Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Kunne godt tænke mig at høre hvad fordellen ved fladskærme vs. CRT skærme er?

Det skal siges det skal ikke være ud fra et pladshensyn jeg vilo vælge fladskærm. Jeg har et stor dybt hæve- sænkebord. Så om der står en dyb CRT-skærm eller en fladskærm er fuldstændig ligegyldigt.

Som jeg ser en fladskærm sætter den kun begrænsninger vs. CRT teknologien.

På min 19" CRT Samsung kan jeg game både i højopløsning; 2048x1536 og 800x600 hvis det er det jeg ønsker.
Det er jo ikke muligt for en fladskærm, hvor jeg skal køre i den native opløsning.

Hvad gør I som eks. har en 20" flad? I skal jo altid game i 1600x1200, og det kræver jo udskiftning ag gfx-kort én gang om året, hvis man vil køre de nyeste spil med AA og AF i high detail.
Af Scandal
Der er så også strømforbruget, som er væsentlig lavere på en flad :-)

Mht. gaming, så er opløsningen ikke et noget jeg har haft problemer med.

Jeg har kørt spil i både 1600*1200, 1024*768 og 800*600
Af de tre opløsninger er 1600*1200 og 800*600 de bedste i teorien, men jeg har ikke lagt mærke til noget i de spil jeg har kørt 1024*768.

Jeg er ikke fanatisk fortaler for fladskærme, og forstår dit spørgsmål fuldt ud. Jeg har stillet mig selv det spørgsmål mange gange de sidste 3-4 år, inden jeg købte én for 2-3 uger siden.
Af mbm
Hvilken skærm har du så købt?
Og synes du billedet er bedre en på en CRT?

vil det sige at du ikke kan se en billedkvalitetsforringelse ved at køre i en ikke nativ opløsning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Visse spil er værre end andre til at blive vist i skæve opløsninger. Vi har desuden en hel sektion på forsiden der hedder "hvorfor vælge en fladskærm" - har du læst den?
http://www.flatpanels.dk/hvorfor.php

Der er mange andre aspekter i valget af skærm end lige opløsningen og spilanvendeligheden. Kan din CRT skærm højdejusteres eller foretage pivot? Kan du hænge den på væggen? En fladskærm er af typen "sample and hold" hvor CRT kræver konstant opdatering af hver enkelt pixel adskillige gange pr. sekund for at undgå flimren. Du vil ikke opleve flimren og resulterende trætte øjne på en fladskærm, hvilket er et væsentlig plus for teknologien. Hvilken frekvens trækker din Samsung f.eks. i 2048x1536? 60 Hz?

Det er muligt at alt dette er ligegyldigt for dig, men det er nu altså nogen af de stærkeste sider ved teknologien. Nå, ja og så designet ikke mindst. Hvis du kun går op i at spille og ikke har noget imod at have 20 kg dødvægt stående på bordet, så er der absolut ingen grund til at udskifte din CRT skærm.

Men lad mig lige høre: Hvorfor skulle det være nødvendigt at aktivere FSAA i 1600x1200? Du har så mange punkter på skærmen at du næsten ikke kan se udjævningen alligevel.
Af Scandal
Jeg har købt en LG L2000C, med S-IPS panel.
Den har afløst en MEGET gammel HP skærm med triniton bileldrør - så JA, jeg synes billedet er blevet bedre :-)

Jo, jeg kan godt se forskel på bileldkvaliteten når jeg ikke kører i native (f.eks. på desktop), men jeg kan ikke se forkskel når jeg spiller eksempelvis CS og CS:S
I lige præcis CS og CS:S skiftede jeg fra 1024*768 til 800*600 for at ramme 1/4 af native, men jeg synes egentlig at 1024*768 var fint, så det kører jeg igen.
Det er muligt at der er andre spil, hvor det vil genre at køre i ikke native - det er også muligt at andre brugere kan mærke/se forskel, men det kan jeg ikke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En ting der indtil nu ikke er blevet nævnt som en fordel ved TFT er skarpheden. Med DVI tilslutningen får du et langt skarpere billede end du vil kunne fremstille med en CRT skærm idet elektronstrålen pr. natur har en gaussiske profil (den danner ikke skarpe punkter, men punkter der bliver svagere og svagere i farven ud mod kanterne). Dvs. at du til sidst vil få nogle lettere sammenflydende pixels på din CRT skærm - prøv f.eks. at køre den op i højeste opløsning og kig nøje på 1 pixel brede bogstaver. Jeg garanterer dig for at de også danner skygger omkring sig.

Dette er en af de ting du øjeblikketligt vil lægge mærke til det øjeblik du får stillet en LCD skærm op ved siden af din CRT skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke den hurtigste på markedet. Der skal du kigge i 19" genren - mere specifikt Viewsonic VX922. Specifikationerne ser ens ud, men det er nu engang ikke det der er det afgørende.

Vi har ikke så mange erfaringer med 226BW, men 225BW fik ikke megen ros med på vejen af vore brugere.
Af mbm
men hvis man nu gerne vil have en 22" widescreen.

Vil det sige de 2ms de oplyser ikke holder?
Af Scandal
Der er en bunke posts om 22" skærmene her i forumet.

De er alle med TN panel, med de fordele og ulemper det giver.