Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af OVAM
Hej alle!

I går brugte jeg stort hele hele dagen på at besøge både den lokale Fona, Expert, Elgiganten og Føtex, men dagen endte desværre kun med at jeg fik investeret i min nye PS3! Jeg var på udkig efter et fladskærmsfjernsyn, men det var for mig, desværre, en kæmpe jungle - som det sikkert også har været for mange andre herinde. Det endte med, at jeg stod og skulle vælge mellem disse to fladskærmsfjernsyn, men sælgerne virkede på ingen måder overbevisende!

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... c-32le530e

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-32lk530n

Dog var begge fjernsyn efter min mening alt for 'tykke', og så havde jeg egentlig ikke det helt store kendskab til producenterne bag disse. Jeg fandt hurtigt frem til, at der som minimum skal være 100 Hz scanningsfrekvens, da det egentlig kun skal bruges til min nye PS3. Udover dette skal det maksimum være omkring 32" - dog må det godt være en smule større eller for den sags skyld mindre, hvis det helt rigtige dukker op. Derfor endte jeg med at forelske mig i Samsung's 32" 3D LED-TV, som jeg er villig til at give 5999,- for, hvis altså det er pengene værd? Det kan ses her: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -ue32d6517

Ellers står jeg egentlig bare og ligner et kæmpe stort spørgsmålstegn. Min PS3 står helt ny og venter på at blive brugt, men kan ikke komme videre før dette nye fjernsyn bliver købt, så det ville være super lækkert, hvis I gad komme med Jeres hjælp! :-)
Af Mysen
100 hz skal deaktiveres, når du spiller, da det øger input lag betydeligt.
Men ellers synes jeg da bare, du skulle prøve det Samsung, hvis du er så vild med designet. Du kan også tage UE32D5005 i stedet. Den er lige så tynd, og også ganske nydelig, selv om den har lidt bredere ramme. Hvis du vil have den hvide Samsung, skal du lige vide, at den er dyrere end en tilsvarende model uden T2 tuner. T2 tuneren skal bruges til HD kanalerne fra Bozer til næste forår, men hvis du modtager tv fra kabel eller parabol, er dette underordnet, og så kan du ligeså godt købe den billigere model:

UE32D6515

Husk at købe med returret i tilfælde af, at input lag er for generende højt. Det er svært at vurdere, inden du kommer hjem.
Af OVAM
Nu er jeg utrolig forvirret. Har fra dag ét af fået af vide, at jeg skal gå efter et fjernsyn med 100 Hz - og nu skal de deaktiveres? Er det så fuldstændig ligegyldigt om jeg investerer i et fedt 50 Hz fjernsyn? :-)

Jeg synes utrolig godt om Samsung's modeller, og jeg kan da også se nu, at UE32D5005 modellen kan erhverves for småpenge? http://www.pricerunner.dk/pi/2-2708970/ ... odukt-Info

Med dette sagt, så er jeg blevet endnu forvirret, da jeg i dag var en tur i Field's og fandt frem til disse to fjernsyn:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 32pfl6626t

http://www.sony.dk/product/tv-80-32-lcd/kdl-32ex720

Nu er spørgsmålet jo så bare hvad jeg skal gøre?
Af byte
Har været igennem den samme jungle og forvirring som dig :) . Jeg endte med at købe EX720 hvilket jeg er helt utrolig tilfreds med. Husk at du får en gratis doongle med hvis du køber inden februar, så fjernsynet kan gå på nettet.
Af OVAM
Og hvad bruger du dit fjernsyn til? :-)
Af Mysen
100 hz sætter billedprocessoren på ekstra arbejde, da den selv skal beregne billede 2 ud fra, hvordan billede 1 og 3 ser ud. Hvis tv'et skal kende til billede 3, inden det kan vise billede 2, - og endda skal have tid til at beregne det, så gør det ofte, at det hele bliver forsinket en smule.

Sagt på en mindre kringlet måde: Alle inputs fra din joypad bliver forsinket af 100 hz. Derfor skal det deaktiveres ved spil.

EX720 er velanmeldt herinde som en godt mellempris tv. Tag et kig på testen. Philips er også anmeldt herinde, men igen, det er den dyre T2 model, du har fundet. Modellen uden T2 bør kunne erhverves noget billigere. Den hedder 32pfl6606h.
Af OVAM
Ja den Phillip's jeg linkede til står til 5.499,- på ElGiganten's hjemmeside, men jeg kan få den til 4.449,- i Fona - vel og mærke fuldstændig model, og billigere end EX720'eren :-) Vil det så næste ikke være det værd at investere i?

Og med dette sagt, er Full HD og høj opløsning virkelig det eneste jeg skal kigge på, hvis det primært skal bruges til PS3? Kan et Samsung UE32D5005 med 50 Hz, HD etc. så give mig samme spiloplevelse som på et Phillip's PFL6626T?
Af Mysen
LANGT det vigtigste for dig i dette prisniveau og med 32" er ikke opløsningen, men derimod input lag og herefter responstid. Jeg kender ikke input lag på alle modeller, så derfor er det umuligt at svare om D5005 kan klare sig lige så godt som Philips 6026T. Mit gæt er, at den klarer input lag bedre, mens Philips vinder på responstid og billedkvaliteten generelt. Dette baseres ud fra den udmærkede test af philips, der er en mellemklassemodel, mens D5005 er en del af den billigste gruppe. Til gengæld citerer jeg fra testen af Philips'en:
Uden de mange billedkredsløb aktiveret, målte jeg input lag til omkring 40-45 ms. Det er i den høje ende.
Det er ikke sikkert, det er noget, der vil genere DIG, men det vil genere en del andre. Jeg ved ikke, hvad input lag er på D5005, men næppe lige så højt.

Du kan jo prøve at købe den Philips, men inden du gør skal du sikre dig, at du må returnere den, hvis input lag er for højt for dig. Hvis det er tilfældet, er det ødelæggende for spiloplevelsen..
Af OVAM
Jeg har hele dagen tænkt over, hvilket jeg skulle investere i: Phillip's 32" PFL6626T til 4.499,- eller Sony's 32" EX720 til 4.499,-?
Af steen6400
Husk at spørge til returretten. Jeg blev meget overrasket over at den lokale Fona kun tager retur i ubrudt emballage. Jeg havde ellers besluttet mig for at handle TV, men ikke på de betingelser :s
Af byte
Hvis det er de 2 så tag Sony, svigerfar har 7000 modellen, som ikke imponerer ved siden af Sonyen.
Af Mysen
steen6400 skrev:Husk at spørge til returretten. Jeg blev meget overrasket over at den lokale Fona kun tager retur i ubrudt emballage. Jeg havde ellers besluttet mig for at handle TV, men ikke på de betingelser :s
Returretten gælder kun ved internethandel. Det er ikke dårlig service fra Fona, men der er jo forskellige butikschefer, og tit så er folk altså til at snakke med uanset hvilken kæde, det så drejer sig om. Får man et nej, så er det vel også acceptabelt, når det nu ikke er noget, man har krav på...
Af OVAM
Mysen skrev:100 hz skal deaktiveres, når du spiller, da det øger input lag betydeligt.
Er dette noget nye fjernsyn gør automatisk, når man tænder for PS'en - eller skal man selv indstille, hvor mange Hz der skal bruges?

Og så regner jeg stærkt med at investerere i Sony'en i dag!
Af Mysen
Jeg tror den er tændt som standard. De forskellige producenter har forskellige navne for 100 hz systemerne. F.eks. "intelligent frame creation" eller "motion plus".

Mange modeller har en spiltilstand, og den slukker automatisk for 100hz mm. Ellers er tommelfingerreglen, at du skal slukke for al billedbehandlingstrylleri, når du skal spille. Det skal bare gøres 1 gang under hdmi indgangen, og så husker tv'et det..