Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af gizmodrengen
Hej Fladpander ;)

Jeg har pt:

PS3, WDTV, YouSee boks tilsluttet mit tv, som derfra via optisk kabel er tilsluttet min forstærker. Dette har jeg hørt ikke er så smart, og kan ødelægge lyden.

Derfor vil jeg investere i nye højttalere og en ny forstærker:

Sony 7.1 3D Receiver STR-DH520

Er det så korrekt forstået at jeg kan tilslutte mine enheder til forstærkeren via HDMI og så kun skal bruge 1 HDMI stik fra forstærker til TV og så skulle det virke optimalt?

Venlig hilsen
Karsten.
Af Peter Schrøder
gizmodrengen skrev:PS3, WDTV, YouSee boks tilsluttet mit tv, som derfra via optisk kabel er tilsluttet min forstærker. Er det så korrekt forstået at jeg kan tilslutte mine enheder til forstærkeren via HDMI og så kun skal bruge 1 HDMI stik fra forstærker til TV og så skulle det virke optimalt?
Det er korrekt. Evt. funktioner fra selve tv'et kan dog ikke formidle lyden til forstærkeren på den måde. F.eks. understøtter Samsung SMART tv funktioner ikke returlyd vis HDMI. Det kræver stadig en optisk forbindelse.
Af J.H.
Hvis din reciever har HDMI 1.4 og din skærm har en ARC HDMI vil det virke med et enkelt HDMI kabel.

Tillægsspørgsmål. Hvorfor den Sony reciever og hvilke højttalere har du tænkt dig at købe?
Af Rene
Peter Schrøder skrev:
gizmodrengen skrev:PS3, WDTV, YouSee boks tilsluttet mit tv, som derfra via optisk kabel er tilsluttet min forstærker. Er det så korrekt forstået at jeg kan tilslutte mine enheder til forstærkeren via HDMI og så kun skal bruge 1 HDMI stik fra forstærker til TV og så skulle det virke optimalt?
Det er korrekt. Evt. funktioner fra selve tv'et kan dog ikke formidle lyden til forstærkeren på den måde. F.eks. understøtter Samsung SMART tv funktioner ikke returlyd vis HDMI. Det kræver stadig en optisk forbindelse.
det kan godt være at jeg misforstår noget her. den korekte måde at tilslutte udstyr på i dag er. man har feks samsung 8005 fladskærm med hdmi 1.4. en dvd med hdmi 1.4 og en feks reciver med hdmi 1.4. så tilslutter man dvd med det ene kabel til reciveren og reciveren med et kabel til fladskærmen. dette skulle være nok. mvh Rene :) så det er ikke korekt at samsung ikke understøtter returlyd dette sker via hdmi 1.4 :)
Af Peter Schrøder
Rene skrev:
Peter Schrøder skrev:
det kan godt være at jeg misforstår noget her. den korekte måde at tilslutte udstyr på i dag er. man har feks samsung 8005 fladskærm med hdmi 1.4. en dvd med hdmi 1.4 og en feks reciver med hdmi 1.4. så tilslutter man dvd med det ene kabel til reciveren og reciveren med et kabel til fladskærmen. dette skulle være nok. mvh Rene :) så det er ikke korekt at samsung ikke understøtter returlyd dette sker via hdmi 1.4 :)
Du har fuldstændig ret. Bortset fra når du f.eks. bruger tv'ets SMART funktion. Lyden som kommer fra HDMI returkanalen er stadig den aktive indgang, DVD, BD eller optager. Lyden fra SMART kommer kun i tv'ets højttalere. Med mindre man også har optisk kabel forbundet og skifter receiveren til optisk indgang.
Af Rene
Peter Schrøder skrev:
Rene skrev:
Peter Schrøder skrev: Det er korrekt. Evt. funktioner fra selve tv'et kan dog ikke formidle lyden til forstærkeren på den måde. F.eks. understøtter Samsung SMART tv funktioner ikke returlyd vis HDMI. Det kræver stadig en optisk forbindelse.
Du har fuldstændig ret. Bortset fra når du f.eks. bruger tv'ets SMART funktion. Lyden som kommer fra HDMI returkanalen er stadig den aktive indgang, DVD, BD eller optager. Lyden fra SMART kommer kun i tv'ets højttalere. Med mindre man også har optisk kabel forbundet og skifter receiveren til optisk indgang.
tak for svar :) dette var jeg ikke klar over. så ved jeg det, når jeg engang skal se musik video på youtube O_O ps. hvad så når man ser tv, den lyd skal man så bruge optisk kabel eller hdmi 1,4 ? ;) mener selv at hdmi er nok. :)
Af Peter Schrøder
Rene skrev:
Peter Schrøder skrev:
Rene skrev: det kan godt være at jeg misforstår noget her. den korekte måde at tilslutte udstyr på i dag er. man har feks samsung 8005 fladskærm med hdmi 1.4. en dvd med hdmi 1.4 og en feks reciver med hdmi 1.4. så tilslutter man dvd med det ene kabel til reciveren og reciveren med et kabel til fladskærmen. dette skulle være nok. mvh Rene :) så det er ikke korekt at samsung ikke understøtter returlyd dette sker via hdmi 1.4 :)
tak for svar :) dette var jeg ikke klar over. så ved jeg det, når jeg engang skal se musik video på youtube O_O ps. hvad så når man ser tv, den lyd skal man så bruge optisk kabel eller hdmi 1,4 ? ;) mener selv at hdmi er nok. :)
Godt spørgsmål. Jeg bruger ikke selv den indbyggede tuner, men får tv-signalet fra min Yousee boks. Jeg mener at have læst et sted, at heller ikke TV lyden erstattes af lyden fra SMART kanalen.