Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SørenD
Jeg står og vil ud at købe nyt tv da jeg syntes vores gamle 32" lg plasma trænger til udskiftning :)

Har kigget på disse 2:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... lc40le530e

http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/Samsu ... Elektronik

Kan ikke rigtig finde nogle tests/reviews af de 2 skærme.

Skærmen skal bruges til "almindelig" tvkiggeri og en del spil på xbox360

Er også åben for andre foreslag, håber der er nogle med noget bedre indblik i sagerne end mig selv

Med venlig hilsen Søren
Af JesperKeller
Sharp'en er en fantastisk fed skærm.
Den har USB optagelse, 100hz, flot gengivelse af farver og så er Sharp er troværdigt brand.

På den anden side så har Samsung'en DLNA som er kanont fedt hvis man har et mediecenter der hjemme, da den så vil kunne fungere som en medie afspiller.
Bemærk dog at Samsung'en kører 100hz CMR (som er en fordobling Samsung har lavet af HZ for at snyde forbrugerne. Den kører kun 50hz)

Venlig hilsen
Jesper Keller
Af SørenD
Jeg bliver lige nød til at hører:
Er de 500,- bedre givet ud for sharp end for samsung?

Kan godt se det med dlna i samsung også er smart, er der ikke mediaafspiller i begge skærme så vidt jeg kan se.

de 100hz har de meget at sige når man ser sport og spiller konsol?

mvh Søren
Af PeterD
100 hz er et must når du skal se sport. Ved ikke rigtig med 200 hz, om det mest er reklamegejl, men 100 hz finder du vist i de fleste respekterede mærker idag.

Kan se at du vil helst vil gå fra plasma til LED, måske med den begrundelse at skærmen kan hænges fladt på væggen, så derfor vil jeg ikke foreslå dig en plasmaskærm med 100 hz , hvor farver og sortniveau er bedre end de fleste LCD/LED skærme...men selvfølgelig: At gå fra en 32" til 42" kan måske godt virke voldsomt. Ville mene at du skal have 2-2,5 meter fra sofa til skærm. Nogle vil endda sige 1,5 meter- 2 meter med HD kvalitet..

Og glem at snak om "burn in" på plasmaskærm ved PS3 spil. Med lidt omtanke er det intet problem og du kan glæde dig over et billede som typisk er bedre end mange LCDere..

Ved ikke rigtig mht. Sharp...Det ser ud til at mange foretrækker LG/Samsung (Bare gå i Elgiganten), Sony, Philips samt Panasonic indenfor fladskærme.
Sharp forbinder jeg mest med et sponsorat i 90'erne af en lille fodboldklub beliggende i Manchester... :)

Troværdigt brand: Javist, men det er Grundig og B&O også, og jeg ved ikke om deres skærme er banebrydende.....

Men kig i anbefalingslisten her på siden. Der finder du et par stykker, men du går ikke forkert med en Philips (Typisk 32" og 37"), Samsung (Afhængigt af modelnummer.Check anbefalingerne på siden) og Panasonic plasmaskærme (Hvis du har plads til 42" eller derover)
Brugeravatar
Af edinger
PeterD skrev:Sharp forbinder jeg mest med et sponsorat i 90'erne af en lille fodboldklub beliggende i Manchester... :)

Troværdigt brand: Javist, men det er Grundig og B&O også, og jeg ved ikke om deres skærme er banebrydende.....
Argh, kom nu, PeterD!

Sharp er en af verdens største producenter af paneler og uendelig meget større end Philips. Virksomheden står endvidere bag det Pioneer-inspirerede 'ELITE'-tv, som af flere videofile medier kaldes det bedste LCD-tv til dato.

Sammenligningen med Grundig – som i dag er et varemærke i den kinesiske Beko-koncern – er derfor helt ude i hampen.

Mange fravælger plasma pga. uvidenhed. Det samme kan man sige om Sharp.
Af PeterD
Godt du kan koorigere mig, men hvorfor ser jeg så ingen Sharp-tv i Elgiganten, Fona, Merlin ???
Ja, hele det danske marked, hvis de er nogle af verdens største..? ;;)
Kan selvfølgelig være de kun vælger at levere billedpanelerne og lade de andre lave elektronikken...Troede dog at Matsushita var nogle af de største udviklere af plasma displays...Men der er sikkert andre...

Hov vent. Jeg så engang et Sharp. Det var gemt væk bagerst i butikken, hvor flere LG og Samsung tronede ved indgangen... O_O

Elite tvet ser dog spændende ud ifg. informationer på nettet. (Måske findes der mere på Youtube om skærmen?) Tror dog ikke at det giver Sharp mere "smør på brødet" til den pris...men fedt at de tør udvikle en sådan skærm..Så mangler vi bare at der kommer en Super-Pioneer KURO 2...

Kan kun sige: Sørgeligt at folk fravælger plasma for LCD og LED (Som reelt vel også er LCD. Bare lidt smartere..).
Men igen -Money Talks-. Hvis der sælges 10 LCD skærme, hvergang der sælges 1 plasma, er det klart at producenterne satser på LCD, hvis fortjenesten er højere dér.
Brugeravatar
Af edinger
Det danske marked er så ubetydelig lille, at det i mange sammenhænge er en meget dårlig målestok for generel markedsudbredelse.

I USA og Canada er Sharp eksempelvis markedsledende på skærme over 50 tommer.

Du kan også spørge dig selv, hvornår du sidst har drukket en Cherry Coke eller spist Kellogg's Apple Jacks til morgenmad ;)
Af PeterD
Hmmm....

Jeg prøvede engang en Cherry Coke fra Americana. Amerikansk supermarked i Peder Hvidtfeldtsgade i Kbh.

Den smagte satme ikke godt.. :((
Af SørenD
Har i 2 så nogle andre forslag til max 4500,- og springet fra 32" til 40" er pga vi er flyttet og har noget længere hen til fjensynet nu :)
det skal ikke være led som et must, plasma er også velkommen :)

mvh Søren
Brugeravatar
Af edinger
Nu, hvor du kommer fra plasma – og har været glad for det (?) – kan du jo ligeså godt fortsætte ud af den tangent.

Og her ville Panasonic U30 (link) være et naturligt valg i dit prisleje. At den med 42 tommer så tilmed er lidt større end Sharp og Samsung'en, er jo bare en bonus.

Påtænker du dog at spille XBOX i flere timer dagligt, er risikoen for retention og burn-in nok for stor til, at jeg vil anbefale U30'eren.

Samsung 5005 vil i så fald nok være et bedre valg.
Af steffenj
PeterD skrev:Godt du kan koorigere mig, men hvorfor ser jeg så ingen Sharp-tv i Elgiganten, Fona, Merlin ???.
Elgiganten har skam sharp skærme!

http://www.elgiganten.dk/search?WFSimpl ... OrID=sharp
Af THM
SørenD skrev:
de 100hz har de meget at sige når man ser sport og spiller konsol?

mvh Søren
nej ikke i mine øjne, al bevægelse ser mere kunstig ud, og ved konsolspil forøger det inputlag.
Af Mysen
edinger skrev:
PeterD skrev:Sharp forbinder jeg mest med et sponsorat i 90'erne af en lille fodboldklub beliggende i Manchester... :)

Argh, kom nu, PeterD!
Du glemte at nævne sammenligningen af et 100hz LCD-tv og et 100hz plasma tv...
Af SørenD
Jeg har været meget tilfreds med plasma, men det er nok lidt det med strømmen der kunne få mig til at prøve noget nyt, men ved ikke hvor meget besparelse der er at hente?
mht med burn in, så spiller jeg ikke flere timer om dage ;)

men panasonic u30 er det et godt valg?

ang. det med hz har jeg desværre ikke set det live...

mvh søren