Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af stewstardust
Hej allesammen,

Jeg har lige bestilt min første fladskærm. Valget faldt på Panasonic G30 50". Jeg har været totalt blank og valget er sket på baggrund af en masse læsning herinde. Både tests og forummet. I har alle sammen gjordt mig væsentligt klogere, tak :) .

Grunden til min post er, at jeg selvfølgelig vil køre break-in på min nye plasma. Problemet er bare jeg er totalt forvirret. Jeg har en del spørgsmål, nogle af dem sikkert dumme. Men nu kaster jeg mig bare ud i det.

Selve processen når man får skærmen. Er det bare at smække break-in dvd'en i og tænde fjernsynet. Eller er der nogle andre ting man skal gøre først?

Indstillingen på skærmen når man kører break-in? Har læst noget med lav kontrast, men er det nok? eller findes der specielle break-in indstillinger? Har tænkt mig at kalibrere(?) skærmen efter testen her på siden. Det skal jeg først gøre efter break-in, ikke sandt?

Kan se at der findes rigtig mange forskellige tilbud hvad angår break-ins. Spørgsmålet er så, om der er nogle der er bedre end andre? Nogle der er gode til en skærm, men stinker til en anden osv. Hvis det er tilfældet håber jeg lidt at en af jer kan anbefale en til G30'eren.

Kan se at det anbefales at man kører mellem 100-200 timer. Spørgsmålet er så om man bare kører derudaf eller om det er bedst at køre i intervaller? Har skærmen overhovedet godt af at være tændt så længe?

Kan man køre en mellemting mellem break-in og fjernsyns-kigning? Break-in om dagen og fjernsyns-kigning om aftenen. Eller er det en dårlig ide?

Nå, det var det indtil videre.

På forhånd tak

Onkel Steward
Af stewstardust
Nå, har pga. sygdom+rejse først tid til, at sætte min nye skærm op nu. Har læst en del mere og er også blevet klogere. Men har nu nogle nye spørgsmål.

Kan se at folk er meget delt i 2 skoler hvad angår break-in. Slides eller fornuftig tv-kigning. Ang. fornuftig tv-kigning har jeg læst, at nogle anbefaler thx-mode med lav kontrast og lysstyrke. Samtidig siger de fleste også at man skal slå pixel-orbiter til, men det kan man ikke i thx-mode. Spørgsmålet er så, hvilken er den optimale indstilling til fornuftig tv-kigning de første 200 timer?

Mht. slides har jeg læst d-nice's anbefalinger og downloaded de slides han bruger. Men de indstillinger han bruger, er til nord-amerikanske skærme, som angiveligt skulle skalere anderledes end vores. Men de indstillinger han anbefaler, er det til photo-funktionen i viera-tools? Hvis det er tilfældet, skalere viera-tools også anderledes eller er det ens?

På forhånd tak

Onkel Steward
Af THM
du kan bruge profesinel profilen og indstille efter testen her på siden, her er det muligt at slå pixelorbiter til.
fornuftig tv kigning uden faste logoer ret lang tid af gangen vil jeg mene er rigelig fint. se en masse serier på dvd eller lignende hvor hele skærmbilledet er fyldt ud....
Af hesselballe
Ja - og pas på TV2 News - den er ond :(