Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hada
Hej

Jeg var en tur i el-giganten i går for at se på et 32" LED fjernsyn. Jeg fandt et Samsung UE32D5005XXE som så rigtig fint ud mht. billede. Så spurgte jeg en fra personalet om det var et godt fjernsyn og fik følgende svar: Ja, men jeg skulle være opmærksom på at det ikke var 100Hz men 2 x 50Hz som blev sat sammen.
Han kørte herefter en kort film, hvor man kunne se, at det hakkede når det blev panoreret hen over noget.

Nogen der ved om det gælder alle Samsungs LED skærme ?
Jeg har også set på et Samsung UE32D6577 i Fona som er noget dyrere, men er i tvivl om det har samme 2 x 50Hz som UE32D5005XXE for så er det ikke så interessant.

Mvh Hans
Brugeravatar
Af MigSelv
Det gælder alle 100,200,400 og 800 hz tv. De starter ved 50 hz, viser billedet 2 gange, så får du 100 hz osv.
Hakken ved panoreing opstår ikke, med den forklaring du har fået.
Af hada
mange tak for svaret :) det er godt at vide.

så må der have været en anden grund til at billedet hakkede på modellen Samsung UE32D5005XXE

Det er lidt træls, at de ikke kunne give mig den rigtige forklaring i El-giganten.
Af bikkelmoysen
Jeps som MigSelv skriver har alle Samsungs LED tv dette som de kalder CMR (Clear Motion Rate) som er en fiks betegnelse for at deres tv kun kører 2 x 50 hz hvis det f.eks. er et 100 hz CMR.

Det andet tv du henviser til fra fona har dog 200 hz CMR, hvilket er en fordobling i forhold til D5005.

Men man skal lige holde øjnene åbne i forhold til frekvensbetegnelser generelt, f.eks. er det en helt tredje betegnelse der bruges omkring plasma.
Senest rettet af bikkelmoysen 08 jan 2012, 16:07, rettet i alt 1 gang.
Af steffenj
Det bare et salgs tricks fra Samsung som alle nu er fulgt med på. Lidt i stil med da det var kontrasten de skruede helt op til urealistiske højder. Vis du vil sammen ligne med deres serie fra sidste år så bare halver deres hz. 100=50 200=100 osv. Det er dog kun gældene på led modellerne da det er dem der har noget lys opdateringer der er regnet med ind. Ret mig endeligt vis jeg tager fejl. :)
Af hada
er der så nogen der kan forklare hvad der er afgørende for om et billede hakker under panorering ?

Mvh. Hans
Af steffenj
Når du snakker en stress test video som du har set er det 100hz(200 ved Samsung) der gør de ikke hakker. Men det er jo nok mere afgørende hvad du skal bruge tv'et til?
Af theman7979
Jeg har det TV du beskriver og har ingen problemer
Af hada
Jeg skal kun bruge TV'et til normal brug, dvs. film og ikke spil.
Det var bare tydeligt at lige dette TV hakkede meget, da et noget dyrere Philips stod helt perfekt i denne test.
Af hada
Hej theman7979

Så vil jeg ikke afskrive det helt endnu.
Det er jo rart at høre fra en der har TV'et, og bruger det i hverdagen.
Det giver jo det bedste indtryk.

Hvis jeg vælger et andet, er det kun fordi, at jeg kunne tænke mig et med optagefunktion.

Tak for input.

Mvh. Hans
Af Sjavse
hada skrev:Jeg skal kun bruge TV'et til normal brug, dvs. film og ikke spil.
Det var bare tydeligt at lige dette TV hakkede meget, da et noget dyrere Philips stod helt perfekt i denne test.
Hvilket er derfor forhandleren siger som han gør, og de viser noget på fjernsynene som viser billedet som de gør,nemlig så du "kommer til" at købe den noget dyrere model. Folk i radio/tv butikker kan man for det meste aldrig stole på, så hellere spørge et sted som denne hjemmeside :)
Af red_martians
100Hz CMR = 50¨+ 50hz'
200Hz CMR = 100¨+ 100hz'
400Hz CMR = 100¨+ 100*+ 200Hz'
800Hz CMR = 200¨+ 200*+ 400Hz'

¨ = Motion, 50hz er dog lig med ingen motion. Motion tilfører mellemliggende billeder. Gør dog mig søsyg.
* = Scanning Backlight. Det er reelt den vigtigste hz-egenskab. Giver skarpere og samtidigt mere naturligt billede.
' = Processoren. Antal af billeder per sekund som billedeprocessoren kan arbejde med. Dette er totalt irelevant.

Så skulle der være styr på samsungs CMR-system.