Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
edinger skrev:
Mysen skrev:Jeg kan godt se pointen ved en god lcd skærm, fordi de minusser sådan en har, ofte er lettere at acceptere end minusserne på et plasma tv.
Det er jeg egentlig ret uenig i.

Hvis man ser bort fra retention, som for os non-gamere ikke er et problem, er minusserne ved LCD-teknologien – i form af clouding, ujævn kantbelysning, glorier m.v. – for mig svære at leve med.
Jeg tænker især retention eller rettere burn-in. Hvis du forelskede dig i Skyrim kunne du bruge hundredevis af timer med det samme kompas i toppen af skærmen. Jeg ville godt kunne huske at rense min skærm efter hver spillesession, men jeg har også et bredere brugsmønster end en rigtig gamer, og der går lang tid imellem hvert spil. Deuden handler det ikke så meget om, at det sker, men mere om at det KAN ske. Dette ser mange som et minus, de ikke kan abstrahere fra, at man skal passe særligt på sin skærm.
Derudover er jeg helt med dem, der synes lydgener hører til det uacceptable. Lige nu, mens jeg skriver, kan jeg høre min skærm, og det er ikke tegnefilmen, som min datter kigger på, der generer mig. Buzz er simpelthen bare SÅ irriterende, og selv om jeg kunne glæde mig ved at have et lydløst tv i et helt år, så er det bestemt noget, jeg ærger mig over, ikke er tilfældet længere.

Bleeding er pis, det er jeg helt enig i, men det er først slemt, når der er helt mørklagt. Dvs., at 80 % af tiden eller mere er bleeding ikke et problem. Jeg ville dog aldrig selv acceptere det, idet det er når er er helt mørkt, at man skal nyde en film, og altså at billedkvaliteten betyder mest. Det gælder nok også alle for andre videofile, mens folk der bruger mere tid på tv i dagslys nok nødigt vil bytte deres bleeding med buzz eller den frygt, der følger med risikoen for fastbrænding.

Local dimming er ikke perfekt endnu, og det bliver den først, når der er så mange zoner, at man ikke vil se den samme mængde glorier. Problemet er vel også, især for LG, at man bruger et IPS panel, der ikke kan vise dyb sort, således at Local dimming skal stå på en meget høj indstilling for at skabe bare lidt kontrast. Desuden udmærker IPS panelet sig ved, at farver ikke i betydelig grad udtværes fra vinkler, mens dimming til gengæld gør, at man skal sidde helt lige for. Som sagt: Ikke perfekt endnu, men det er på vej, og jeg synes da det er positivt at banding er elimineret.

Jeg ville ikke bytte min Plasmaskærm til noget LCD-tv, fordi det har en fantastisk SD gengivelse, og fordi det kan afspille HD film naturligt og smukt. Men jeg ville dælme, hvis LCD kom op på niveau..
Af lennon
Mysen_ Jeg favoriserer absolut heller ikke plasma for teknologiens skyld - men kun pga billedet . I det øjeblik, at billedreferencen overall præsteres af LCD eller når OLED bliver betalbart, - så bliver DET mit næste køb.Projektor er desværre ikke aktuelt for nuværende - rent møbleringsmæssigt .
Af simonlund52
Jo vist er udviklingen mest til LCD og det har da hentet ind på plasma hvad billedkvalitet angår. Men plasma udviklerne har jo altså også mindsket en del af ulemperne ved plasma tv.

Hvis man tager reference til panasonic så er Buzzing, Retention, Banding hvad de nye udgaver angår jo stortset væk. De har også hentet utrolig meget ind hvad tykkelse og energiforbrug angår. Problemet med genskær er dog kun mindsket men mange af de nye LED fjernsyn er nu bygget med samme glaslag der skaber samme problemer for LED-skærme.

Man kan ikke benægte at næsten alle tests beskriver hvordan plasma er mere nøjagtige i farverne og dybe og præcise i de sorte områder end LED-fjernsyn. Desuden så er de stadigvæk de hurtigste på markedet. Dog er LED teknologien typisk bedst til lyse billeder. Jovist er skarpheden bedre på LED lige indtil billedet bevæger sig

Så hvor vi er i dag så hælder jeg mest til plasma. Det er også fordi at jeg sætter mere pris på sort dybden end det høje lysniveau
Af bobske
Ja hvis det ikke var for en enkelt lille skavank omkring plasma ville jeg sidde med Panasonic's VT30 nu, være en veltilfreds bruger, og hvem ved, måske helt forlade min "maniske" træng til at holde mig opdateret på TV hver dag på AVforums, flatpanels osv.

Nu har jeg haft 3 TV hjem i stuen i år, og kun VT30 kan levere varen.. men ak og ve, det bliver ikke mit hjertebarn..grunden til dette starter med B
Af simonlund52
bobske skrev:Ja hvis det ikke var for en enkelt lille skavank omkring plasma ville jeg sidde med Panasonic's VT30 nu, være en veltilfreds bruger, og hvem ved, måske helt forlade min "maniske" træng til at holde mig opdateret på TV hver dag på AVforums, flatpanels osv.

Nu har jeg haft 3 TV hjem i stuen i år, og kun VT30 kan levere varen.. men ak og ve, det bliver ikke mit hjertebarn..grunden til dette starter med B
Okay. Så håber jeg at du er klar over at burnin stortset kun er et problem i tv'ets første 200 afspilnings timer?
Af bobske
Det var nu mere buzzing jeg henviste til :) burn-in og retention mærkede jeg ikke noget af i de ca. 2 uger jeg havde TV'et.

Pt hælder jeg lidt til GT30 bare for at høre om buzzing er mindre på den.
Brugeravatar
Af edinger
simonlund52 skrev:Jovist er skarpheden bedre på LED lige indtil billedet bevæger sig.
+1 :p
Brugeravatar
Af edinger
bobske skrev:On topic:

http://www.av-blog.dk/test_fladskaerm_p ... rm-i-2011/

Her vinder Elite led over VT30
Hvis du følger Fredtofts link, vil du se, at der er tydelig haloing på Sharps Elite-tv. Så hvordan det kunne løbe med sejren, må guderne vide. Trods flot sortniveau.
Af simonlund52
Nåårh. Ja det har du selvfølgelig ret i. På mit LG plasma tv er der også lidt buzzing men jeg lægger sgu ikke mærke til det før jeg sidder en halv meter fra det og der ingen lyd er på tv'et.

Men i bund og grund har det jo noget med at gøre hvad man kan leve med og hvad man ikke kan leve med.

Men jeg kunne forestille mig at du godt vil kunne vende dig til den smule buzzing der måtte være på sådan et VT30. Du kunne jo også prøve at låne et nyt et for det kan godt varierer fra tv til tv.
Brugeravatar
Af edinger
Der er dog den væsentlige forskel mellem buzz og haloing (glorier), at mens det første nok kan være irriterende at høre på, er det ikke noget, som påvirker billedoplevelsen. I modsætning til det sidste.

Og selvom Samsung i sin interne strategi har gjort design og performance til ligeværdige parametre, kan vi her i forummet forhåbentlig hurtigt blive enige om at fastslå, hvad der er den vigtigste egenskab for en tv-skærm.
Af lennon
Funderer over om de to største issues på henholdsvis plasma og LCD er et resultat af det pressede marked .Måske man i produktionsgangen kunne eliminere buzz og blæserstøj på plasma, samt den uhomogene baggrundsbelysning på LCD - hvis man hævede slutprisen 10-20 % ? ?
Brugeravatar
Af edinger
Det er da bestemt ikke usandsynligt, lennon.

Som vi dog også har vendt flere gange her i forummet er det bare ikke noget, "folk" vil betale for.

Hvor mange i dag begræder lukningen af Pioneers tv-division, og undrer sig over, at Panasonic og Samsung endnu ikke har præsteret en skærm, som matcher KURO-serien, er realiteterne jo, at få var villige til at betale prisen for den kvalitet, som alle åbenbart efterspørger og forventer.

Der er simpelthen et kæmpe misforhold. Hvilket også illustreres af de mange tråde, hvor der spørges til "bedste billigskærm".

Der er naturligvis en grund til, at vi ikke finder en 2.500 kroners skærm på anbefalingslisten. De har ganske enkelt ikke niveauet. Denne sandhed er der dog tilsyneladende mange, som nægter at acceptere – hvormed illusionen opretholdes.
Af Mysen
Jeg er laptop-i-skød-bruger og buzz kommer til at være generende, selv om jeg ikke engang ser tv. Jeg tror iøvrigt ikke 10-20 % flere penge kan gøre en pind ved LCD skavankerne. Man ser jo, at de fleste producenter vælger local dimming løsningen for at eliminere clouding+forbedre sort. Men prishoppet op til disse skærme er langt over 20%. Desuden finder man også bleeding på en B&O skærm, selv om de gør alt, hvad står i deres magt for at undgå issues af enhver art uanset pris.

Jeg tror til gengæld, det kan være tilfældet med plasmaskærme, i hvert faldt til en vis grad. Meget buzzing kommer fordi samlingen er for samlebånds-forhastet. Jeg kan eksempelvis mindske buzz på min skærm, hvis jeg klemmer front og bagpanel sammen med en hånd i venstre side af skærmen. Dette ville jo ikke være tilfældet, hvis de havde brugt 10-20% af prisen på at få folk til at kvalitetstjekke deres produkter, inden de sendte dem til salg.
Og så ville Panasonic sagtens kunne have monteret lydløs køling på deres modeller, uden at modellerne havde været 20% dyrere. De havde været dyrere, og det ville kunne ses på omsætningen.

Der er til gengæld ufatteligt mange herinde, der undrer sig over Samsungs svingende kvalitet, mens det aldrig har undret mig ifht. at de er helt med på noderne på både billedfronten og innovation, mens priserne aldrig har været lavere. Så længe folk efterspørger veldesignede topmodeller uden at ville betale for det, så vil markedet ikke ændre sig.