Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Forum...
mange herinde fortæller om, at deres nykøbte TV har haft den eller den fejl, og derfor er blevet sendt retur.
Spørgsmål: hvad sker der egentligt med alle de TV, som har hængt ofte ganske lang tid på væggen og derefter bliver leveret tilbage? De er jo ikke nye længere og når jeg lægger mange penge for et dyrt luskus - TV regner jeg jo med, at mit TV er nyt og u b r u g t...!
Kunne være spændende, hvis forhandlere også gav deres mening til kende......
hvad mener forum...?
peter
Af jgr
Det er nok et lidt følsomt emne, for alle vil jo gerne have lov til at prøve et TV i næsten 14 dage, men ingen vil have et TV, der har været ude at hænge i en andens stue før.
Da jeg arbejde hos en onlineforhandler, hvor vi solgte en del TV testede vi TV'ene hvis de kom retur, og hvis vi ikke kunne se/konstatere nogen fejl, så nulstillede vi dem og prøvede at pakke dem så godt ned som vi kunne og solgte dem som nye. "Den gik" 8 ud af 10 gange, og de sidste par gange måtte vi give et nedslag eller ombytte for kunden.
Det, der faktisk var irriterende, var hvis TV'et var returneret uden en fejlbeskrivelse. Så kunne man "lede" efter en fejl, som måske/måske ikke var der.
Principielt burde et retur-TV være som nyt, og derfor skulle man også kunne sælge det som nyt, men verden er jo ikke sort og hvid!
peter007 skrev:Hej Forum...
mange herinde fortæller om, at deres nykøbte TV har haft den eller den fejl, og derfor er blevet sendt retur.
Spørgsmål: hvad sker der egentligt med alle de TV, som har hængt ofte ganske lang tid på væggen og derefter bliver leveret tilbage?
De bliver solgt! Hvis de er decideret defekte, så bliver de repareret, og så solgt. Det er simpelthen forkert at "ingen" vil have et tv der har hængt i en butik eller har været ude hos en kunde før. Der er rigtigt mange mennesker der er ligeglade med om de får en demo-vare, hvis de kan spare nogle kroner. Andre vægter højere at de kan få deres nye tv NU, så hvis der er leveringstid på en ny, så snupper de demo'en med hjem. Andre igen bliver direkte fornærmede hvis man bare spørger om de er interesseret i en demo til en god pris. Mennesker er forskellige.

Jeg er klar over at sidstnævnte type mennesker kan blive ret fortørnede over at demo-varer rent faktisk bliver solgt til nogle andre, men jeg mener ikke der er nogen grund til at blive fortørnet, så længe kunden ved hvad det er han køber er det hans eget valg om han vil spare X kroner på at få en demo i stedet for en ny.
Iøvrigt, så er det faktisk rent lovmæssigt sådan, at når man handler i en butik med returret (for eksempel på nettet), så kan man principielt ikke _forlange_ at få en uåbnet vare. De fleste vil nok blive ret overrasket over at lære dette, men det er skam sandt. Til gengæld har man jo stadig returretten, så får man en demo-vare kan man returnere den. Men principielt bør man betinge sig når man handler på nettet, at man får en uåbnet vare. Jeg kan kun tale for os selv, vi sender ikke en demovare uden at det er aftalt, men især mange rene netbutikker gør (vi har fordel af at kunne sælge demovarerne fra butikken, hvor folk kan besigtige varen først, og sikre sig at den er i tilfredsstillende stand i forhold til prisen). Jeg ville da personligt heller ikke som udgangspunkt acceptere at få en demo-vare leveret hvis det ikke er aftalt, men der er overraskende nok ikke lovkrav om det.
Af noxity
Otto,

Mht. at det ikke er et lovkrav at varer købt på nettet skal være i ubrudt emballage, hænger jo direkte sammen med kravet om at kunden skal have lov til at prøve produktet i hjemmet. For ikke at give netbutikkerne et kæmpe problem med nedskrivning af varenes værdi, så bliver de nødt til at have muligheden for at sælge de produkter der kommer retur til samme pris som første gang de blev solgt, altså som nye.

Kravet for at kunne returnere inden for 14 dage, er jo iøvrigt også at varen er i væstentlig samme stand.

Jeg tror på ingen måde at du er uenig i det jeg skriver, synes bare ikke at sammenhængen fremgik så tydeligt at dit indlæg :)

Mht til det oprindelige indlæg, så nævner du at TV har været i hjemmet i "ganske lang tid". Hvis dette er over de 14 dage, så er det ikke længere end normal retursag, men en reklamation som er skyld i at TVet ryger retur til butikken. I disse tilfælde ryger en stor del direkte retur til leverandøren, og i de tilfælde hvor butikken tager TVet retur, selvom leverandøren ikke vil tage det, vil det (burde det) sælges som et demo-produkt. Kan dog ikke afvise at nogle netbutikker her er ret så skruppelløse og sælger gamle TV (>14dage) som nye (uden prisnedslag).
Når en butik tager et TV retur selvom det i følge loven ikke er en reklamation, så er det ofte et udtryk for god service hvor butikken sælger TVet som demo og derved accepterer et mindre tab mod ikke at få dårlig omtale.

Ofte ryger man TV retur fordi kunden er utilfreds med hvordan TVet performer. Dette er ikke en fejl som berettiger til en reklamation, da der skal være tale om en unik fejl. Alle TV lider af en eller anden for "fejl", og hvis disse blot som følge af et dårligt produkt, så er det ikke noget reklamationen dækker. Det kunne f.eks. være problemet med de lyse striber i toppen og bunden af Samsungs D7005 og D8005 LED TV.
Af peter007
Tak for nogle gode og uddybende besvarelser....

Har set internetbutikker med returret helt op til 45 dage, så det er jo ganske lang tid et TV har hængt et andet sted.....eventuelt.
Mht. at butikken skal fortælle, når/hvis det er en demovare,.. hvis man går ind og kigger på de store internetbutikker, de har så godt som ingen demovarer til salg,.....men de får helt sikker mange varer retur! Så, mit gæt er nok, at de fleste butikker tager varerne retur, hvorefter de bliver solgt som "uåbnede", dvs nye.

mvh
peter
Af DavidHimself
Jeg har kun set en med 45 dages returret!
Og de har en dedikeret demovarer del i butikken - MEN det ser ud til at den bliver delt mellem deres afdelinger i norge og sverige også. Det kan være et omsætningsspørgsmål...

De fleste ville rimeligt hurtigt kunne se om et TV har været pakket ud eller ej, næsten lige meget hvor god man er til at pakke tingene ned igen, vil man næsten altid kunne se det!
Af noxity
Hvis man ser på økonomien så er det ret så simpelt hvorfor man næsten aldrig ser demoprodukter på nettet eller i hvert fald kun i et meget begrænset omfang.

Typisk så er avancen på et populært tv kun omkring 500kr. Så det kræver ikke ret meget at forstå hvorfor TV der kommer retur i væsentligt samme stand bliver solgt igen som nye (dvs. i væsentligt samme stand som en ny).
Når først man stempler et produkt som DEMO, så forventer kunden ofte et større nedslag i prisen end der er økonomi i for virksomheden.

Tager man f.eks et tv til 10.000kr med en fortjeneste på 500kr efter fragt. Bliver dette TV sendt retur, og efterfølgende sælges som demo, så kan prisnedslaget ikke være mere end ca. 300kr hvis der også skal være penge til fragt. For fragten koster jo også anden gang. Herefter vil dette TV gå i nul, og så har virksomheden ikke tjent nogle penge på TVet, faktisk har det været en ren underskudforrentning, da der ikke er medregnet alt den tid der skal bruges på selve returneringen, kundeservice, test og ompakning, husleje, EL osv. Og det er ved en prisnedslag på 300kr.

Der er simpelthen ikke særlig meget at give af i den branche, og derfor bliver så meget som muligt solgt som nyt når det kommer retur.
Det er en af ulemperne ved at handle på nettet, men for mig gør det ikke spor, så længe at TVet ikke har taget skade (eller lugter af røg) og er 100% i orden. De ekstra rettigheder man har i form af de 14dage opvejer, for mig, helt klart risikoen ved at få et returprodukt.