Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
mmgala skrev:64" det lyder som drøm ;) og og med fodbold bliver det en våd en af slagsen ;)

hvilket tv har du investeret i?
Trykfejl , - det er kun på 63" . Sidste års topmodel fra Samsung 63C7705 . Købte den i marts.Jeg vaklede på det tidspunkt lidt mellem plasma og LCD samt de nye 2011 lanceringer . LCD fristede mig pga min fotointeresse, og til fremvisning af stillbilleder har LCD teknologien nogle kompetencer.
Meeen, mit primære behov var fodbold og film i normal dunkel stuebelysning - hvor plasma efter min bedste overbevisning stadig performer synligt bedre end LCD/LED .
O_O Og JPEG billeder på en 63" er faktisk også helt OK . .
Af Mysen
lennon skrev:Jeg sidder godt 3m fra et 64", - og det er perfekt.Specielt til fodbold i HD som der heldigvis kommer mere og mere af . (B
Hvordan har du fået din C7705 til at vokse? - for så vil jeg da straks i gang med min egen ;)

Jeg har haft øret oppe ved en 50" VT30 for nyligt, og da jeg var ca 50 cm fra kunne jeg ikke høre buzz længere, mens blæsernes lyd forsvandt efter 1 meter. Men det varierer modellerne imellem, og mit førhen lydsvage tv buzzer i dag så meget, at det er generende ved 3,5 meters afstand.

Jeg tror dog det er de færreste modeller, du kan høre fra din siddeafstand.

Edit: Ah crap, Lennon har været på siden..
Af mmgala
hmm så et fjernsyn til 20k der før hen har været lydsvag, larmer i dag..så man kan altså ikke vide sig sikker. var ellers næsten solgt til pana.

Tør man tage bagbeklædningen af og rense ved blæseren ;)
Af Mysen
Mit tv er et Samsung, og jeg er næsten sikker på, at problemet kan løses ved at stramme nogle steder, hvor der er blevet løst. Jeg kan f.eks. få lyden næsten helt væk ved at klemme bagside og front sammen i venstre side, men jeg gider bare ikke stå så tæt på tv'et en hel fodboldkamp i træk ;)
Kan jeg ikke løse det selv, så ringer jeg til dem, for der følger to års garanti med et tv i dag..

Man får næppe noget ud af at rense helt rene blæsere. Men Panasonic har til gengæld ikke ry for at samle deres modeller med samme useriøsitet.
Af mmgala
dilemma...skal jeg følge et råd: ikke mindre en 50" fra 4 m. kom det i kambollage med et andet råd: panasonic vt30, som jeg har kigget en del på....men den vil ligger over budget 16k fo 55"....what to do, what to do.
Brugeravatar
Af edinger
mmgala skrev:dilemma...skal jeg følge et råd: ikke mindre en 50" fra 4 m. kom det i kambollage med et andet råd: panasonic vt30, som jeg har kigget en del på....men den vil ligger over budget 16k fo 55"....what to do, what to do.
Tjaah, i USA og Canada fås GT30 i 55 tommer (link). Ville unægtelig have været rart, hvis det også gjalt på denne side af Atlanten ::l
Brugeravatar
Af MigSelv
mmgala skrev:tak for linket, har også kigget på det.

Syntes jeg kan læse mig til problemer omkring buzzing, men jeg kan ikke bedømme ud fra forummet hvor stor problemet reelt er.

input ??
Lige så stort, som når folk kan høre blæserlarmen, på et passivt kølet tv.
Brugeravatar
Af Princesslea
MigSelv skrev:

Syntes jeg kan læse mig til problemer omkring buzzing, men jeg kan ikke bedømme ud fra forummet hvor stor problemet reelt er.

input ??
hehehe :-D
Af Mysen
Princesslea skrev:
MigSelv skrev:

input ??
Jeg forstod den ikke... Kalder du de dersens runde plasticfætre, der drejer rundt for "passiv køling"

Det er muligt de ikke larmer mere end en mekanisk harddisk, men den kan man altså også høre, hvis man er tilstrækkeligt tæt på eller blot har et lydløst hjem og en god hørelse...
Brugeravatar
Af MigSelv
Mysen skrev:
Princesslea skrev:
MigSelv skrev: Lige så stort, som når folk kan høre blæserlarmen, på et passivt kølet tv.
Jeg forstod den ikke... Kalder du de dersens runde plasticfætre, der drejer rundt for "passiv køling"

Det er muligt de ikke larmer mere end en mekanisk harddisk, men den kan man altså også høre, hvis man er tilstrækkeligt tæt på eller blot har et lydløst hjem og en god hørelse...
Lidt til forståelsen, der er kunder i butikkerne (direkte adspurgt af sælger omkring blæserstøj ), der anfører, at der kan høres blæserstøj. Problemet er bare, at det kan være modeller uden blæsere, altså passiv køling. Hvis man vil, kan man tit se og høre ting, der ikke eksisterer.
Sådan kan problemerne på sites som her, måske "blæses" op, uden egentlig reelt at være et problem.
Jeg ved godt, at der i en given modelserie fra specielt Samsung og tildels Panasonic ( ikke modeller fra i år ), har været buzzlyd. Samsungs buzzende modelserie fra 2009/10, var dog i særklasse ekstremt støjende. Panasonics G20 serie viste sig, at have en fejlplaceret komponent på boardet.
Hvor tit hører man ikke, " jeg kan høre støj fra mit tv, når jeg står 20 cm. bag ved tv'et", eller lægger øret på bagbeklædningen.
Som før nævnt ( andet indlæg ), hvis jeg sidder musestille og i total stilhed ( selv vejrtrækning skal stoppes ), kan en meget lav hvislen fra blæserne høres. Sådan ser jeg ikke tv, og derfor har jeg ikke støjproblemer af nogen art.
Af mmgala
Nå var så et smut i Elgiganten i dag + Bilka

Så noget medbragt bold på en 55D7005 (LED) i Bilka, hvor en af de flinke ekspedienter fortalte, at det var samme skærm som 8005 og det kun var det ydre der var forskel.

Mit medbragte bold så faktisk fint ud, på trods af det var LED.

Så en 55d8005(LED) i Elgiganten (med bold) og det vat også et fint billede.

jeg går ud fra, at der i begge butikker måske ikke er gjort så meget ud af finindstilling.

Lige pt må jeg sige at 7005 føre: 55", en pris omkring 13-14, et flot design, og et fint billede til sport.
Brugeravatar
Af edinger
Egentlig ikke så overraskende, at du ikke oplever problemer med UExxD7005/8005 i et fuldt oplyst butiksmiljø.

Den største anke mod nævnte skærm(e), og alle andre LCD-skærme med edge-LED backlight i øvrigt – clouding – bliver først for alvor synlig en mørk(elagt) stue.

Men hvis du ikke for alvor excellerer i disciplinen hjemmebio, og i øvrigt er tilfreds med det, du har set, skal du da bare holde fast i det.
Af mmgala
OK det var jeg ikke lige klar over.

er det korrekt forstået at det der er skyld i clouding er deres scanning backlight system hvilket kan deaktiveres, kan man af den vej fjerne clouding problemet.
Brugeravatar
Af edinger
Clouding skyldes teknologien. Det kan man (desværre) ikke justere sig ud af.

Det er dog meget forskelligt, i hvor høj grad den enkelte skærm lider af denne skavank. Det samme kan man sige om ujævn kantbelysning.