Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stoney
Hej alle.

Jeg håber at der er nogle herinde, der kan hjælpe mig. Jeg har sparet en god sum penge sammen til et godt TV, og i efterårsferien faldt valget på Panasonic's VT30 55". Dog kunne jeg ikke leve med den højfrekvente buzzing lyd (specielt slemt med meget mørke og meget lyse farver sammen). Dernæst mente butikken at Samsungs plasma D8005 måtte være sagen, men det buzzer også OG har desuden "brightness pops", der er totalt uacceptabelt! (Billedet bliver pludseligt lysere, i visse scener, som om man pumper brightness op 20-30 point, og derefter tilbage til normalt). Jeg vil lige skynde mig at sende en stor tak til Hifi-Klubben i Randers, for venlig og meget tilfredsstillende behandling!

Jeg er dog lettere chokeret over alle de problemer der tilsyneladende er på nye high-end TV. Men nu til mit spørgsmål:

De to Sony modeller HX820 og HX920 er der hvor jeg er nu. Det tiltaler mig meget at 920'eren har backlighting i stedet for edgelight (ingen clouding?), som giver noget nær perfekt sort, men har så andre problemer, som halos og creasing! Nu troede jeg lige at jeg havde fundet vinderen i min jagt. Et TV der koster så mange penge (25k) skulle man jo helst være tilfreds med! Er der nogen der kan give nogle erfaringer videre med disse to modeller og råde om hvilket er det bedste køb i deres øjne? Det er 55" størrelsen, jeg er interesseret i.

Hvordan er Sony Centrene mht. returret og penge retur i tilfælde af problemer? Jeg tør snart ikke købe noget uden at være sikker på returret.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af MigSelv
Returret kan kun garanteres ved køb på nettet.
Uanset valg af tv, er der "issues" du skal acceptere, eller i det mindste lære at leve med.
Af Stoney
Du har helt ret.Men jeg er ikke så meget for køb på nettet. Foretrækker "rigtige mennesker".

Men det er jo noget af et gamble, at smide så mange penge, kun for at finde ud af samme aften at, det TV man så i butikken, ikke lever op til forventningerne.

Er der nogle Sony ejere, der kan tilføje noget til disse modeller? Vil rigtig gerne se hvor slemt det halo/creasing problem reelt er. Og om det er konstant, eller panel lotteri.
Af Stoney
Der er måske ikke så mange Sony tilhængere herinde?

Anyway, jeg har bestilt HX923'eren og venter nu på leveringsbekræftelse. :-)
Af crt_man
Hej. Tillykke med skærmen - jeg håber den er topklasse som anmeldelsen. Du må meget gerne smide et par ord her i tråden når du har fået den hjem. Går selv og overvejer Sony modellerne efter dårlige erfaringer med Panny og Sammy.
Af Stoney
Det skal jeg nok. Venter stadig på leveringsdato!
Af Stoney
Har nu endelig fået HX923'eren (Dec11 build) og er ovenud lykkelig for det. Jeg har aldrig set sort SÅ sort - måske er Sony gået en anelse på kompromis med shadow detail, men det er ikke noget jeg har problemer med - overhovedet. Og der er ingen "crease"!

Det eneste minus (der er jo altid noget), er glorier, som er tydelige, men man skal ud i en vinkel større end 35-40 grader. Mindre vinkler end det, er der ingen problemer og det er jo der man skal se TV.

Behøver ikke engang bruge Game Mode for at bruge PS3. Spiller Call Of Duty uden problemer.

Min jagt er endelig ovre. Og efter skuffelser fra Panasonic og Samsung, skal det bare nydes! :-)
Af pipper
Tillykke med tv'et.

Bare det var mig der havde sådanne et tv.

Håber du bliver glad for det.

Skriv endelig herinde når du opdager flere plusser og forhåbenligt ikke så mange minusser :p
Af -jacob
Tillykke med dit nye super tv. Jeg har selv 55" HX923, som jeg er meget glad for. Jeg har først læst din tråd nu, og nåede derfor ikke at svare inden du havde handlet, men som du selv har erfaret, var det et udemærket køb.
Mht indstillinger, så prøv dem her, som jeg efterhånden er kommet frem til, bla med hjælp af rasmus indstillinger.

Motionflow indstillingen har en del indflydelse på baggrundslyset på skærmen, når du bruger en af indstillingerne med backlightblinking (tydelig & klar plus) bliver billedet mørkere, og du skal derfor skrue op for baggrundslyset for at få skærmen lys igen.

Jeg har aktiveret områdesensoren i skærmindstillinger, det gør at skærmen automatisk skruer ned for lyset når rummet bliver mørkere. Det gør at du kan skrue op for lyset, og ha en lysere skærm om dagen, uden at få brændt nethinden af om aftenen, så de følgende indstillinger for lyset afhænger af at du aktiverer områdesensoren.

Billedfunktion...................personlig
Baggrundslys....................5
kontrast............................88
Lys....................................50
farvemætning....................50
Farvebalance......................0
Farvetemperatur.................Varm2
Skarphed............................50
Støjreduktion......................fra
Punkt-støjreduktion...........fra
Reality Creation..................Manuel
Opløsning...........................på Hd kanaler 20/på sd kanaler 40
Støjfilter..............................min
Jævngradering.....................Fra
Motionflow..........................Tydelig
Filmtilstand.........................Auto1

Reality Creation er en feature der kan give en kunstig skarphedseffekt, men hvis man skruer for meget op, bliver billedet for digitalt, derfor har jeg den på manuel, og kan derfor selv justere på (opløsning) Jeg har mere effekt på sd kanalerne, for at stramme dem lidt op.

Mht Motionflow, så kan jeg bedste lide Tydelig, da den hakker knapt så meget som Klar plus, men stadig har en god skarphed ved bevægelser, og billedet ser naturligt ud.

Avancerede indstillinger.

Sort-korigering........................fra
Avanc-kontrastforbedring........fra
Gamma....................................+1 (det vil afhjælpe blackcrush)
LED Dynamic Control................ Standard (det giver bedst sortniveau)
Auto lightlimiter.......................fra
Klar hvid...................................fra
Detaljeforbedring......................fra

HVIDBALANCE
RØD-justering..................... -4
Grøn-justering.................... -6
Blå-justering........................ 0

Rød bias.............................. -1
Grøn bias............................ 0
Blå bias............................... +1