Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af shamone
Hej alle.
Jeg skal langt om længe ud og købe mig en fladskærm.
Sidde-afstanden bliver 4,5-5 meter.
Går ud fra at jeg skal ha' fat i 55" eller derover, eller kan 50" gøre det?
Det skal være med DLNA
Prisen må ikke være mange basseører over 10.000kr,-
Jeg holder stærkt øje med alle januartilbud, men indtil videre er det eneste gode tilbud (tror jeg ) jeg er stødt på Sony's KDL-55EX723 LED til 9999kr,- (normalpris 12.500,-)
Betyder ikke noget om det er Plasma eller LED. Dog skal det siges, at min stue er relativt lys midt på dagen, og jeg har store vinduer på tre vægge.
Håber på at I kan komme med lidt guldkorn :)
På forhånd tak.
Brugeravatar
Af edinger
Til 10K rammer Samsung PS59D555 vist plet (link).
Af shamone
Er det et bedre tv end Sony'en? Synes at have hørt at det buzzer en del?
Hvad med stik på de to ? Hvilken vej vender de? - Jeg skulle gerne have skærmen væghængt.
Brugeravatar
Af edinger
Korrekt. Ifølge bulletinerne skulle der være risiko for buzzing. Som altid med plasma er det dog langt fra sikkert, at det vil være et problem med den skærm, du måtte ende op med at få. Yderligere er det temmelig individuelt i hvor høj grad, det er noget, man lader sig genere af.

Om D555 er en bedre skærm? Tjaah, det er nok en subjektiv vurdering. På min subjektive skala har EX720 det imod sig, at det er en LCD-skærm 8)

Hvad angår stikkenes placering, må jeg være dig svar skyldig. Men du kan sikkert let finde svaret ved at bruge søgefunktionen eller Google.
Af shamone
hvad er forskellen på disse to skærme?
Samsung PS59D555
Samsung PS59D535
Har de begge DLNA?
Har nemmerlig ej brug for 3D , så vil den billige skærm være oplagt?
Af Mysen
D535 har ikke dlna, og så er den ligeledes skrabet med færre indgange, og du får eksempeltvis svært ved at koble snurrerundtforstærker til. Desuden har de ikke samme panel.
Kort sagt: Der er en årsag til prisforskellen, selv om 3D nok tager en del af æren dér.

De billigere Samsung skærme reflekterer en del lys, men om det er et problem, afhænger lidt af tidspunktet, du ser tv på. Jeg holder egentlig selv på plasma i de fleste tilfælde, men i visse stuer egner en LCD sig altså bedre, og hvis du bor i et drivhus....

Der er iøvrigt bagudvendte stik på både Samsung'en og Sony'en. Men jeg kender en, der har hængt en 55EX720 blot 1 cm fra væggen, hvilket dog kun har kunne lade sig gøre, fordi han kan nøjes med at bruge en hdmi indgang.
Af shamone
Hvad er så forskellen på ex720 og ex723 ?
Brugeravatar
Af edinger
shamone skrev:Hvad er så forskellen på ex720 og ex723 ?
Tallet 3 samt DVB-T2-tuner.
Af shamone
Er stadig i tvivl- , :s måske mere end før?
Hvis jeg skal holde mig til de 10000 kr. Skal det så være: SamsungPS59D555, TX-P50G30Y eller Sony KDL55EX723
På mit gamle sony Trinitron 32" er der refleksioner i dagslys. Man er nød til at trække helt for ved mørke scener. Jeg er bare i tvivl om hvor stort problemet i virkeligheden er med plasma?
Af Mysen
På plasma uden en meget effektiv coating, meget. Reflektionerne er ikke værre end dit gamle tv, men en større skærm giver flere reflektioner. Hvis du er træt af at trække for, så snup 55ex723.