Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Har i går modtaget denne plasma skærm http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=608779 Har i forvejen prøvet at søge på nettet omkring burn in osv osv osv. men uden rigtig at finde noget entydigt svar. Finder meget forskellige meninger omkring hvad der er nødvendigt, hvad man burde gøre og hvordan man i så fald skal gøre det.

Så mit spørgsmål/forespørgsel går på hvad jeg skal gøre med fjernsynet og hvad jeg ikke skal gøre. Vil helst have det skåret med lige ud med en kort beskrivelse om de forskellige punkter man skal i gennem(hvis man skal).

Håber der er nogle kloge hoveder herinde da jeg er ny med plasma og ret forvirret over de mange guides og forum indlæg.
Af THM
generelt passe på med at have de samme logoer med videre stående alt for længe. især i starten, men også vær opmærksom på det senere.
Den model du har valgt lider lidt af retention, som dog ikke er lig med at den har let til burn in. så du skal ikke være nærvøs hvis du kan se der hvor underteksterne har været på mørk baggrund, det forsvinder igen.
ved alsidig og blandet brug er der ikke den store grund til bekymring :)
Af A.-Lyhne
Okay det lyder godt. Fik også lige en smagsprøve på det retention i går og for satan jeg blev bange lige i øjeblikket :)

Okay jeg vil i så fald prøve at passe på. Hvis der er en der har en anden mening vil jeg også meget gerne høre den.
Af T_skaaning
A.-Lyhne skrev:Okay det lyder godt. Fik også lige en smagsprøve på det retention i går og for satan jeg blev bange lige i øjeblikket :)

Okay jeg vil i så fald prøve at passe på. Hvis der er en der har en anden mening vil jeg også meget gerne høre den.
Skru ikke op for kontrast og cellelys i starten. Pas desuden en lille smule på med at se film med bjælker på eller 4:3 udsendelser med bjælker.

Efter 80-100 timer er der ikke noget, at være bekymret for.
Af A.-Lyhne
Vil det sige at kontrast og lystyrken(går ud fra at det er cellelys) skal skruen helt ned til 0 i starten?

Og når du siger efter 80-100 timer skal jeg ikke være bekymret mener du så at jeg der kan behandle det som en LCD/LED skærm?
Af T_skaaning
A.-Lyhne skrev:Vil det sige at kontrast og lystyrken(går ud fra at det er cellelys) skal skruen helt ned til 0 i starten?

Og når du siger efter 80-100 timer skal jeg ikke være bekymret mener du så at jeg der kan behandle det som en LCD/LED skærm?
Til det første: Nej slet ikke, bare ikke højere end 'standard'-profilens indstillinger for disse (og hvis - så kun en lille smule højere).

Til det andet: Nej ikke helt - du skal altid være opmærksom på stilstående billeder, men kontrast og cellelys (lysstyrke) er der ikke nogen grænser for efter de 80-100 timer. Mht. de stilstående billeder, (tv2 news logo), så er det (generelt - altså efter de 80-100 timer) bare noget med lige at lade Tv'et køre på en anden kanal i et par minutter, hvis du har set tv2 news i et par timer.
Af A.-Lyhne
Okay tak for svarende indtil videre. Hvis nu jeg gerne vil slå nogle af de 80-100 timer ihjel kender du så en god måde at gøre det på. Har selv fundet en break in men tænker lige jeg ville have endnu et bette indslag :) Ville samsung egen "rulle" som man kan finde i menuen virke. Filmen viser sorte og hvis bjælker der går over hinanden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kræver farver på skærmen at ælde den, så hvis det er en ruller, så laver du kun break-in på den del som rent faktisk lyser. Med rulleren svarer det vel til at skærmen kun lyser 1/20 af tiden (afhængigt af hvor hurtigt den ruller), så det er en dårlig løsning.

Ideelt set, så skal du køre med et helt hvidt billede på skærmen. Du kan dog også bare se nogle film, som kører i fuldskærm...

Vi har også en artikel med et link til recorderes break-in DVD:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835
Af Mysen
Torben Rasmussen skrev:Det kræver farver på skærmen at ælde den, så hvis det er en ruller, så laver du kun break-in på den del som rent faktisk lyser. Med rulleren svarer det vel til at skærmen kun lyser 1/20 af tiden (afhængigt af hvor hurtigt den ruller), så det er en dårlig løsning.
Det er væsentlig mere. Der er en flydende overgang fra 0-100 IRE, og der nærmere tale om, at den lyser 50 % af tiden, selv om det selvfølgelig kun svarer til halvdelen af en helt hvid skærm. Desuden øger buzz på min skærm, når jeg tænder den, hvilket er en indikation af, at strømforbruget er øget.

Film uden logoer er en rigtig god (og lidt sjovere) måde at indkøre sin skærm, men hvis det kombineres med en indbygget ruller om natten, så er det ganske glimrende.
Af A.-Lyhne
Okay. Tror jeg har fået svar på det jeg behøver nu :) Men er godt nok en smule skuffet over at producenterne ikke oplyser lidt mere omkring dette når jeg kan høre at det stadig er et problem...

Men når det er sagt så tak for jeres hjælp!
Af Mysen
Det har vist aldrig været særlig godt oplyst, og det er en skam. Omvendt så oplyser de heller ikke om alle de andre minusser, der kan følge med et tv. Det er er derfor, du gør klogt i, at gøre dig selv klogere ;)

Jeg vil iøvrigt sige, at fosforen stadig brænder hurtigt fast efter 100 timer. Det er nok nærmere 200 timer, inden kurven begynder at flade ud, og så er din skærm måske en af de slemmeste til det, idet det er en billigere 1. generations 3D skærm. Pas på dit tv resten af tiden, du har det, men gå ikke i panik, for der sker næppe noget, når først du er opmærksom ;)
Af kskruger
Med mindre du skal bruge den til Pc eller konsol spil, så ville jeg bruge den normalt fra start. Og ikke gøre mere ud af det.
Jeg er selv på mit 5 plasma skærm og alle er kørt med optimale indstillinger fra start af og derefter brugt normalt uden at tag noget som hensyn til burn-in eller lignende. Og ingen af dem har givet mig problemer.
Af A.-Lyhne
#Mysen

Okay. Det med at mit er værst er det noget du ved eller er det bare det med 3D. Kan nemlig ikke lige helt se sammenhængen der.

#kskruger

Altid godt med noget beroligende. Bruger faktisk både pc og konsol. Har dog aldrig tænkt mig at lade den stå på en fast screensaver osv. Har også en 24" monitor(også samsung FX2490HD mener jeg) til at stå nedenunder som er fin til spil når man er alene. Regner dog med at fyrre en omgang Forza 4 af en gang i mellem hvis jeg har en ven på besøg. Så det nu rart med stor skærm når det er split screen.

Det bringer mig faktisk lige til noget andet. Som sagt har jeg to samsung skærme på samme væg som bringer det logiske problem da de har samme fjernbetjening. Du slukker det ene og det andet tænder ;) Har ikke selv undersøgt det endnu men kan man få en af skærmene til at stoppe med at reagere? Det ville nu være rart.
Af Mysen
A.-Lyhne skrev:#Mysen

Okay. Det med at mit er værst er det noget du ved eller er det bare det med 3D. Kan nemlig ikke lige helt se sammenhængen der.
I testen af C685 herinde er der tale om, at tv'et er meget udsat for retention, og også mere end storebroderen fra 2010, C7705. Da 3D skærmene blev introduceret i 2010 var det på plasmasiden med en ny, hurtigere fosfor, der til gengæld brænder hurtigere fast. Dvs. at retention var mindre omfattende på ikke-3D modeller. I dag er de begyndt at få styr på det igen, men sådan er det ofte men en ny teknologi, at der medfører nogle børnesygdomme.

Det var slet ikke for at forærme dig (eller din skærm). Det var blot for at forklare, hvorfor det måske virker slemt på din skærm.