Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af deho
Jeg står og skal have nyt TV og svæver mellem Panasonic VT30 (50") og Samsung D8005 (51") - begge plasma.

Jeg vil gerne have lidt inputs hertil - jeg har naturligvis læst tests osv, men de fleste sammenligner VT30 med D8005 i LED-udgaven... jeg er umiddelbart mest interesseret i plasma.

VT30 er 2-3.000 kr. dyrere end D8005, men der følger 2 par 3D-briller med VT30'eren... så det retfærdiggør da i det mindste 1.000-1.500 af prisforskellen.

Jeg kan rigtig godt lide designet på D8005 i plasma - men designet er ikke afgørende.

Jeg ser primært alm tv (meget fodbold), herefter film - både dvd og blu-ray, og kun i meget begrænset omfang PS3.
Af kskruger
Med mindre de har lavet om på det igen, så følger der også 2 stk. 3D briller med til Samsung 51D8005, samt en lækker normal fjernbetjening. (ikke tablet)
Af Ekmani
Jeg har de seneste år (et sted mellem pz80-v10 tiden) været på jagt efter en ny skærm og har ligesom så mange andre læst stolpe og ned og engang til...

Den perfekte skærm kommer jo aldrig, men netop i de seneste dage er jeg kommet til konklusionen på min nye skærm.

Valget stod også her mellem ovenstående modeller + 7005 og GT og jeg har faktisk altid været pana-fan, men den høje fejlrate med buzz og fan-støj opvejer ikke en anelse mere sort i min bog. Også selvom cinema mode rykker gappet endnu mere. Men stadig så utroligt marginalt.
Sådan vægter vi jo alle forskelligt.

Plasma er det eneste brugbare for mig, men jeg er allerede nu overbevist om, at fanstøjen fra panaerne vil drive mig til vanvid.
Sf findes der VTere uden disse problemer og det er jo bare super lækkert for dem, der har sådan en, men fejlraten virker altså lavere på 8005. Især efter sommeren/efteråret i de sendinger hvor der er kommet lidt ekstra godt i pakkerne...

Og så betyder designet altså også noget inkl. alu. kontrolen. Jeg vægter det sf ikke højere end billedoutput, men personligt synes jeg det betyder meget mere end diverse fora giver det kredit for... VTen er en smuk skærm, men personligt kan jeg bare bedre lide samsungs design og WAF faktoren spiller jo også ind når man er i forhold:)

Jf. mange anmeldelser, så giver man altså reelt heller ikke afkald på noget som helst ved samsungen, selvom en stor del panafolk postulerer dette.
Sort ER absolut ikke alt og tværtimod klarer samsungen sig bedre end VTen på mange andre områder.

Derfor er mit valg faldet på PS51d8005 ;)

Her et par små og sikkert velkendte reviews fra us, hvor de også sammenligner de to skærme:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost ... stcount=50

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... st20446626

http://reviews.cnet.com/2795-6482_7-688 ... ol;rvwBody
Brugeravatar
Af edinger
@Ekmani

Thumbs up for et godt indlæg! ;)

Helt enig. Det er et spørgsmål om personlig præference og hvad man liiige har mest fidus til.

Forskellen mellem en velfungerende PSxxD8005'er og en velfungerende VT30'er er til at overse.

At det er et personligt valg understreges så yderligere af, at jeg i modsætning til dig ville vælge Pana'en.
Af kskruger
Jeg giver edinger ret, jeg har selv et Samsung 51D8005 og har et par gange oplevet et Panasonic VT30 i hjemmelige omgivelser. Forskellen på billedekvaliteten er lille, VT30 har klart den bedste sort gengivelse, i et helt mørkt lokale. Samsung har tilgengæld den bedste antirefleks skærm, som faktisk giver en ret flot sort gengivelse, hvis man har lidt lys tændt i lokalet. Her er Vt30 mere traditionel. Designet er jo en smag sag, begge skærme er flotte. Personligt fravalgte jeg VT30'en fordi jeg er træt af sorte skærme og der er Samsung'en anderledes fordi den har en alu-ramme.
Af Mysen
Jeg tror jeg ville snuppe VT30, men igen pga. personlig præference. Hvis jeg rent faktisk stod og skulle vælge, ville jeg uden tvivl få 2. thoughts pga. den manglende NTFS-understøttelse hos Pana, der ville tvinge mig til at købe en medieboks, og fordi jeg synes bedre om Samsungs design. Derfor kan jeg ikke engang give et entydigt svar.
Jeg ejer selv 2010 modellen fra Samsung, der matcher sortniveauet på D8005, og dette er akilleshælen på dette tv, for når jeg om aftenen ser (ellers fantastisk flotte) film, så savner jeg lidt mørkere sort.
Jeg ville derfor gå efter den ekstra sortdybde fra Panasonic, men ville nok til gengæld stå af, hvis den støjede. Jeg har dog endnu til gode at høre et VT30, der støjede så meget, at jeg ikke kunne acceptere det. (Har dog ikke hørt en 55" i stille omgivelser).

På de store modeller ville jeg helt klart vælge samsung. 64" modellen har nemlig næsten matchende sortdybde, og de 9" ekstra koster kun et par tusinde mere end 55VT30, mens man kan spare ca 10 kilo, hvis man ofrer den ene tomme op til 65...
Af Lorenzen
Jeg har ikke meget erfaring med plasma-skærme, da jeg først lige har bestilt mit første plasma tv. Jeg synes dog jeg har undersøgt markedet en del nu. Jeg har kigget på hhv. Panasonic G30, VT30 og Samsung D8005 i to forskellige butikker. I begge butikker synes jeg Samsung'en summede ret voldsomt. Samtidig kom en kunde så og returnerede et D8005 pga. for meget summen.

Billedkvaliteten synes jeg er god på samtlige af de 3 nævnte. Med mit utrænede øje skal jeg ned i de billigere serier før jeg kan se forskel. Fx stod et Panasonic U30 ved siden af de andre - her kunne jeg tydeligt se forskel.

Personligt synes jeg at Samsungs fladskærme ofte har et meget flottere design end Panasonics. Jeg har dog lige bestilt et Panasonic pga. min frygt for summen og fordi jeg bedst kunne lide billedet på Panasonics tv.

Nu er dette jo bare mine oplevelser med summen og bør ikke kunne danne statistisk grundlag for noget som helst. Det er jo ikke ligefrem en videnskabelig test jeg har udført. Det hjalp bare mig med at træffe mit valg.
Brugeravatar
Af Princesslea
Ingen buzz eller blæserstøj på mit 55vt30 bare lige til info (har haft det i ca en måned og er virkelig lykkelig for mit valg af tv)