Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg er blevet anbefalet af en ven, at spørge eksperterne herinde til råds :)

Jeg har lige fået denne blu-ray afspiller: http://www.philips.co.uk/c/blu-ray-dvd/ ... 00_05/prd/ og jeg har dette tv: http://www.jvc.dk/files/instruction_man ... _jsnet.pdf (LT-32A80SU), altså en halvgammel sag, dog hd ready.

Så transformers 3 den anden dag, og ved panoreringer rundt om bjerge/bygninger, oplevede jeg meget flimmer i kanterne af disse. Og generelt var det ikke en specielt flydende oplevelse.

Jeg ser mest serier (Via parabol. Der går scart stik fra parabolmodtager til tv) og film på dvd/blu-ray (Via HDMI), men ser generelt ikke meget tv. Også derfor mit budget ikke er højere, da jeg simpelthen ikke kan retfærdiggøre at bruge flere penge på det :) Men vil gerne have en god oplevelse, når jeg nu har fået en blu-ray afspiller.

Problemet er, at jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal gå efter. Det flimmer jeg oplever, går jeg ud fra, har noget med hz at gøre. Men der er jo tv med 50hz (som mit eget, og mange andre på markedet), 100hz og 100hz CMR, som så alligevel ikke er 100hz. Er jo en jungle for os dødelige :) Men det skal vel være noget full HD og... Ja, derefter er jeg lidt lost.

Min ven foreslog mig Panasonic G20. Har læst anmeldelsen og noget af den tilhørende tråd herinde, og det ser jo umiddelbart godt ud. Behøver ikke være 40", kan også være 37" eller 42". Ja eller for den sags skyld 32" som jeg har nu, synes jo bare det ville være sjovt med et der var større, nu jeg alligevel skulle købe nyt.. Nogen der ellers har nogle gode forslag?

På forhånd mange tak!

Vh
Af BrianH
Køb bare Panasonic G20, der er et godt tv. Men det kan kun fås brugt og fra 42"
Brugeravatar
Af edinger
Din ven er på rette spor. G20 er dog en 2010-model, som ikke fås længere.

Til 4.000 kr. vil Panasonic U30 (link) fra 2011, være et rigtig fornuftigt valg til én med dit forbrugsmønster.
Af Lento
edinger skrev:Til 4.000 kr. vil Panasonic U30 (link) fra 2011, være et rigtig fornuftigt valg til én med dit forbrugsmønster.
Den U30 der har jeg faktisk også haft kigget på. Ser rigtig fornuftig ud, faktisk. Og du vil mene den giver en god oplevelse mht. blu-ray, uden lag og flimmer? :)
Brugeravatar
Af edinger
Det kommer meget an på, hvad du mener med "flimmer".

Hvis det er superflydende billeder, du ønsker - også kaldet "hjemmevideo-looket" - er det nok tvivlsomt, om denne skærm vil være den rette for dig.

Du bør i så fald nok snarere kigge i retning af LCD med frame interpolation.

Er det til gengæld det mest naturlige billede, du går efter, bør du holde på U30'eren, der som plasmaskærm netop excellerer i denne disciplin. Naturligvis uden at være helt oppe at ringe. Det er jo trods alt en skærm, der er til at betale :)
Af Lento
Hvis jeg forstår dig ret, så er det præcis "hjemmevideo-looket" jeg er ude efter :) For mig er det vigtigste at det kører flydende. Billedet mit nuværende tv viste under transformers 3, er både skarpt og klart nok til mig, så går ud fra det kun bliver bedre :)

Kom forbi en skærm i Bilka en dag, der viste Cars 2, og det kørte bare ultra flydende, og det er der jeg gerne vil hen af. Så dog hverken model eller pris på skærmen.

Men det der frame interpolation er måske ikke til at få til de penge :/ Hedder det decideret "frame interpolation" når man kigger under specs?
Brugeravatar
Af edinger
Da det alligevel er en feature, som det anbefales at deaktivere, har jeg faktisk ikke helt styr på, hvad de forskellige producenter kalder det.

Men jeg synes næsten, at du bør besøge en butik, Hi-Fi Klubben for eksempel, og få demonstreret forskellen, så du ved, hvad vi snakker om.

Jeg vil jo nødig anbefale dig en skærm med "flydende billeder", hvis det så viser sig, når du kommer hjem, at du – som de fleste – synes det ser meget kunstigt ud.
Af bikkelmoysen
edinger skrev: Til 4.000 kr. vil Panasonic U30 (link) fra 2011, være et rigtig fornuftigt valg til én med dit forbrugsmønster.
Har holdt en del øje med denne model og hvis du er villig til at give en lille smule mere har komplett haft 50" på tilbud i gennem et længere stykke tid til 4695 kr., hvilket jeg bestemt synes er værd at tage med for pengene. De har dog fjernet tilbuddet her efter jul og skrev også til dem hvor de svarede at den ikke ville komme på tilbud de næste to uger men længere frem kunne de ikke se i fremtiden. Men har en formodning om at den nok skal komme ned i pris igen nu hvor de har kørt med tilbuddet så længe og CES messen er lige om hjørnet med mulig præsentation af nye modeller.
Af Lento
Så har jeg fået købt et tv. Var i elgiganten i dag, bare for at se hvad de havde. De havde sådan et Grundig 42 VLC 9142 T2: http://www.pricerunner.dk/pl/2-2742632/ ... ign-Priser som jeg fik for 3.999,-, så kunne næsten ikke lade være.

Hvor meget jeg end gerne ville have en 50", så er der simpelthen ikke plads på min væg. Har lige fået sat det op, og den fylder næsten det hele, så 50" ville være alt for stort.

Prøvede lige at sætte Transformers 3 på, og det ser bare røvgodt ud :)

Men må lige i gang med at lege med indstillingerne, for tvivler på at std. indstillingerne er de bedste :)

Mht. det der "hjemmevideo-look", så kom jeg i tanke om, at jeg havde set en film på et B&O tv, som kørte unaturligt flydende, og det ødelagde faktisk filmen lidt. Så det var nok ikke dét jeg ledte efter alligevel, det var nok bare 100hz :P
Brugeravatar
Af edinger
Tillykke med din nye skærm! Jeg håber, du bliver glad for den.

Jeg skal nok holde min mening om Grundig for mig selv... O_O
Af Lento
Hæhæ, jeg har godt set en tråd hvor du er lidt skeptisk overfor netop denne skærm :P Det er jeg også selv. Kender ikke meget til mærket. Har da heldigvis 14 dage til at fortryde købet, og kaste mig over U30 i stedet, hvis det skulle blive aktuelt. Jeg har bare et eller andet overfor plasma, men det er nok bare indbildning og forældede fordomme..
Af PeterD
Tillykke. :)

Fedt at du vælger noget andet end det sædvanlige LG, Samsung, Phillips, Sony og Pana......

Lad os- hvis du gider. få en længere vurdering om skærmens præstationer/billedkvalitet/støj fra blæser når den rigtig er kørt til.......

Altid spændende når folk vælger noget andet end det sædvanlige...
Af Lento
Hehe ja man behøver ikke altid købe det samme som andre :p Selvom der jo for det meste er en grund til, at en model er populær :)

Jeg har ikke meget forstand på det, eller kender alle termerne, men jeg kan da beskrive hvad jeg ser :)

Jeg vender tilbage når jeg har fået kigget lidt tv :)