Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg har kigget på Rasmus' review af D8005 og har et spm mht hvad der menes med

"Jeg har kun brugt det grundlæggende RGB Gain og Cutoff indstillingsmuligheder her, da det ikke giver mening at videre give de avancerede indstillinger. De skal foretages specifikt for hvert enkelt Tv."

Er det indstillingerne ud over de angivne? Eller er de med i listen:

Billedprofil: Movie
Baggrundslys 8
Kontrast 95
Lysstyrke: 45
Skarphed: 0
Farve: 50
Tone: G50/G50
Eco Fra
Sort tone Fra
Dynamisk kontrast Fra
Skyggedetalje 0
Gamma +1
Farverum Auto
Hudtone 0
xvYCC Fra
Kant forbedring Fra
Bevægelseslys Fra
Ekstra bevægelse (LED Motion Plus) Til
Farvetone Varm1
Størrelse Screen Fit
Digitalt støjfilter Fra
MPEG-støjfilter Fra
Film Fra
HDMI, sortniveau Lav
Motion Plus Fra
Rød - 27
Grøn - 24
Blå - 22
Rød + 32
Grøn + 22
Blå + 17

Eller spurgt anderledes ville det give mening, hvis jeg kopierede alle indstillingerne foroven til mit d8005-fjernsyn?

Mvh

Nikolaj
Af nikolaj86
Og ville også spørge om det kan passe at skaprhed skal stå til 0?
Af Tsunami85
Vedr. sharpness:

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=18704

Rasmus Larsen forklarer...
Sharpness: Vi sætter typisk sharpness på 0 fordi sharpness angiver noget lidt andet en navnet antyder. Som udgangspunkt skulle man tro, at sharpness relaterer sig til skarpheden i billedet, men der ligger faktisk en anden historie bag.

Hvis man øger sharpness, tilfører man "støj/fnidder" omkring objekter. Det er faktisk et levn fra dengang man modtog analog-Tv og havde analoge kilder såsom VHS. Fordi disse ikke er særlig detaljerede brugte man et trick, hvor der blev tilføjet små hvide streger og pixels omkring f.eks. et ansigt og omkring øjne (og mange andre ting). Idet den hvide farve tpyisk er en kontrastfarve, kunne man øge illusionen af detaljer i billedet.

I den digitale verden har sharpness dog typisk en degraderende påvirkning på billedet, således at man mister detaljer ved at have det på. Digitale signaler er jo som udgangspunkt rene og specielt et HD-signal har en høj detaljegrad.
En værdi for sharpness på 0 angiver således, at der ikke tilføjes støj eller hvide linjer omkring objekter og det er at foretrække i dag. Modtager man dog meget dårlige Tv-signaler i analog form, kan det stadig være en fordel at skrue lidt op for sharpness.
Vedr. avancerede indstillinger:

Som jeg læser det, er de grundlæggende RGB settings vist i testen. Der er så yderligere en mulighed for at indstille farverne endnu mere nøjagtigt, men disse indstillinger er for specifikke fra TV til TV til at man kan bruge dem som en generel vejledning. Derfor er de ikke vist i testen.

Og ja, har du et D8005 derhjemme bør du benytte de indstillinger Rasmus viser i testen - det er i hvert fald en rigtig god start! :)

Mvh og godt nytår,
Jesper
Af nikolaj86
Tusind tak for forklaringen og hjælpen!

Mvh

Nikolaj
Af Mysen
De avancerede indstillinger er slet ikke taget i brug i testen. Det ville tage Rasmus temmelig lang tid at gøre, og de ville ikke kunne kopieres alligevel.
Det drejer sig om 10-punkts hvidbalancen, der kan indstilles I STEDET for de generelle RGB indstillinger. Med 10-punkts hvidbalancen kan man justere gamma helt præcist i 10 punkter, og dermed opnå en helt perfekt flad kurve.
Dette skal dig gøres med måleudstyr på hvert enkelt tv, og kan altså ikke kopieres fra en test.

Skarphed er en kunstig optegning af linjer og streger. Det er helt uhensigtsmæssig at bruge denne form for billedbehandling på et digitalt signal, og billedet er altså mere skarpt, hvis skarphed er sat til 0.