay, så en plasma skærm er bedre til fodbold end en LCD/LED skærm? Jeg troede at det var i "gamle dage" det var sådan, men der kan man bare se.

Hvilke plasma skærme bør jeg så kigge på? I må komme med alle de forslag som overholder de få krav jeg har til en skærm. Det eneste jeg bare vil have er en skærm der kan vise en fodboldkamp uden slør og uden hak osv. Lige nu har jeg en gammel philips crt skærm, men den er lidt lille og den fylder godt.

Jeg har kigget rundt her i forummet og har læst mig til at man ikke kan stole på det man ser i butikkerne, men kan de fuske med hak i billedet? Den ene hakkede helt vildt og den anden kørte helt perfekt uden hak.
Brugeravatar
Af edinger
JacobJ skrev:Jeg har kigget rundt her i forummet og har læst mig til at man ikke kan stole på det man ser i butikkerne, men kan de fuske med hak i billedet? Den ene hakkede helt vildt og den anden kørte helt perfekt uden hak.
Prøv lige at tjekke linkene ovenfor...
Af JacobJ
Jeg har læst linkene herover, men jeg ved ikke om der bliver konkluderet at det er de ekstra billedebearbejdningsindstillinger i de tv med 100 eller 200 falske hz der giver et billede der ikke hakker eller hvordan det skal forståes. Set tit at alle fraråder at bruge disse motion-forbedringsindstillinger og så at køre med 50hz på et 100/200hz, men vil det sige, at hvis jeg går ud i elgiganten og tager det tv der hakker og indstiller det korrekt, så vil det ikke hakke?
Af DavidHimself
JacobJ skrev:men vil det sige, at hvis jeg går ud i elgiganten og tager det tv der hakker og indstiller det korrekt, så vil det ikke hakke?
Det kan være tilfældet - MEN det handler om at 100Hz funktionen ikke siger en skid om kvaliteten på billedet i øvrigt, og de forumtråde handler om at billedet i butikken kan ikke bruges til noget!
Det bedste er typisk at se ting som designet i butikken, men at træffe valget om tv ud fra tests og erfaringer fra andre, da det er her man virkelig finder ud at styrker og svagheder.

Hvis du er lidt en nærigpind ( ;) ) så se evt på et tv som 51D535. Det ligger ekstremt rimeligt i pris og passer som noget af det du beder om!
Af JacobJ
Okay, det var ellers noget af et tv. 51 tommer synes jeg lyder voldsomt, men prisen ser fin ud. Vil sådan et tv kunne vise en fodboldkamp uden slør eller haler efter bolden?

Jeg skal kun bruge tv'et til at se tv fra stofa kabel-tv. En gang imellem måske en columbo dvd, men det er jo ikke ligefrem i bedste kvalitet i forvejen.

Hvad vil tv'et ikke kunne? Jeg ved at det har svært ved at bruges som computerskærm og spillekonsoller. Hvad ulemper er der ellers ved plasma og hvorfor er tv'et så billigt istedet for LCD/LED modeller?

Er skærmen lavet i mindre udgaver og er disse ligeså gode som 51 tommer udgaven?
Af JacobJ
Jeg kan ikke se at skærmen understøtter MPEG4. Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte at den gør det?
Af THM
der vil ikke være hale efter bolden, som jeg eks har set det på lcd tv der er et par år gamle. men om det er godt nok i dine øjne er svært at sige... ;)
prøv evt. også at tjekke LG's PZ modeller de har fået rigtig meget ros for deres håndtering af sport...

lcd tv kan dog også vise sport uden de store problemer tjek evt samsung ue46D5005, ved ikke om den stadig er, men den har været på tilbud til 5000.

hvis tv'et kan vise ægte 50hz korrekt hakker billedet ikke ved bevægelse. de kunstigt indsatte billeder 100-200hz systemerne tilfører er derfor overflødige, og bidrager kun med kunstigt glatte bevægelser da der også opstår fejl i udregningerne af de ekstra billeder...
Af jones31
Vil klart vælge 6626t frem for samsung ue46d5005, da billedet er alt for kunstigt på samsung skærmen og nej den kan ikke håntere sport og film ved hurtige bevælgelser, altså samsung. Philipsen laver mere naturlige billeder og har bedre lyd i end samsung hvis der ikke bruges eksisterende anlæg.

Du for samtidig dvbt2 i philips til bl.a tv2hd fra 1.april på alm antenne, hvis man har det og så har du smart tv i open browser, hvor du kan bruge din smartphone eller trådløst tastutur og mus på.
Nogle fede features den har fremfor samsungen.
Brugeravatar
Af edinger
JacobJ skrev:Jeg kan se at elgiganten også har tilbud på følgende tv. Er den værd at bøvle med og vil den kunne opfylde mine behov?

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -le-40d504
Ingenlunde.

Men igen er det jo meget svært for os andre at svare på, da vi hverken ved, hvad du er vant til at kigge på eller kender din nøjagtige tolerance.

DavidHimself's bud, Samsung PS51D535, kan jeg kun tilslutte mig, om end jeg nok personligt ville strække budgettet lidt og vælge Panasonic G30 i stedet (link).

JacobJ skrev:Hvad ulemper er der ellers ved plasma?
Skåret ud i pap:

LCD med Edge-LED backlight:

+ knald på farverne, god i dagslys
÷ clouding, ujævn kantbelysning, slør, betragtningsvinkel, input lag

LCD med full array LED backlight:

+ knald på farverne, dyb sort, god i dagslys
÷ glorier, banding

Plasma:

+ Naturlige farver, dyb sort
÷ refleksioner, buzz, blæser-støj, banding, fluctuating blacks

jones31 skrev:Vil klart vælge 6626T frem for Samsung UE46D5005, da billedet er alt for kunstigt på Samsung-skærmen, og nej, den kan ikke håntere sport og film ved hurtige bevælgelser, altså Samsung. Philips'en laver mere naturlige billeder og har bedre lyd end Samsung, hvis der ikke bruges eksisterende anlæg.
At dømme ud fra testen af 6000-serien her på siden skulle Philips'en netop ikke klare sig særlig godt ift. bevægelse – læs: overdrive slør (link).

Om Samsung'en klarer sig voldsomt bedre, skal jeg lade være usagt. Jeg vurderer det dog som temmelig usandsynligt, at den ligefrem skulle klare sig dårligere.