Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fredsted
Hej

Har lige købt mit første tv - et LG 42PT351N i bilka.

Jeg har tilsluttet det til min computer via VGA og jeg synes billedet "flicker" meget, altså blinker.

Jeg får hovedpine af det og ondt i øjnene. Bortset fra det er billedet faktisk OK.

Har sat opløsningen til 1366x768, 60 hz og har desuden prøvet at ændre en masse indstillinger.

Kan jeg kurere det på en eller anden måde? Eller er alle plasma tv bare sådan? Går ud fra jeg ikke kan få det byttet da jeg har åbnet det.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jeg vil da mene at du kan returnere det. Prøv at kigge på bonen - der står nok noget om hvor længe du kan bytte det.
Af fredsted
Ok, vidste ikke det man kunne det når det var pakket ud. Ringer ind til dem i morgen og hører ad.

Edit: så kommer det retur.
Af lennon
VGA er vist langt fra den optimale tilslutning . Har du ikke mulighed for at prøve en signalkilde via HDMI ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når dit TV får et 60 Hz signal, så kan det ikke opdatere med mere end 60 Hz, hvilket netop giver synligt flimmer med hovedpine til følge. Hvis du derimod kan få det kørt ned i eks. 24 Hz, så vil TV'et typisk gange frekvensen op til 72 eller 96 Hz, hvorved du får et roligere billede. Et TV-signal kommer eksempelvis ind med 50 Hz hvor TV'et så dobler frekvensen til 100 Hz for at undgå flimren. Samme teknik går desværre ikke ved 60 Hz, da TV'et ikke kan opdateres ved mere end maks. 100 Hz, og 60 går ikke op i 100...
Af fredsted
Jeg kan ikke sætte skærmen til 24 hz inde i Nvidia indstillingerne. Minimum er 60 og max er 85. Har prøvet 72 hz men det gør ikke forskel. TV'et "flimrer" også bare man er i menuerne.. Skal jeg mon bruge HDMI for 24 hz? TV'et er 600 hz forresten.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TV'et kan kun opdatere ved 100 Hz. De 600 Hz er sub-field drive - det er ikke det samme.

Hvis du kun benytter din PC som input, så ændrer frekvensen sig jo ikke når du åbner menuen på TV'et. Du skal sandsynligvis have fat i HDMI for at få 24 Hz.
Af mortenkn
Nu ved jeg ikke om du skal se BluRay eller DVD, men prøv at indstille grafikkortet til 50Hz. Så skulle TVet gerne doble op, og vise det som 100Hz.

På min gamle Panasonic plasma med 100HZ så det fint ud, og jeg fik bestemt ikke hovedpine.
Af xcardman
du skal sætte dit grafik kort til 50hz
ved ikke om den full HD, hvis den ikke er sættes den til 720p 50hz

køb et nyt grafikkort med hdmi udgang

vga brugte man dengang dinosaurerne stadig var på jorden
det dur bare ikke ordenligt og det er analog
ikke så fedt, når du skal se noget HD tv eller blu-ray