Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Samsung eller Panasonic?

Hej ! :)

Jeg er kommet til den konklusion at mit gamle 32" LG meget snart skal skiftes ud.
Jeg er dog godt og grundigt i vildrede om, hvilket tv jeg skal købe.

Jeg har egentlig været fast besluttet på, at jeg skulle have mit et Samsung.
Her er jeg i tvivl om det kan betale sig at købe D8005 frem for 7005.

Så vidt jeg er informeret, så er det kun designet der er forskel på.
- Men har læst herinde at D8005 også skulle have hurtigere indmad?

Så sker der så det, at komplett.dk vælger at sætte Panasonic's GT30-model på tilbud til 7.995,- fra 9.999,-.

Har efterhånden brugt en del timer på at sidde og læse om plasma kontra LED(lcd).. Og har meget svært ved at finde ud af, hvor meget bedre billedkvaliteten er på TX-P46GT30Y frem for Dx005?

Synes Samsungs "Smart tv" ser meget tiltalene ud og kan godt lide at der er indbygget wifi osv.
Kan heller ikke her finde ud af om de funktioner der er i Samsung, er "fede" og "brugbare" nok til at dét kan være nok til at købe sådan et?

Så som i kan se er jeg hovedsageligt i tvivl om hvor meget jeg taber på at købe et Samsung frem for panasonic.
- Hvis jeg altså overhovedet taber noget.

Og bliver det Samsung, kan jeg så "nøjes" med at købe 7005?

Håber at I kan hjælpe mig! :D
Af Jan Opstrup
Hej Kim.
Jeg går faktisk og overvejer præcis det samme, men må nok indrømme at knap 10000,- for 8005eren (som i øvrigt er det flotteste tv jeg til dato har set) er en hamper pris. Men prøv som jeg, at gå på samsungs hjemmeside og studer lidt. Kik så på D6515. Der er minimal forskel på disse 3 kasser, men temlig stor prisforskel. Et tv af den størrelse skal efter min mening også være til at holde ud at se på når det er slukket. Derfor blev Panasonic for mit vedkommende hurtigt "skrottet"... Det er et fedt tv, men på udseendet halter de gevaldigt efter.. Hvad med Philips ? Min mor har lige købt et 42" i samme prisklasse som 7005.. nydeligt.....
Men kik lige på 6515, den skal jeg have... :)
Af Kimnyhuus
@ Jan

Altså det er selvfølgelig fedt at have et tv der ser godt ud, men må indrømme at det ikke er dét der gør forskellen.

Forskellen for mig ligger i funktionaliteten på tv'et - Hvad kan det? og Hvor godt er billedet?

Der er en høj pris på 8005'eren nu ja, men vil heller ikke købe det før det kommer ned på 10.000,- hvilket er derfor jeg også overvejer 7005.

Jeg har generelt dårlige oplevelser med philips .. Kan godt være at de har været indstillet forkert, men det er ikke et mærke jeg vil købe :)

Med 6515 - begynder specifikationerne ikke at blive svækket herfra ift. 8/7005?
Af Jan Opstrup
Hej Kim, og glædelilg jul..

8005 har faktisk(og er vist nok stadig på lige under 10kg), den steg en lille smule på et tidspunkt, men kommer jo så nu med en tab i stedet for en normal fjernbetjening.. Udseendet, ja, du har ret, men der er trods alt næsten 3000,- til forskel fra 6515 til 8005. Forskellen skulle være færre hertz og et par andre småting. Nogle fremhæver endda de færre hertz som en fordel. (nogle har skrevet lidt om det herinde..) Skærmen skulle være den samme, men jeg skal da lige ud og opleve det inden jeg beslutter mig. Ellers kan jeg forstå på Flatpanels, at der kommer mange sjove nyheder her til foråret, bla. fra LG, men så er vi oppe på 14-15 kg igen.. Jeg satser på at der kommer nogle gode tilbud her i Januar, og så må vi se hvad det bliver til. Min nuværende Panasonic fladskærm bliver 8 år her til Maj, og er ikke hvad det har været, så min umiddelbare holdning er, at hvis tv i dag ikke holder længere, giver jeg ikke 10000,- for en ny...
Af Mysen
GT30 er bedre end de andre to, og det endda med en tydelig margen...

Hvis du går op i mediefunktionaliteterne og gerne vil have Samsumg, så forstår jeg ikke, du ikke har kigget på plasmamodellerne..
Rammerne er ikke helt så tynde som LED modellerne, men der er samme funktionaliteter, de er lige så tynde, og så er de billigere på trods af flere tommer.
Prisen er ca 10.000 for enten PS51D7005 eller PS51D8005, men så får du også en billedkvalitet, der matcher GT30.
Af LIMO
Var i nøjagtig samme situation med valget mellem et Panasonic plasma eller en Samsung LED. Blot i størrelsen 40 - 42 tommer.
Jeg valgte Panasonic 42 tommer GT30Y. Kunne ikke stå for Bilkas pris i butikken til 6.499,-. Og da jeg også skulle bruge et boxer abonnement fik jeg det til blot 5.999,-. Langt billigere end den næstbilligste på nettet. I øvrigt fik jeg en glimrende betjening og teknisk vejledning i Bilka, Kolding.
Godt nok kom en Netgear wifi dongle til 399,- oveni og sidenhen kommer også nogle 3D briller (set til 500,-).
Vi har været tilfredse ejere af en Sony LCD i 6 år og alt der kan købes i dag vil formentlig være bedre, men jeg må sige at Panasonic skærmen overgår mine kvalitets forventninger ganske betydeligt.
For mig er det tydeligt, at plasmaens mere afdæmpede, blødere og behageligere billede at kigge på for alvor kommer til sin ret hjemme i stuen. De kan godt virke lidt triste og svage at kigge på i butikken. Overbevisende farver der virker meget naturlige og et fremragende sortniveau giver især filmoplevelser på et højt niveau.
GT og VT designet hos Panasonic synes jeg er lækkert og materiale- og samlekvaliteten er i top. Efter min smag bedre end de fleste Sony, Samsung og især LG skærme. Skærmene er også meget tyndere og med smallere rammer end tidligere modeller. GT30'eren ser flot og eksklusiv ud hjemme på væggen.
Trods det højere strømforbrug kan jeg på det varmeste anbefale GT30'eren. Især med de priser den kan fås til lige nu og indtil de nye modeller kommer til foråret.
Af Kimnyhuus
Hej Jan, og glædelig jul til dig også :o)

Kan sagtens se din pointe og deler den - til et hvis punkt - også.
Min grænse går ved 10.000, da jeg simpelt hen synes at mere bliver alt for meget for et tv.

Nu er tilbudet på GT30 så selvfølgelig ophørt, hvilket egentlig begrænser mine "muligheder" lidt.

Har lige netop idag set, at Elgiganten fra imorgen har 800stk Samsung 46" D8005 til salg inkl. tablet, briller osv. til 10.000,-
- Det bliver jeg næsten nødt til at købe.

@Mysen
Ifølge hvad jeg kunne læse i anmeldelserne her på siden, så er sortniveauet ikke nær så godt som på D8005 LED og GT30/VT30 - Derfor er deres plasma ikke en mulighed.

@Limo
Må indrømme at det faktisk var dit svar der fik mig overbevist om at jeg skulle have mig en plasmaskærm - GT30.
Men nu hvor tilbudet er ophørt og der så netop er et godt tilbud på D8005(LED), så kan jeg næsten ikke lade være med at forsøge mig med det.

Hvis jeg skulle blive utilfreds med det, kan jeg så levere det tilbage?
Af Mysen
Kimnyhuus skrev:@Mysen
Ifølge hvad jeg kunne læse i anmeldelserne her på siden, så er sortniveauet ikke nær så godt som på D8005 LED og GT30/VT30 - Derfor er deres plasma ikke en mulighed.
Det er selvfølgelig også op til dig at tage dit valg, men sortniveau er ikke eneste parameter, og Samsung'en vinder en smule på farvenuancering og skalering. GT30 og D8005 ligger i hvert fald tæt mht. billedkvalitet, men hvis sortniveau er prima, så er det da Panasonic, der er det bedste valg.
Her er D8005 LED til gengæld et noget ringere valg, for selv om den på papiret har bedre sort en plasmaversionen, så vil betragtningsvinkler og ikke mindst bleeding give sejren til PS-modellen. - I hvert fald når der ses film om aftenen. I dagslys er LED'en imponerende, da kontrastfilteret virkelig bevirker stort set perfekt sort.

Mit foreslag var desuden baseret på, at det var Samsungs mediefunktionalitet, der var ønsket, og hér matcher plasmamodellerne altså LED uden at falde igennem på billedsiden.

Min egen bror købte for et par måneder siden UE46D8005 med tab til 10.000 i et elgiganten åbningstilbud, der gav en daværende besparelse på 4-5000 kroner. Han byttede dog skærmen på trods af det gode tilbud og smed nogle tusinde oveni for at få et 50" VT30 i stedet, og hans oplevelse af tv-køb gik fra at være skuffende, til at han blev ovenud tilfreds. Dermed ikke sagt, at man ikke kan bleve glad for en LED model fra Samsung, for det er der uden tvivl mange der er.
Af Chaui
D8005 til 10.000kr inkl tablet og 2 briller er et godt tilbud. og tror ærlig talt ikke du bliver skuffet. har haft min i et halvt år nu, og har ikke oplevet problemer.

og kontra plasma, slipper jeg for at burn-in som man jo stadig hører om hos folk.
Af LIMO
Kimnyhuus skrev:Hej Jan, og glædelig jul til dig også :o)

Kan sagtens se din pointe og deler den - til et hvis punkt - også.
Min grænse går ved 10.000, da jeg simpelt hen synes at mere bliver alt for meget for et tv.

Nu er tilbudet på GT30 så selvfølgelig ophørt, hvilket egentlig begrænser mine "muligheder" lidt.

Har lige netop idag set, at Elgiganten fra imorgen har 800stk Samsung 46" D8005 til salg inkl. tablet, briller osv. til 10.000,-
- Det bliver jeg næsten nødt til at købe.

@Mysen

@Limo
Må indrømme at det faktisk var dit svar der fik mig overbevist om at jeg skulle have mig en plasmaskærm - GT30.
Men nu hvor tilbudet er ophørt og der så netop er et godt tilbud på D8005(LED), så kan jeg næsten ikke lade være med at forsøge mig med det.

Hvis jeg skulle blive utilfreds med det, kan jeg så levere det tilbage?
Hej Kim,

Kan sagtens følge dig i det med prisen og D8005 er også et lækkert og designmæssigt meget flot tv.
Blot vil jeg lige vedhæfte link til Hifiklubben. Her står GT30'eren i 46 tommer til knap 9.000 kr.. Hifiklubben er også super gode at snakke tv-valg med.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... sma-tv.htm
Brugeravatar
Af edinger
Chaui skrev:D8005 til 10.000kr inkl tablet og 2 briller er et godt tilbud. og tror ærlig talt ikke du bliver skuffet. har haft min i et halvt år nu, og har ikke oplevet problemer.

og kontra plasma, slipper jeg for at burn-in som man jo stadig hører om hos folk.
Retfærdigvis skal det siges, at det, man – undertiden – hører om, er retention. Altså midlertidig fastbrænding, som hurtigt forsvinder igen.

Jeg kan dog sagtens forstå dem, som vælger LCD for at slippe for den slags bekymringer. Og jeg ville da også selv være fristet til at vælge LCD, hvis ikke det var, fordi billedet fortsat forekommer mig at være noget kunstigt i sammenligning med plasma.
Af Kimnyhuus
Nå, så fik jeg købt tv'et idag og har nu "testet" det i et par timer.

Er generelt rimelig tilfreds med det. Gode billeder i SD og sindssygt flotte i HD.
Der opstår dog gevaldige problemer for mig når jeg ser fodbold eller spiller xbox.

Når jeg ser fodbold opstår der en hakken i billedet ret ofte og ved panorering på banen har billedet det med at sløre en smule. En ting er at græsset slører - tror jeg ikke rigtig der kan ændres ved, men selv spillerne/trøjerne gør det også.

Alene dette er virkelig et irritationsmoment må jeg indrømme.
Så leverer det tilbage til elgiganten imorgen, hvor jeg så enten skal have PS51D8005 eller TX-P46GT30Y.

Synes virkelig det er et lækkert tv, så overvejer meget at snuppe PS51D8005, men er bange for at det er for stort? Det ville nemlig gøre det "nemmere" for mig at skifte ift. hvis jeg skulle have panasonic, hvor der ikke er de samme features og indbygget wifi.

Nogen der har gået fra 46 til 51?
Af Mysen
Hvor langt sidder du fra skærmen? Jeg vil sige, at 46" passer fint ved en afstand på 2-3 meter, mens 50" nok ligger omkring 2,5-3,5 meter.

Selv sidder jeg 3,5 meter fra 50", og det er en passende størrelse, der dog ville blive erstattet af et endnu større, hvis det gik i stykker og jeg skulle skifte.
Af Kimnyhuus
Lige pt. sidder jeg 2,9 - 3,0m fra skærmen.

Men flytter i ny bolig inden for få måneder, hvilket betyder at jeg formentlig får en 4-6m til skærmen :)