Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens.

Jeg kan lige så godt indrømme, da jeg er tv retard og derfor har det ikke været muligt, at søge efter løsning på mine problemer, da jeg ikke forstår halvdelen af de ord der bruges.

Jeg har købt et prosonic PS32HD111 Og har nu lidt problemer med hvordan jeg skal få det hele sat sammen, da jeg jo gerne vil bruge mine system audio gulvhøjtalere istedet for tv´s skod højtalere. Tror det nemmeste er at jeg lister de ting op jeg har og fortæller, hvad jeg havde tænkt mig.

prosonic PS32HD111.
Jeg kan desværre ikke finde et billed af tilslutnings panelet, så jeg må nok beskrive. USB, 3xHDMI, VGA (PC og pc lyd in), scart, Coax, HD komponent ind (5 terminaler), video in, headphones.

Forstærker.
En gammel Denon med aux ind, tuner ind, CD ind.
DEt er en forstærker jeg har lånt, da min forforstærker er istykker, så jeg har kørt mine mono blokke direkte fra CD afspiller.
Lige nu forbinder jeg dem via. tv headphone udgang og til aux indgang, men så kan jeg ikke se tv uden forstærker :( Når jeg selv skal finde en forstæærker, skal jeg så finde en med coax ind? croax tv --> coax forstærker.

DVD.
En jvc med scart og phono til lyd.
Der skal scart vel bar i tv og phono i forstærker. Spørgsmålet er om audio skal i tv istedet og hvor? eller jeg skal ud at købe en med HDMI? Skal siges at jeg næsten ikke ser DVD, men nogle gange bruger den som backup cd afspiller, da min hige end CD er meget følsom for skadet CDér. Når jeg ser DVD, så giver det noget grimt farveflimmer (mest blå) i det hvide, regner med det er pga scart tilslutningen.

PS2.
Jeg har en PS2 der ikke bruges meget, men måske jeg skulle bruge den som DVD? Regner med at købe et RBG kabel til den, men så skal den jo bruge en scart (den ene der er bruger DVD lige nu)

CD afspiller.
Den har jeg bare forbundet til forstærkerens CD indgang, ingen problemer her.

PC.
I min bærbare er der en HDMI, så her skal jeg vel bare have fat i et 3m HDMI kabel, eller skal jeg køre lyden seperat til forstærker eller tv (pc audio ind), hvis til forstærker, skal vi lige tænke på at der kun er CD ind der er brugt og to andre indgange. Har overvejet muligheden for at bruge, den bærbare som dvd afspiller, men bare en smule bøvlet ogf vel heller ikke optimalt, da jeg nogle gange bruger dvd afspiller til musik.

Kæresten har en macbook pro. Kunne være rart at tilslutte den, men bestemt ikke et krav. Her skal man vist bruge et DVI --> HDMI kabel (hvad det end er :s ) Tror bare jeg kommer i HDMI indgangs problemer, hvis den også skal tilsluttes.

Økonomi.
Jeg er klar over, at jeg skal ud at have nogle kabler og det skal der også nok blive plads til, selv på SU, men det er ikke de store penge der er at gøre med, men det har i nok gættet ud fra mit valg af tv. Så når jeg skriver, at der skal købes forstærker, så betyder det, at finde noget gammelt lort til 1000-1500 i den blå avis.
Er der nogen grund til at give 600 for et HDMI kabel i de fine butikker eller virker dem til 50 jeg kan købe på nettet?

Nogen der kan finde den mest optimale måde at sætte dette sammen og forklare det så selv jeg kan forstå det?

Ved godt det ikke er så spænende og sexet, men jeg vil virkelig sætte pris på det, hvis nogen kunne give mig lidt hjælp.

Mvh.
Lars Andersen
skeletor skrev:prosonic PS32HD111.
Jeg kan desværre ikke finde et billed af tilslutnings panelet, så jeg må nok beskrive. USB, 3xHDMI, VGA (PC og pc lyd in), scart, Coax, HD komponent ind (5 terminaler), video in, headphones.

Forstærker.
En gammel Denon med aux ind, tuner ind, CD ind.
DEt er en forstærker jeg har lånt, da min forforstærker er istykker, så jeg har kørt mine mono blokke direkte fra CD afspiller.
Lige nu forbinder jeg dem via. tv headphone udgang og til aux indgang, men så kan jeg ikke se tv uden forstærker :( Når jeg selv skal finde en forstæærker, skal jeg så finde en med coax ind? croax tv --> coax forstærker.

DVD.
En jvc med scart og phono til lyd.
Der skal scart vel bar i tv og phono i forstærker. Spørgsmålet er om audio skal i tv istedet og hvor? eller jeg skal ud at købe en med HDMI? Skal siges at jeg næsten ikke ser DVD, men nogle gange bruger den som backup cd afspiller, da min hige end CD er meget følsom for skadet CDér. Når jeg ser DVD, så giver det noget grimt farveflimmer (mest blå) i det hvide, regner med det er pga scart tilslutningen.

PS2.
Jeg har en PS2 der ikke bruges meget, men måske jeg skulle bruge den som DVD? Regner med at købe et RBG kabel til den, men så skal den jo bruge en scart (den ene der er bruger DVD lige nu)

CD afspiller.
Den har jeg bare forbundet til forstærkerens CD indgang, ingen problemer her.

PC.
I min bærbare er der en HDMI, så her skal jeg vel bare have fat i et 3m HDMI kabel, eller skal jeg køre lyden seperat til forstærker eller tv (pc audio ind), hvis til forstærker, skal vi lige tænke på at der kun er CD ind der er brugt og to andre indgange. Har overvejet muligheden for at bruge, den bærbare som dvd afspiller, men bare en smule bøvlet ogf vel heller ikke optimalt, da jeg nogle gange bruger dvd afspiller til musik.

Kæresten har en macbook pro. Kunne være rart at tilslutte den, men bestemt ikke et krav. Her skal man vist bruge et DVI --> HDMI kabel (hvad det end er :s ) Tror bare jeg kommer i HDMI indgangs problemer, hvis den også skal tilsluttes.

Økonomi.
Jeg er klar over, at jeg skal ud at have nogle kabler og det skal der også nok blive plads til, selv på SU, men det er ikke de store penge der er at gøre med, men det har i nok gættet ud fra mit valg af tv. Så når jeg skriver, at der skal købes forstærker, så betyder det, at finde noget gammelt lort til 1000-1500 i den blå avis.
Er der nogen grund til at give 600 for et HDMI kabel i de fine butikker eller virker dem til 50 jeg kan købe på nettet?
Den nemmeste måde at forbinde tingene på, er med HDMI. Når du får en ny forstærker, bør den ha' så mange HDMI indgange som muligt (eller som du skal bruge) Det er snildt, hvis den har HDMI på fronten også, så du slipper for at kravle omme bag ved, når du skal tilslutte en pc eller mac.
Du kan godt tilslutte hovedtelefonudgangen til receiveren, men som du selv siger, så skal receiveren være tændt uanset, hvad du foretager dig på tv'et. Det er vi rigtigt mange som lever fint med 8)
Hvis dit tv har coax UDgang, vil det dog give en væsentlig bedre lyd. Men det kræver naturligvis at receiveren har en coax indgang...
DVD'en skal bare forbindes med SCART.
PS2'en mener jeg har udgang til component, så der skal du bare ha' det rigtige kabel, så kan den sættes i tv'et direkte. Når du siden får den nye receiver, kan den sluttes til receiveren i stedet. Dog næppe med componentkablet.
PC'en tilsluttes direkte med HDMI. Grafikkortet bør understøtte tv'ets opløsning for det bedste resultat. Det samme skal mac'en, dog med et DVI / HDMI kabel (hvis det er dvi den har. Det er ikke Displayport?)
Og du kan godt købe de billige HDMI kabler. Det skal dog som minimun understøtte HDMI 1,3, hvis du vil være lidt fremtidssikret.
Af skeletor
Mange tak for svaret.

Tror jeg dropper den DVD afspiller, da jeg hader scart, det sidder s.. aldrig ordentligt og jeg tror også det er grunden til, at jeg får farveflimmer når jeg ser DVD?

Istedet har jeg fundet et komponent (som du anbefalet) kabel til min ps2, med det køre jeg billed til tv og køber en phono forlænger så jeg kan køre audio delen direkte til forstærker. Jeg tror ikke det gør noget godt for lyden (jeg skal også spille CD fra den), hvis det kommer igennem tv og jeg kan spille CD uden at have tv tændt.

Mit altoverskyggende problem lige nu er at få lyd fra tv til forstærker. Jeg føler mig overbevist om, at headphone udgangen ikke er en optimal løsning, da det jo er en forstærket udgang, der så igen bliver forstærket i forstærkeren. Det efterlader mig med Coax udgangen. Nu skriver du "reciver" og jeg formoder dermed du regner med at jeg har tænkt mig at købe noget surround halløj. Jeg havde tænkt mig at købe en stereo forstærker, da jeg ikke tror jeg finder en surround der kan trække mine gulvhøjtalere. Så skal jeg da finde en surround der har en pre out og så købe et effekt trin, men det er en noget dyr løsning, når jeg ikke har tænkt mig at bruge surround til noget.
Problemet er så, kan jeg finde en stereo forstærker med en coax indgang?

Er det kun mit skod tv, der ikke har en analog lyd udgang?
Af Peter Schrøder
Det er nok en god ide at købe en Blueray afspiller istedet for dvd'en. Den vil også ha' HDMI udgang, hvilket gør det noget lettere at forbinde.
Mht. (for) forstærkere ved jeg faktisk ikke om de findes med HDMI indgange. De fås dog med et udvalg af digitale, coax eller optiske, indgange. Om man bruger disse eller en analog indgang, afhænger vel egentlig af, om man har mest fidus til afspillerens eller forstærkerens D/A converter.
Du kan sagtens få en receiver som kan fodre dine højttalere. Men hvis ikke du skal bruge surround til noget er det nok spild af krudt. Min Onkyo har 9 Pre-out udgange, inklusive 2 subwooferudgange. Jeg tør slet ikke tænke på hvad det ville koste i effekttrin, hvis jeg skulle have noget af en vis kvalitet. Den leverer nu også rigelig effekt og kvalitet til mit behov.
De fleste TV har vist efterhånden en optisk udgang som minimum.