Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Nej. Et LCD har altid mere eller mindre clouding som små lysere skyer rundt omkring på skærmen. De færreste topmodeller lider dog af dette, men så er der til gengæld bleeding fra. Dette skyldes, at de små lysgivende dioder fra kanten af tv'et skal gennemlyse hele panelets areal, og dette medfører stort set altid en højere lysstyrke ved kanten. Det er dog oftest kun i mørkeomgivelse, og ved mørke scener, at dette vil blive synlig, men for dem, hvis primære brug er film i mørke omgivelser, så kan dette være en utilgivelig gene.

Og tak til MigSelv for udredelsen, og så er jeg for så vidt enig i alt, hvad du siger. Jeg har bare ikke set det overdrevet i denne tråd, og derfor blev jeg forvirret over, at det blev bragt op.
Af rassol
edinger skrev:Clouding skyldes teknologien. Det kan man (desværre) ikke justere sig ud af.

Det er dog meget forskelligt, i hvor høj grad den enkelte skærm lider af denne skavank. Det samme kan man sige om ujævn kantbelysning.
Det er jeg for så vidt ikke enig i.

Min forståelse af clouding er, at det forekommer fordi skærmen på den ene eller anden måde er samlet forkert. I teorien kan clouding helt undgåes hvis skærmen samles perfekt. Pefekt er dog mere eller mindre umuligt at opnå (hvert fald til rimelig tid/priser, og måske med undtagelse af de mest high-end skærme), så man må derfor acceptere at de fleste kantbelyste LED skærme kommer med en mild form af slagsen.

Fordi clouding ikke er teknologiens skyld, kan man risikere at stå med to identiske skærme hvor den ene har clouding problemer og den anden ikke har. Det viser hvor tæt clouding er fobundet med produktions- og samlingsprocessen.

Noget det derimod ER teknologiens skyld er haloing på bagbelyst LED. Halo'er opstår fordi teknologien simpelthen ikke er langt nok endnu. Jo færre områder skærmen er opdelt i, jo tydeligere vil halo'ing være. Dette er altså en direkte konsekvens af teknologien, og i modsætning til clouding, ikke noget der kan laves - uanset hvor perfekt din samlingsprocess er - uden at forbedre teknologien.

Til "MigSelv" som tidligere spurgte:
"Hvorfor anbefale et tv, der lider af clouding pga. edge led teknologien. Halo effekt vil i det meste af tiden, være et mindre problem end clouding / backlight bleed."

- Fordi clouding IKKE er teknologiens skyld mens halo'ing er. Dette betyder at du i langt flere tilfælde kan få bytte din skærm til en ny hvis du oplever clouding, hvorimod du med halo'ing i højere grad forventes at være klar over, at det ikke er en "fejl" på skærmen. Clouding er derfor ikke en "killer" - du kan sikkert også få pengene tilbage. I teorien kunne butikken nægte at bytte din skærm med det argument at du burde være klar over hvilke funktioner de produkter du køber har (og ikke har). Ligesom du ikke kan forlange en en mobiltelefon byttet fordi dens opløsning kun er X hvor du troede den var Y, kan du ikke forlange et LED bagbelyst TV byttet fordi der er halo'er. I teorien.. det sker nok ikke (håber jeg);)

Partiel kilde: http://www.ehow.com/info_12211542_cloud ... ormal.html
Af mmgala
ok dvs. at hvis jeg bestemmer mig for 55D7005, kommer hjem med det for at konstatere at det lider af en del clouding, vil der være den mulighed at kunne få det byttet....i teorien
Af Mysen
mmgala skrev:ok dvs. at hvis jeg bestemmer mig for 55D7005, kommer hjem med det for at konstatere at det lider af en del clouding, vil der være den mulighed at kunne få det byttet....i teorien
Ja, hvis du køber den i elgiganten eller på nettet. Det er kun ved nethandel, at forhandleren ved lov skal tage imod fortrudte varer. Elgiganten har det som en del af deres politik, mens det muligvis kan forhandles i diverse andre butikker, - uden man dog kan forvente det dér.

@Rassol
Du har ret i, at en perfekt samling af tv'et vil eliminere clouding, men i og med, at man smider baggrundslyset og i kanten for at gøre tv'et mindre, har man bevidst stimuleret en af teknologiens svagheder, hvilket gør det umuligt at undgå fænomenet helt.
Baggrundbelyste tv undgår clouding. Man løser et onde, og fremprovokerer et andet. Det første onde bliver ikke løst på andre måder med folkets krav til kvalitet, pris og tyndt design.
Af rassol
mmgala skrev:ok dvs. at hvis jeg bestemmer mig for 55D7005, kommer hjem med det for at konstatere at det lider af en del clouding, vil der være den mulighed at kunne få det byttet....i teorien
Ikke i teorien! Det kan du skam langt de fleste steder (inden for 14 dage self). Jeg er ikke sikker på at butikken har PLIGT til at bytte det (kender ikke reglerne), men i og med at det er en fejl kan jeg ikke se at de kan nægte det - medmindre der er en eller anden butikpolitik om hvor udbredt det skal være, før du kan få det bytte.

Jeg har i de sidste par måneder været i mindst 10 TV forskellige butikker for at kigge på TV, og alle stederne har ekspedienterne sagt at de bytter i tilfælde af clouding.
Brugeravatar
Af edinger
rassol skrev:
edinger skrev:Clouding skyldes teknologien. Det kan man (desværre) ikke justere sig ud af.

Det er dog meget forskelligt, i hvor høj grad den enkelte skærm lider af denne skavank. Det samme kan man sige om ujævn kantbelysning.
Det er jeg for så vidt ikke enig i...
Mysen har redegjort for sammenhængen. Jeg kan ikke bidrage med yderligere.
Af mmgala
det er som om, at vælger man et onde fra, kommer der bare et andet eller to.

Er der nogen af jer, der kan komme med et andet forslag end 55d7005 der vil eliminere nogen af disse problemer.

Jeg har også vt30 i tankerne...hvis prisen kommer lidt ned, tror nemlig jeg er brændt lidt fast i 55" kategorien
Brugeravatar
Af edinger
Udover, at jeg personligt foretrækker de billedmæssige karakteristika ved et plasmapanel, så ser jeg sådan på det, at mens du praktisk talt ikke kan undgå clouding eller glorier, afhængig af om du vælger LCD med eller uden local dimming, så kan du "sagtens" slippe for højlydt buzz og blæserstøj, hvis du ikke er overfølsom og uheldig.

Plasma er med andre den teknologi, som frembyder mindst gener i min bog.
Af Mysen
Du får ikke et fejlfrit tv, desværre. Du må altså vurdere, hvilke ting du vægter vigtigst.
Du kan se på testen af UE55D8005, LG PZ950 pg PS51D8005. UE55D8005 er tæt på at være det samme som D7005, mens PS51D7005 er næsten magen til PS51D8005.

Kort sagt, så læs testen af:

UE46D8005
- Giver et godt billede af, hvad UE55D7005 kan præstere

PS51D8005
- Giver et godt billede af, hvad PS51D7005 kan, og den har en storebror på 59" indenfor budgettet.

PZ950
Fås i 60" indenfor budgettet

Andre test:

Phillips serie 7
Sony EX720
Af mmgala
7005 plasma ser spændende ud (59")

nogen der har erfaringer med haloing på 7005 LED
Brugeravatar
Af edinger
Glorier (haloing) er et biprodukt af local dimming-teknologien og optræder kun på skærme med full-array LED-backlight (LG LW980, Sony HX920 mfl.)

UExxD7005 er sidebelyst via LED og har derfor ikke dette problem.
Af mmgala
takker...man føler sig virkelig som en noob til tider selv om man læser og læser.

er der bieffekter ved sidebelysning??
Brugeravatar
Af edinger
mmgala skrev:takker...man føler sig virkelig som en noob til tider selv om man læser og læser.

er der bieffekter ved sidebelysning??
Der må jeg henvise til mit tidligere svar:
edinger skrev:LCD med Edge-LED backlight:

+ knald på farverne, god i dagslys
÷ clouding, ujævn kantbelysning, slør, betragtningsvinkel, input lag
Af lennon
mmgala skrev:7005 plasma ser spændende ud (59")

nogen der har erfaringer med haloing på 7005 LED
Den ville jeg afjort også overveje seriøst . Perfekt størrelse til din siddeafstand, og rigtigt meget billedkvalitet til prisen .