Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Daner04
Hej

Jeg er ganske på herrens mark og må derfor ty til hjælp.

Vi skal have vores gamle Fjernsyn skiftet og vil nu gerne have en Fladskærm.

De krav vi har er:

40"
100 hz (helst ikke 50 + noget lusket vi dobler selv op teknologi)
MPEG4
Full HD
Minimum 1 Scart Stick

Er der nogen der kan komme med konkrete forslag?

I mange af de test jeg har læst ser det ud som om man selv skal lave kalibering bagefter for at få farverne til at se rigtige ud.
Hvor svært er det (når man er 100% analfabet til teknologi) og kræver det særligt udstyr?

På forhånd tak
Brugeravatar
Af edinger
Har du tjekket listen med købsanbefalinger (øverst til venstre)?

For at kunne vælge rigtigt, er det yderligere væsentligt at være opmærksom på sit forbrugsmønster samt de fysiske rammer: Stue med lysindfald? PS3? Opkobling til pc? Blu-ray i mørkelagt stue m.v.
Af DavidHimself
Husk at 100Hz IKKE er et kvalitetsstempel i sig selv... når det er sagt så ville jeg spare op en måned til, og gå efter 46G30Y! den har en god pris i øjeblikket (5999,-), og er helt klart det bedste til prisen (42" modellen koster faktisk det samme!!)

Skal jeg kommer med bud der er tættere på budgettet ville det være

40PFL6606T - flere gange anbefalet her inde. Lad dig ikke narre af "400Hz PMR" - det er "blot" en 100Hz funktion!
Af Daner04
Foreløbigt tak.

Brugen er til almindeligt TV kiggeri i stuen. Vi bruger en DVD afspiller, men det er ikke utænkeligt at vi opgraderer til Blueray.
Der er nogen lysindfald, men mørklægningsgardiner er sat op.
Sport, Tv-serier o.a.
Den skal som udgangspunkt ikke bruges til spil.
Af PeterD
Men den generelle opfattelse herinde er at man får meget billedkvalitet pr. krone/sortniveau hos Panasonic plasmaskærme og du kan sagtens finde en fornuftig model til omkring de 4000-6000 kr...

Check dog anbefalingerne på siden og se på din stue mht. lysindfald etc.
Hos bla. koreanerne Samsung og nogle Philips kan der være nogle modelnumre som ikke er så gode som andre, så vær besluttet på mærke og model INDEN du går ud i butikkerne eller køber på nettet....
Af Daner04
Tak for den foreløbige hjælp (selvom jeg stadig er på herrens mark)

Er der nogen der kan svarer på den her del af min første post:

I mange af de test jeg har læst ser det ud som om man selv skal lave kalibering bagefter for at få farverne til at se rigtige ud.
Hvor svært er det (når man er 100% analfabet til teknologi) og kræver det særligt udstyr?
Brugeravatar
Af edinger
Alle skærme skal justeres for at opnå de optimale billedindstillinger. Fordelen ved at vælge en skærm her fra siden er dog, at Flatpanels har gjort arbejdet for dig.

Du skal således blot følge de angivne indstillinger, og så er du kørende.
Af J.H.
Det er ikke svært at indtaste indstillingerne fra en kalibrering her fra siden, eller fra en anden side for den sags skyld.
...og ellers er der nok en venlig sjæl i din omgangskreds eller familie der kan gøre det for dig/jer.
At lave en kalibrering er derimod en anden sag. Det kræver udstyr, viden, erfaring og tid.

Hvorfor specifikt 40"?

Uanset hvilken skærm du vælger vil der være lidt/meget at hente ved at ændre fabriksindstillingerne, så det er ikke afhængigt af om det er LCD, LED eller Plasma.

Jeg købte selv et 46" G30 for nylig og er særdeles tilfreds!
Senest rettet af J.H. 24 jan 2012, 11:39, rettet i alt 1 gang.
Af Daner04
J.H. skrev:Hvorfor specifikt 40"?
Pladshensyn. Det skal stå i et møbel og med de mål der er til rådighed er 40" det største vi kan klemme ind.
Af J.H.
Hvor langt sidder i fra skærmen når i ser film/tv?