Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af christianholm
Kære alle,

håber virkelig at i kan hjælpe en desperat mand med hans højtalere og fjernsyn! :)

Har læst igennem alt hvad jeg kan finde på nettet men har endnu ikke fundet et endegyldigt svar, så håber ikke det støder nogen at jeg åbner dette emne igen..

Problem:
Jeg har et par BeoLab 6000 højtalere herhjemme og har erhvervet mig et Sony HX737..

Dog er jeg totalt LOST omkring hvordan man før disse to enheder (højtalere og tv) til at fungere sammen?

Jeg har forsøgt mig med at smide et par "DIN til minijack" til fjernsynet, men jeg kan altså ikke få det til at funge.

Er der nogen der ved hvad løsningen på dette er??

Håber at i gider smide mig en livline!!

Christian
Af Peter VTEC
Det burde kunne fungere ved et kabel fra dit tv´s hovedtelefon udgang der så går over i et phono kabel i dine BL6000 (mener jeg de har?) og så sættes de til "line" på omskifteren.

Dog vil der nok kunne blive problemer med støj, eller at dine højtalere vil spille for højt selv når tvet er skruet så langt ned som muligt, men hovedtelefon udgangen er den eneste udgang der er muligt at benytte da man kan justere lydstyrken på denne.

Jeg vil nok anbefale dig at koble en form for "forforstærker" med pre-out udgange imellem dit tv og dine BL6000 for optimalt resultat.

Ellers så tag et kig på Peter Pans rigtigt fine tråde på Hifi4all.dk om bla dette emne.
Brugeravatar
Af edinger
Du vil gerne koble tv og højttalere sammen – DIREKTE?

I et almindeligt stereo- eller surround setup køres lyden fra tv'et sædvanligvis gennem (surround)forstærkeren via phono eller HDMI.

Om det alligevel kan lade sig gøre at koble dine "design-sokler" ( 8) ) direkte til tv'et skal jeg lade være usagt.

Er HX737 i øvrigt ikke en DVD-afspiller/optager?
Af christianholm
@Peter VTEC
Hej Peter, mange tak for svar!
Du har ret i at de har phono udgang, så måske er det bare vejen man skal gå.. Vil i hvert fald prøve at finde et kabel i morgen.

Ift. forforstærker - har du så et forslag til hvad dette kunne være?

@Edinger
Også tak for svar - og ja det er en direkte løsning jeg søger.. Har du andre løsningsforslag en Peter evt?

HX737, skulle have været et HX723 - var lige lidt for hurtig på knapperne :)

Christian
Af Peter VTEC
Jeg vil tro et sådan kabel findes hos din B&O forhandler, altså et minijack--->phono l/r ,prøv lige og give det et forsøg med dit tv og højtalere og så vend tilbage her i tråden med svar.

Du kan som sådan benytte de fleste forstærkere/receivere til formålet, eneste krav udover den selvfølgelig skal have lydsignal fra tv´et er at den skal have et sæt pre-out terminaler til dine BL6000.
Af christianholm
Hej alle,

så skete det - jeg endte med at finde svar på mit spørgsmål som man må sige florerer vidt og bredt på nettet i DK samt i udlandet :)

Hvad blev der gjort:
For at få lyden fra Sony TV'et ud gennem BeoLab-6000'erne, købte jeg et "Phono-->Minijack" kabel og smed en ende i hver højtaler.
Et sådan kabel er normalt "samlet", så man skal lige splitte kablet således at hver højtaler kan få en "ende" af kablet..
Minijack-enden skal ind i høretelefon stikket på TV'et og så skal man indstille begge B&O højtalere til "line". (Gøres på højtaleren).

Indtil videre virker dette som det skal - der er ingen summen, eller skratten fra højtalerne og de lyder akkurat som ved normal brug i forb. med B&O system.

Yderligere så kan man styre volumen med den normale SONY fjernbetjening og højtalerne slukker også automatisk, når man slukker for TV'et (Dog med et lack på ca. 40-60sek tid).

Eneste minus er, at man ikke er i stand til at indstille BAS/DISKANT/ETC, da høretelefon menuen ikke har disse funktioner.

Generer dog ikke mig :)

Anyway - så mange tak for jeres indputs! Satte jeg pris på!

Christian
Af Peter VTEC
Lækkert du fik det til og køre, og godt med en tilbagemelding :)