Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har netop fået en gammel Phillips fladskærm forærende, som har en lille hvid (skifte nogen gange farve) bjælke lodret ned gennem skærmen. Denne generer mig ikke, men mere den bjælke, der nogen gange kommer frem midt på skærmen. Den er i forskellige farver og "følger" nogen gange baggrundsbilledet.

Det virker som om det er en løs forbindelse eller noget, da det går væk hvis jeg banker oven på tv'et. Det er kun den nye og generende bjælke som forsvinder..

Men er der nogen der har erfaring med at have skilt tv'et ad, eller andet??

>Glæder mig til at høre nærmere,

Vh
ktach skrev:Det virker som om det er en løs forbindelse eller noget, da det går væk hvis jeg banker oven på tv'et. Det er kun den nye og generende bjælke som forsvinder..
Standardsvaret på dit spørgsmål er: Tag bagbeklædningen af, tænd for tv'et og prik rundt omkring med en lille plasticpind. Der er sandsynligvis en dårlig forbindelse og når du lokaliserer den, kan den evt. fikses med en minimal omgang kontaktspray eller en loddekolbe. Men pas på, der er også højspænding i nogle komponenter.
Af Matboy
har du fundet ud af fejlet ?

vil sige det samme som Peter Schrøder-
Af ktach
Tak for svar. Jeg har ikke bevæget mig ud i at lave det endnu, men tænker på at gøre det snarest.

Jeg skal bare lige være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt...

Jeg tager bagbeklædningen af

Stiller fjernsynet op og tænder det, hvorefter jeg (evt.) banker for at billedet er som det skal være, uden diverse bjælker.

.. Og så derefter giver skærmen lidt kontakt spray hist og her??? Skal tv'et ikke være slukket, når jeg gør dette?

Jeg har ingen erfaring og er derfor glad for at I kan hjælpe med lidt gode råd! Tak for det !
Af Peter Schrøder
ktach skrev:Stiller fjernsynet op og tænder det, hvorefter jeg (evt.) banker for at billedet er som det skal være, uden diverse bjælker.

.. Og så derefter giver skærmen lidt kontakt spray hist og her??? Skal tv'et ikke være slukket, når jeg gør dette?
Tap, tryk eller vrik med noget ikke-ledende (i fald du skulle ramme noget med højspænding). Hvis billedet pludselig er i orden, har du sandsynligvis lokaliseret fejlen.
Kontaktspray skal påføres mens apparatet er slukket, og kun hvis fejlen ligger i en stikforbindelse. Skyldes fejlen en løs komponent, bør den loddes. Kontaktspray er krybende, så pas på du ikke får strintet ind på selve skærmen. Spray evt. en sjat ud i en kop og brug en fin pensel de steder, hvor der er risiko for at ramme noget bagvedliggende.
Af ktach
Okay. Jeg vil forsøge mig lidt frem.

Jeg har bare ingen anelse om hvordan det ser ud, når jeg får bagbeklædningen af. Men håber på at kunne kende forskel på hvad der evt. skal lodes og hvad der kan klare kontaktspray.
Pt. virker tv'et upåklageligt, men af og til - ofte efter tv'et har været tændt mere end en time - kommer bjælken frem. - et bank eller to oven på tv'et får dog stadig bjælken til at forsvinde. Af og til i længere tid, men ellers skal den bare have et bank til.....

Jeg tænkte jeg bare lige ville fortælle dette, da det jo kan betyde det ene eller det andet. Hvad ved jeg :)

Men indtil videre, mange tak for hjælpen!!