Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Nu har jeg omsider fået oprettet mig som bruger herinde - og min første post er ikke overraskende om valg af nyt tv.

Det eneste krav jeg har til et nyt tv er et godt, skarpt og roligt billede med tilhørende rolige tekster uden de er kantede, hakkede eller "prikkede".

Jeg har prøvet diverse tv - men ingen af dem "sidder lige i skabet" - og nu er jeg efterhånden ved at blive frustreret over, at jeg ikke kan finde et eneste tv, der opfylder et forholdsvist simpelt behov - et godt billede på alle kanaler!

Jeg har hørt meget godt om, at plasma er det rigtige valg - og jeg har så sent som idag leget med flere forskellige plasmaskærme - men jeg synes, at uanset hvad jeg gør så virker det som om, at der kommer et gråt filter foran billedet. Den hvide sne er ikke naturligt hvid - den den gråhvid. Solen skinner ikke fra en klar blå himmel - men en gråblå himmel - og uanset hvor meget jeg prøvede at ændre i indstillingerne blev dette "grå filter" ikke fjernet - på nogen af de plasmaskærme jeg forsøgte mig med.

Jeg har hørt og læst meget om Panasonics G20 og G30 plasma modeller, som skulle være fantastiske - men hvordan er de i forhold til det her "grå filter" som jeg kalder det. Er det bare sådan det er med alle plasmaskærme eller hvordan?

Jeg er desperat - nu vil jeg sgu finde noget ordentligt!!
Af Mysen
Jeg tror, du er en af dem, der ønsker noget andet af et tv end en tv-entusiast. Umiddelbart er du ikke plasmamand, for her er skarpheden mindre markant, mens farverne hurtigere vil blive naturlige. Hvor tit er himlen iøvrigt fuldstændig blå som din første cykel? Alle tv kan justeres til at give mere eller mindre præcise farver, men oftest betyder det altså, at det hele bliver noget afdæmpet, hvilket jeg tyder som det, du kalder et "gråt filter". Hvis du ikke kan lide det afdæmpede look, er det fordi, du er vant til overskruede farver, mens et korrekt billede tager tid at vænne sig til, inden det så vil føles som det bedste billede, du har set.

Man får ikke et skarpt billede fra alle kanaler på en gang. Der er meget forskel på kvaltiteten af de ting, du ser, og det er ikke noget, du kan gøre noget ved. En forholdvis ny hollywoodfilm vil bare være skarpere end en amerikansk sitcom fra 90'erne.
Med mindre du vil prøve at give det korrekte billede en chance, så synes jeg du skal kigge efter noget andet end plasma. Det kunne være en Philips eller Samsung LCD (LED er også LCD)med interpolation aktiveret. Jeg har aldrig tidligere anbefalet, at der skulle kigges efter en 100-800hz skærm, men når du nævner grålig-blå himmel som et problem og helt skarpe undertekster som noget vigtigt, så er det nok det, du vil synes mest om.

Skarpe undertekster kommer iøvrigt kun på et Full-HD billede. Alle andre signaler skal skaleres, og da hverken 480, 576 eller 720 går op i skærmens egen opløsning på 1080 linjer, så vil skærmen ikke kunne skalere billedet uden visse elementer vil blive slørede på tæt hold.
På normal afstand er dette dog næppe et problem på noget tv.
Brugeravatar
Af edinger
Min første tanke er, at du nok er blevet forført af de lysstærke LCD-skærme med oversatuerede pang-farver og ser dét som referencen.

I sammenligning hermed – ikke mindst i en butiksopsætning – kan en korrekt indstillet plasmaskærm godt virke lidt "fersk" i billedet. Selvom billedet objektivt set er mere korrekt.

Det skal dog retfærdigvis siges, at en god LCD-skærm sagtens kan nedtones til at opnå et billede, som er nær-optimalt.

Hvis du dog foretrækker "det naturlige", som så i virkeligheden er knap så naturligt, skal du nok kigge i en anden retning end plasma.

EDIT: Slået på stregen af Mysen! :)
Af Muhsen
Tak for jeres tilbagemeldinger indtil videre.

Jeg synes bare det er lidt "mærkeligt" at der her i 2012 ikke findes et reelt tv, som bare er suverænt godt til det er skabt til - at vise et ordentligt tv billede.

Alle de tv - og det er efterhånden en del - jeg har forsøgt mig med fejler på den ene eller anden måde.

Jeg er godt klar over, at Beverly Hills 90210 fra 90'erne ikke står lige så skarpt som eksempelvis nyeste sæson af 2½ Men.

En lille ting det med plasma og det naturlige billede.
Hvor tit er himlen grå på en sommerdag med skyfri himmel? - Solen skinner fra en klar grå himmel - nej vel.. :)

- Og hvor ofte er indlandsisen plus sneen på Grønland grålig og ikke hvid?

- det lyder måske kritisk men jeg synes ikke plasmaskærmene jeg har oplevet afspejler naturtro farver.
Med naturtro farver mener jeg iøvrigt, som jeg selv oplever farverne :)
Brugeravatar
Af edinger
Muhsen skrev:Med naturtro farver mener jeg iøvrigt, som jeg selv oplever farverne :)
Det er lige præcis deri forskellen består.

Der er langt fra sikkert, at det du OPFATTER som naturligt rent faktisk også ER naturligt. Faktisk taler sandsynligheden for, at der snarere er tale om en personlig præference. Hvilket naturligvis er helt legitimt. Men skal bare kende forskellen.
Muhsen skrev:Jeg synes bare det er lidt "mærkeligt" at der her i 2012 ikke findes et reelt tv, som bare er suverænt godt til det er skabt til - at vise et ordentligt tv billede.
Det korrekte billede er en objektiv størrelse. Hvad der udgør et ordentligt billede, kan derimod gøres til genstand for en subjektiv vurdering.
Af pipper
"Mysen" har egenligt givet det det rigtige svar IMO.

Jeg havde også et plasma for et par år siden.
Dette var et Panasonic X10 og den kunne heller ikke vise et tydelig billede. Den havde også et ret mat billede. Det værste problem var dog da jeg så herrehåndbold. Her spillede Danmark i lyserødt, da skærmen ikke kunne vise hvid. Det samme var sneen.

Købte så et LCD og har bestemt ikke fortrudt.
Af Mysen
Muhsen skrev:Alle de tv - og det er efterhånden en del - jeg har forsøgt mig med fejler på den ene eller anden måde.
Kan du ikke give et par eksempler? Du har ret i, at intet tv er fejlfrit, men hvis du kommer med nogle ting, som du synes er fejl, så kan det være, jeg/vi kender til modeller, der undgår disse fejl, eller endnu bedre, at disse fejl kan justeres væk på alle tv.

En grålig hvid er ikke en fejl. Det er bare ikke alle plasma-modeller, der kan gengive et billede, der er så lysstærkt, at hvid er helt hvid, mens dette ikke er et problem for en LCD med LED. Det er en af årsagerne til, at begge teknologier stadig eksisterer, nemlig at der er forskellige præferencer til, hvad der er vigtigt; -selv om edinger faktisk har ret i, at "billedkvalitet" er en objektiv standard. LG prøvede faktisk at øge deres lysstyrke med deres nyeste plasmaserie, men det er kun lykkes på bekostning af sortniveauet.
At Danmarks shorts er lyserøde, det er en fejl, og altså ikke noget, der sker på de fleste plasma-tv i dag.

En himmel, der ikke er blå nok i dine øjne, kan justeres mere blå. I hvert fald på alle de ikke alle-billigste modeller.
Af Muhsen
Nu har jeg set, at Rasmus i nogle tests skriver, at han er blevet nødt til at justere RGB på nogle modeller for at opnå "optimal farvegengivelse". Blandt Philips 6606 model.

Jeg synes ikke jeg direkte har adgang til at justere disse indstillinger - på mit Philips i samme serie. Er der noget jeg totalt overser eller er der en "skjult" menu?
Af Mysen
Nuved jeg ikke, hvilket tv, du har, men oftest finder du disse indstillinger under avancerede indstillinger i noget, der kaldes hvidbalance. Somme tider hedder de ting såsom R-Gain/ R-Offset osv. I THX-profiler er disse indstillinger ikke tilgængelige og de er heller ikke eksisterende for den almindelige bruger i ældre modeller eller i de billigste moodeller.

En prof. kan dog finde dem i isf menuen, men det bør man ikke rode med som amatør.
Af PeterD
Forstår ikke den kritik plasmaskærmen udsættes for.

Billedet her er da klarere og mindre "grynet" end på en LCD. Når jeg kigger på henholdsvis et Samsung LCD og Panasonic plasma skærm.

At en X10 skulle vise et "mat" billede og vise lyserøde trøjer, virker på mig lidt underligt, og kan tilføje at X20 viser røde naturlige trøjer, og Sort som sort og ikke grå, som nogle Samsung og LG tv.

Jeg er gået fra et Samsung LCD til Panasonic plasma skærm og det er som at hoppe 5 år frem i tiden med sort som SORT og klarer farver og ikke mindst et naturligt billede og hudtoner...

Jeg ved ikke hvilke tv du har kigget på der har "Grå filter", "Gråblå himmel" og "Hakkende undertekster i løbeteksterne på TV2 News". Det må være butiksindstillingerne for mit X20 viser, i al beskedenhed, et godt, skarpt og ikke mindst roligt billede..

Men det korrekte billede finder du ikke i Supermarkedernes og Elektronikbutikkernes skærme som er badet i lys og forudindstillede indstillinger, men i et lokale med dæmpet belysning og kalibrering af fladskærmens RGB indstillinger, men mindre kan også gøre det, hvis du følger Rasmus' indstillinger.....
Af Muhsen
Det er netop i butikkerne, at jeg har leget med indstillingerne uden held (dvs på nogen måde få det "grå filter" væk).

Jeg ville dog supergerne se et plasma-tv med de korrekte indstillinger, så jeg kunne blive overbevist om, at det er i den retning jeg skal gå for at få så meget tv for pengene. Men hvor skal jeg gå hen for, at få det at se?
Brugeravatar
Af edinger
Muhsen skrev:Det er netop i butikkerne, at jeg har leget med indstillingerne uden held (dvs på nogen måde få det "grå filter" væk).

Jeg ville dog supergerne se et plasma-tv med de korrekte indstillinger, så jeg kunne blive overbevist om, at det er i den retning jeg skal gå for at få så meget tv for pengene. Men hvor skal jeg gå hen for, at få det at se?
Nu ved jeg ikke, hvor du bor henne, men Tape Connection i Aarhus ville være et godt sted at begynde. Jeg skal heller ikke udelukke, at Hi-Fi Klubben kan bruges.

Men som Mysen og jeg tidligere har nævnt, er det jo slet ikke sikker, at du er til plasma. Og det er jo en ærlig sag.

Det tilbagevendende problem er, at mange af dem, som søger råd her i forummet, i virkeligheden ikke ønsker "det bedste billede", men "det billede med mest knald på farverne". De bliver derfor skuffede, når de bliver henvist til en skærm, som ikke kan indfri dén forventning – ganske enkelt fordi de ikke ved, hvad det er, de spørger om.
Af Muhsen
Jeg ønsker rent faktisk det bedste naturtro billede - og er ikke til det billede med mest knald på farverne.

Når det så er sagt, så er jeg samtidig stor tilhænger af, at sneen på tv-skærmen er hvidt, når der eksempelvis sendes vinter-OL - og at himlen er blå, når solen skinner fra en skyfri himmel.
De oplevelser har jeg endnu tilgode at se fra et plasma-tv - og så kan målingerne på skærmen jo være nok så "korrekte".

Men har jeg forstået det rigtigt, så er det bare sådan plasma nu engang fungerer og derfor skal jeg være indstillet på, at plasma kun kan gengive hvidt som gråhvidt - og blåt som gråblå. Det er lidt skuffende, at det er det kompromis man skal vælge, hvis man ønsker det "korrekte" billede.

Og igen vil jeg understrege, at det ikke er knald på farverne der ønskes - blot et naturtro billede, hvor sneen er hvid og hvor den skyfrie himmel er blå.
Brugeravatar
Af edinger
Du illustrerer faktisk meget godt min pointe. Og det siger jeg (slet) ikke for at tale ned til dig.

Hvis du har set en korrekt indstillet plasmaskærm – eks. Panasonic VT30 eller Samsung PSxxD8005 – og stadig finder, at billedet er "unaturligt", er det netop udtryk for, at du snarere end et korrekt billede, som, for lige at slå det fast endnu engang, er en objektiv størrelse, ønsker et billede, som svarer til din egen opfattelse af god billedkvalitet.

Og igen: Hvis det nu er sådan, du har det, kan du jo være fløjtende ligeglad med "ekspertene". Du er langtfra alene.

En lysstærk LCD-skærm med LED og frame interpolation, som eksempelvis Philips 7606, tror jeg lige vil være noget for dig.