Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa. Håber i kan hjælpe mig her.

Jeg har et Samsung PS63C7705, og en PS3 tilsluttet som Bluray afspiller. Mit problem er, at når jeg ser film, med mørke scener, så kommer huden på folk til at se helt voks-agtig ud. Lige som om, at skyggerne er meget tydeligt "graderet". Ved ikke hvor godt jeg forklarer det, men er det det, der kaldes black crush?

Jeg har indstillet mit tv efter Dennis Thomsens guide, og PS3´eren er indstillet efter, hvad jeg har kunnet finde på netet, burde være de korrekte settings.

Hvad gør jeg galt, eller GØR jeg noget galt.... er det bare så "godt" det tv nu kan vise mørke farver?

Mvh Martin
Martin Sjøstrand skrev:Lige som om, at skyggerne er meget tydeligt "graderet". Ved ikke hvor godt jeg forklarer det, men er det det, der kaldes black crush?
Min fornemmelse af black crush er at skyggerne lukker fuldstændig.
Hvis din skærm er i Game mode, vil den typisk ha' en lidt "ringere" billedkvalitet, fordi alle kredsløb, som giver forsinkelse på billedet, er slået fra.
Når det er sagt, havde jeg et lignende problem med mit gamle AlphaView TV: Mørke scener bestod ligesom af flere "lag" som ikke bevægede sig synkront. Typisk med close-ups af ansigter og med mørke, blanke ting som f.eks. en satinkjole. Det kunne jeg løse ved at disable 100Hz på tv'et.
Af Martin Sjøstrand
hmm, den er ikke i Game Mode. Det med det er i flere lag, det lyder meget rigtigt, men det bevæger sig nu synkront... Der er bare nogle skarpe opdelinger

Det kører heller ikke 100Hz, når det viser bluray
Af Peter Schrøder
Martin Sjøstrand skrev:hmm, den er ikke i Game Mode. Det med det er i flere lag, det lyder meget rigtigt, men det bevæger sig nu synkront... Der er bare nogle skarpe opdelinger

Det kører heller ikke 100Hz, når det viser bluray
Hmm. Jeg missede lige "ser film" delen. Måske er du bare løbet ind i mediets begrænsninger. En blueray har kun 8 bit pr. farve, hvilket kan ses, når du har et farveforløb fra f.eks. mørk rød til sort.
Af Otto J
Peter Schrøder skrev:
Hmm. Jeg missede lige "ser film" delen. Måske er du bare løbet ind i mediets begrænsninger. En blueray har kun 8 bit pr. farve, hvilket kan ses, når du har et farveforløb fra f.eks. mørk rød til sort.
Begrænsningen i en ægte 8 bit overgang er ikke ret synlig, og det er helt sikkert ikke dét der er tale om. 8 bit er bedre end de fleste tror, fordi dét de fleste har set slet ikke er 8 bit, men 8 bit gengivet dårligt. De fleste moderne tv kan ikke gengive 8 bit fuldt ud (uanfægtet af diverse lovprisninger om 12-14-16 bit signalbehandling...). Diverse begrænsninger medfører synlig banding på mange tv, af uransagelige årsager er det noget der ikke er særligt meget fokus på. Jo mere signalbehandling der foretages, jo større er risikoen for synlig banding.

Det har ikke noget med black crush at gøre, det dækker over at der mangler detaljer i det mørke, dvs. at "næsten sort" bliver til sort.
Af Peter Schrøder
Otto J skrev:
Peter Schrøder skrev:
Begrænsningen i en ægte 8 bit overgang er ikke ret synlig, og det er helt sikkert ikke dét der er tale om. 8 bit er bedre end de fleste tror, fordi dét de fleste har set slet ikke er 8 bit, men 8 bit gengivet dårligt. De fleste moderne tv kan ikke gengive 8 bit fuldt ud (uanfægtet af diverse lovprisninger om 12-14-16 bit signalbehandling...). Diverse begrænsninger medfører synlig banding på mange tv, af uransagelige årsager er det noget der ikke er særligt meget fokus på. Jo mere signalbehandling der foretages, jo større er risikoen for synlig banding.
Martin skriver faktisk ikke noget om Blueray. Hvis han f.eks. ser DivX, vil han antagelig opleve meget kraftig banding. Det er ihvertfald min erfaring. Visse tv kanaler skamkomprimerer også signalet. Mit yndlingseksempel er McDonald logoet som nogle gange ligner et patchwork og andre gange står med fuldstændig jævnt forløb. 8 bit eller 256 nuancer er dog egentlig ikke ret meget, især ikke, hvis man har et langsomt farveforløb i en af primærfarverne.
Af Martin Sjøstrand
Otto J skrev: Det har ikke noget med black crush at gøre, det dækker over at der mangler detaljer i det mørke, dvs. at "næsten sort" bliver til sort.
Lige præcis Otto, jeg tror du rammer hovedet på sømmet der, der mangler detaljer, og det sorte ligesom flyder ud i hinanden, og bliver til ensartede flader.

Men har mit tv en begrænsning der, eller er det indstillingerne den er gal med (har brugt dem fra Dennis Thomsen)
Af Martin Sjøstrand
Peter Schrøder skrev:Martin skriver faktisk ikke noget om Blueray. Hvis han f.eks. ser DivX, vil han antagelig opleve meget kraftig banding. Det er ihvertfald min erfaring. Visse tv kanaler skamkomprimerer også signalet. Mit yndlingseksempel er McDonald logoet som nogle gange ligner et patchwork og andre gange står med fuldstændig jævnt forløb. 8 bit eller 256 nuancer er dog egentlig ikke ret meget, især ikke, hvis man har et langsomt farveforløb i en af primærfarverne.
Min fejl Peter, det glemte jeg at skrive. Jeg ser faktisk kun Blu-ray film, og tv. Men syntes ikke jeg har lagt så meget mærke til det, når jeg bare ser fjernsyn (Den profil er heller ikke indstillet, lige som film profilen til når jeg ser Blu-ray på PS3´eren)