Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dulli
Hej folkens.

Jeg er en, ud af mange, som viser interesse for dette tv.
Men jeg ville egentlig gerne høre nogle Pros og Cons på det.

Jeg har ikke en SKID forstand på alt sådan noget, det er derfor jeg henvender mig til jer.

Sidespørgsmål: Hvad er ARC?
Jeg har lige købt en hjemme bio fra komplett, vil jeg have problemer med at sidde den til tv'et?

(http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=656931)
Af Pyndk
Ja ihvertfald hvis du vil have go lyd. ARC (Audio Return Channel) er så det HDMI kabel der kommer fra anlæg/Bluray til fjernsyn, kan sende lyd fra fjernsyn til anlæg. Hvad jeg har læst har dette fjernsyn ikke denne mulighed, eller digital udgang og det vil være synd at bruge minijack udgangen.
Af Dulli
Så jeg kan ikke sætte et HDMI kabel til, mellem tv og anlæg, og få lyd den vej? :S .
Hvorfor vil det være synd at bruge minijack? Det giver måske ikke god lyd, den vej igennem?
Af Pyndk
Nemlig det er kun hvis fjernsynet har ARC det virker. ved minijack vil du ikke få samme kvalitet og kun stereo og det ville være synd nu der kommer så mange HD kanaler der sender med surround.
Af Dulli
Årh for helvede da :O . Nu havde jeg lige sat næsen op efter, at det var det tv man skulle købe. Hvilket, af deres 51" serie, har så ARC?

Hvis jeg fx afspiller bluray film, vil jeg så få fuld udbytte af mit ny indkøbte surround?
Af Pyndk
Ja det vil du da det ikke skal igennem tvet
Af Dulli
Okay, så jeg har forstået det rigtigt hvis man ser tv, kan man ikke bruge anlægget fuldt ud, da tvet ikke understøtter ARC, men hvis man derimod bare smækker en film på, så kan man godt?

Hvad så hvis man tilslutter en bærbar til tv'et, via HDMI, og ser en film, den vej igennem? Vil man så kunne bruge anlægget fuldt ud?
Af nikharding
Dulli skrev:Okay, så jeg har forstået det rigtigt hvis man ser tv, kan man ikke bruge anlægget fuldt ud, da tvet ikke understøtter ARC, men hvis man derimod bare smækker en film på, så kan man godt?

Hvad så hvis man tilslutter en bærbar til tv'et, via HDMI, og ser en film, den vej igennem? Vil man så kunne bruge anlægget fuldt ud?
Jeg har lige erhvervet mig 535'ern..... ja, det har visse begrænsninger i forhold til det kun er minijack på lyd-ud delen, men igen... om det er godt/skidt afhænger lidt af ens behov...

Årsagen til jeg købte dette tv var dets value for money, og fordi jeg ikke fandt det nødvendigt med 3D, facebook/youtube gøjl og alle smart tv funktionerne. Jeg køber og sætter AsRock's mediecenter til via HDMI og sætter forstærker mm. via mediecenteret.

Hvis du tilslutter bærbar/mediecenter til tv'et via hdmi og har din forstærker sat til mediecenteret så fungerer den jo som afspiller af lyd, og det vil derfor ikke ha noget med tv'ets lyd funktioner/muligheder at gøre.

Jeg har til tv'et så erhvervet mig et minijack -> 2x phono, som kører til min forstærker... det giver fin stereo lyd til mit formål.

Ang. minijack ud-gangs lyd: kvaliteten af lyden (som stereo) i forhold til hdmi/eller andet, er ikke noget du i et normalt dagligdags setup vil ku høre forskel på... der er det mere forstærker og højtalere der vil være den begrænsende faktor.

ang. ARC: kan du læse lidt her: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/arc.aspx

Tv'et har HDMI 1.4 (i følge samsung's support) men ikke ARC, dvs du kan ikke bruge en forstærker med HDMI til dette TV.

Jeg ved faktisk ikke om storebroderen til 535'ern har denne funktion (model 555), men prøv at skriv en mail til samsung's support og spørg, de svare ret hurtigt. Men igen, at gå op i model 555, så er der måske bedre alternativer rent tv mæssigt til cirka samme pris.
Af T_skaaning
psxxd8005 er det eneste samsung plasma tv, der har ARC...
Af lordt_nelson
Hej

TV'et skulle have SPDIF ud.( Digital udgang ).
Af T_skaaning
lordt_nelson skrev:Hej

TV'et skulle have SPDIF ud.( Digital udgang ).
Det har det ikke nej.
Af Dulli
Hvad siger folket evt til Samsungs D555 vs Panasonics U30E?

Panasonics TV er klart et plus for pengepungen, og 3D delen, kan fint undværes i samsungs tv. Men hvilken skærm er bedst af de to?

Jeg vil helst D555, da den matcher til hjemmebiografen jeg har købt, men prisen på U30E er meget attraktiv, i forhold til.

Hvad siger eksperterne?