Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg står over for at købe min første fladskærm. Jeg ser meget sport og har derfor behov for en skærm, som er velegnet hertil. Derudover ser jeg normalt TV/film - ingen spilkonsol.

Umiddelbart hælder jeg til LCD/LED, da tykkelsen også betyder noget. Jeg er dog ikke afvisende over for plasma, hvis det er det rette.

Jeg har fået af vide i Elgiganten, at jeg skal op på 100 Hz for at få et fornuftigt resultat, når jeg skal se sport.

Jeg har kigget på to fladskærme:
1) Toshiba 42" LED-TV 42SL863N til 5.500,- (specieltilbud) http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-42sl863n

Jeg kan ikke finde anmeldelser af den, og er derfor i tvivl, om jeg skal vælge den.

2) Sony TV LED 3D KDL-37EX720
http://www.pixmania.com/dk/dk/9084329/a ... U5NjI5Njk7

Sony-skærmen er anmeldt her på siden og får ok anmeldelse og står pt. til 5.200,- Jeg ved dog ikke, hvordan den egner sig til sport!? Som udgangspunkt har jeg ikke brug for 3D og tænker, at jeg kan få mere skærm for pengene ved at vælge en uden!?

Er der nogen, der har erfaring med disse skærme og deres brug til sport?

Er der andre skærme, jeg bør kigge på til max 5000,-?(evt. plasma)
Af PeterD
Prøv at se hvilke tv Flatpanels selv anbefaler her på siden, men hvis du ser meget sport er plasma et godt valg, da det i.m.o. er lidt mere "glidende" i bevægelserne end LED/LCD, samtidig med at betragtningsvinklen, farverne ofte er bedre/mere klare, naturlige og syntes jeg, mindre "pixeleret" (lidt svært at forklare..)

Plasma giver meget værdi for pengene, hvor skal du have en tynd LED fra typisk LG eller Samsung syntes prisen ofte højere.

De fleste skærme i dag er 100 hz, så det bør ikke blive et problem..

Umiddelbart når det er din første fladskærm, syntes jeg det måske er lidt i overkanten allerede at vælge en 3D skærm, når systemet ikke er bedre lige p.t. . Du skal ihvert fald op med en del "monetos" for at få en 3D skærm som virkelig rykker. (Panasonic VT30 til 15-20 kilo).

Og hvormange film kan du få med 3D?...10-15 stykker.., Hvoraf halvdelen er tegnefilm for barnlige sjæle...Vent du bare en 3-4 år og se om fenomenet er slået igennem. Med eller uden briller..

Toshiba's skærme kender jeg ikke men som udgangspunkt er Samsung, LG, nogle Philips og en stor del af Panasonic skærme typisk dem som vinder div. tests.

Til max 5000 kr. vil et C3 eller U3 fra Panasonic hos Komplett.dk være ok valg. Måske C3..?

Du kan f.eks. investere i en Panasonic U30 i Elgiganten for 4700 kr. eller hvis du er heldig/hurtig nok: Et C3 i Bilka for 2999 kr. som sikkert hurtigt bliver revet væk..

Under alle omstændigheder vælg fra en af de relativt "store" producenter, så er risikoen for at vælge en mindre god skærm, ikke så stor.
Af Petertex
Hej

Først og fremmest tak for det informative svar, som dog gør mit valg endnu sværere:-) Jeg er virkelig i tvivl, om jeg skal vælge plasma eller LCD. Mine overvejelser går på, om det bedre plasma-produkt opvejer den noget grimmere opsætning i en lille stue. Med andre ord er det ikke ubetydeligt for mig, at skærmen kommer til at hænge ti cm fra væggen (mindst) - skærmen er vel som et møbel - specielt, når det ikke er tændt.

Jeg har forsøgt at kigge på de anbefalede skærme på Flatpanels, men jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde noget til under 5.000 med mine krav. Kan du?

Jeg kan afgjort følge din argumentation om såvel Toshiba som Sony. Specielt med Sony´en er jeg enig i, at jeg ingen gavn får af 3D, og at det derfor er penge brugt på ingenting.

Jeg kunne dog godt tænke mig et alternativt bud på en god LCD i stedet for Sony´en - en uden 3D, og forhåbentligt mere ikke-3D-skærm for pengene. Jeg er ikke skarp nok til at kunne kende forskel på de store mærker - så ligger du inden med et konkret bud?

Tak for hjælpen "so far"(jeg tager en tur til Bilka i dag for at se og oplevelse tykkelsen af C3 "live")
Af orm08
Jeg kan varmt anbefale ??EX720,har selv 46EX720 og er ovenud tilfreds med det. Jeg tror ikke du skal fokusere så meget på om der 3D eller ej, mit hat 3D men det er fuldstændigt ligemeget for mig, har ikke engang købt 3D briller. De fleste mærkevarer modeller har 3D, men det betyder jo ikke at man skal bruge det :)

En ting skal du dog checke, jeg mener at have læst herinde at skærmen på 37" modellen (37EX720) er af en anden type og produceret et andet sted end alle de andre størrelser, og af ringere kvalitet, men hvorfor ikke en 40" den bør kunne fåes for ca 5000, ellers kan 40ex520 i hvert fald.

Hvis du går lidt højere op i Sonys modeller kan du få en PS3 med for 500 kr.
Af orm08
Så lige at Fona har SONY KDL40EX723 CI+ til 4.999
Af Steen Bay
Elgiganten har et 40" Samsung D5004 LED/LCD TV til 3333,- kr.