Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
kskruger skrev:Kan vi ikke få dig til at skrive hvilken tv det er, samt fejlen du oplever?
det drejer sig om et VT30 i 50"

første tv døjede med 'hivende' fans (på den der meget belastende måde) - 4 fans samt en elektronisk plade blev udskiftet - så kom der pixelfejl på samt det der bliver omtalt bl.a.http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=23822 - samme fejl (samt en kæmpe ridse og et hak - tak til værkstedet!) - de streger de var også på det første tv men...- jeg nåede desværre kun at 'undre' mig over disse streger - nu har jeg fået nok af dem (på det nyt/ombyttet tv)

det ombyttet fjernsyn skal det til reparationen i morgen - samme problem med 'hivende' fans samt det du kan læse i den ovennævnte tråd

det skal så siges at nu har jeg sammenlignet mine streger/gardiner (kalde hvad men vil) med streger på de helt billigere og gl. modeler (div. mærker) - mine er lagt værre...- ikke lige frem noget man giver 15.000kr - eller 15kr for...- for ikke at tale om hvor mange dage og hvor mange gange jeg måtte undvære mit tv de sidste knap 5mdr.
Af Otto J
allo skrev:
for mig er det ikke andet end et kæmpe problem som jeg godt og grundigt er træt af...
og man er bedst stillet når man er ved at købe noget - bagefter så hedder det noget helt andet...
Ikke forstået?
Af Otto J
allo skrev:
kskruger skrev:Kan vi ikke få dig til at skrive hvilken tv det er, samt fejlen du oplever?

første tv døjede med 'hivende' fans (på den der meget belastende måde) - 4 fans samt en elektronisk plade blev udskiftet - så kom der pixelfejl på samt det der bliver omtalt bl.a.http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=23822 - samme fejl (samt en kæmpe ridse og et hak - tak til værkstedet!) - de streger de var også på det første tv men...- jeg nåede desværre kun at 'undre' mig over disse streger - nu har jeg fået nok af dem (på det nyt/ombyttet tv)

det ombyttet fjernsyn skal det til reparationen i morgen - samme problem med 'hivende' fans samt det du kan læse i den ovennævnte tråd

det skal så siges at nu har jeg sammenlignet mine streger/gardiner (kalde hvad men vil) med streger på de helt billigere og gl. modeler (div. mærker) - mine er lagt værre...- ikke lige frem noget man giver 15.000kr - eller 15kr for...- for ikke at tale om hvor mange dage og hvor mange gange jeg måtte undvære mit tv de sidste knap 5mdr.
Og så mangler vi bare den altafgørende oplysning: Første gang du reklamerede, var det inden for de første 14 dage?
Af noxity
For at svare på det du skriver i første indlæg:

Du kan ikke gøre brug få pengene retur efter en ombytning.

Forklaring:
Når du indleverer dit TV til reparation, så vil det oftes blive sendt til reparation. Hvis det var været til reparation et par gange (alt efter type af fejl), så har du følgende valgmuligheder: Nyt tv, pengene retur, nedslag i prisen.

Vælger du en af disse, eller accepterer en af disse, så fanger bordet.

Du skulle altså have insisteret på at få dine penge retur i forbindelse med at du indleverede dit TV.

Når det er sagt, så blander du tingene lidt sammen. Der er returret og reklamation.
Returret er noget du har på nettet. Er det købt i en butik, så gælder butikkens regler 100%, og de er på ingen måde forpligtet (udover det de selv skilter med) til at tage noget som helst retur, åbnet eller ej.
Det du har gjort brug af i forbindelse med din ombytning er reklamationsretten. De to har intet med hinanden at gøre.
Af allo
Otto J skrev:
allo skrev:
for mig er det ikke andet end et kæmpe problem som jeg godt og grundigt er træt af...
og man er bedst stillet når man er ved at købe noget - bagefter så hedder det noget helt andet...
Ikke forstået?
du sagde at: "Kort sagt, jo der findes faste regler omkring dette, men omstændighederne kan ændre på hvilke regler du er underlagt. Derfor er det væsentligt at kende omstændighederne - såsom om butikken har accepteret at produktet er fejlbehæftet, og om du henvendte dig første gang inden for de 14 dage."

- og jeg svarede (kort - måske alt for kort) at de regler der findes er gode - dog havner man tit i noget værre noget - for omstændigheder resulterer ofte i mindre og irriterende tovtrækkerier mellem kunden - forretning/sælger - reparation værksted...

sidste gang jeg måtte aflevere mit tv til reparationen var der ingen kommunikation mellem butikken og værkstedet - og jeg var den eneste der mærkede konsekvenserne - som om det hele det var 'min skyld'
Af allo
Otto J skrev:
allo skrev:

Og så mangler vi bare den altafgørende oplysning: Første gang du reklamerede, var det inden for de første 14 dage?
den allerførste gang (med det fjernsyn som jeg har købt tilbage i juli md.) var det efter de første 14 dage - efter ombytning: inden de første 14 dage
Af allo
plus så har jeg også det der på mit tv - var der også på det første (ved ikke hvordan man vedhæfter billeder her så jeg måtte finde det på nettet): http://www.avforums.com/forums/plasma-t ... -st30.html

de kalder det godt nok for Green Tinge Fault - den er nu mere 'blå' i det men ok...
Af Cutter
Læs dette:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... bevisbyrde

(Formodningsreglen 0-6 måneder

Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen, gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede var til stede da varen blev leveret til forbrugeren. Denne regel kaldes ”formodningsreglen”. Du skal - som forbruger - derfor ikke bevise andet, end at varen har den fejl eller mangel, som du nu klager over.)

Det vil sikkert hjælpe dig (og andre) lidt.
Af steffenj
Otto, netop derfor jeg spurgte hvor det er købt. Hvis det er købt f
Eksempelvis i hifi klubben mener jeg ikke har retur ret så kan du jo ikke bare fortryde.
Der er også lidt andre regler hvis det er butikken der ombytter og ikke værkstedet.
Af allo
Cutter skrev:Læs dette:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... bevisbyrde

(Formodningsreglen 0-6 måneder

Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen, gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede var til stede da varen blev leveret til forbrugeren. Denne regel kaldes ”formodningsreglen”. Du skal - som forbruger - derfor ikke bevise andet, end at varen har den fejl eller mangel, som du nu klager over.)

Det vil sikkert hjælpe dig (og andre) lidt.
alle de regler er så fixe at ingen kan finde rundt i dem :) - selv om at jeg har ret så kan sagen/sager ryger videre (butikken kan give skylden enten mig fordi jeg ikke lige har tjek på alle lovens huller eller kan det ende med at butikken skal lige 'slås' med værkstedet eller U name it...)

noget der har forvirrer mig der jeg læste det du linker til er følgende:
"Hvis du ikke er enig i sælgerens vurdering, må du enten bevise, at manglen var til stede på leveringstidspunktet, eller du må overgive sagen til en klageinstans, fx Forbrugerklagenævnet. Hvis sælgeren har ret til at afvise klagen, er der ikke så meget mere at gøre. Så må du selv betale eller kassere varen."

- lov og regler det er bare retningslinjer og udgangspunkter som bl.a.butikken og sælgeren er langt bedre til at jonglere med (i hvert fald) jeg...
Af Otto J
allo skrev:
den allerførste gang (med det fjernsyn som jeg har købt tilbage i juli md.) var det efter de første 14 dage - efter ombytning: inden de første 14 dage
OK (jeg har først set svaret nu). Dette afgør i mine øjne sagen: Egenskaber der er generelle for modellen og dermed ikke som sådan en egentlig fejl, men en kvalitetsmæssig egenskab ved produktet, er dét du har 14 dage til at undersøge om du kan leve med. I det øjeblik de første 14 dage er gået, er det ikke længere en returrets-sag, men en reklamationssag. Hvis dit oprindelige tv ikke havde fejlen, men den nye du har fået havde, så var det noget andet - men i og med at du har levet med striberne i de 14 dage hvor du havde din returret, så er det det samme som at du har accepteret kvaliteten, herunder de nævnte striber.

Men som sagt, jeg er ikke jurist, og jeg skal ikke kunne sige om der er en eller anden juridisk finurlighed der gør at du kan slippe ud af handlen. Som udgangspunkt så har du 2 års ny reklamationsret når en vare ombyttes, men ikke en ny 14 dages returret - forudsat at du allerede har haft denne, og det har du jo.

Edit: ved nærmere eftertanke, så KAN det faktisk være at der er en udvej: Som sagt, jeg er ikke jurist, men det KAN være at du kan påberåbe dig, fordi det første tv blev ombyttet hvilket må være en accept af at der var en fejl, at den oprindelige returret ikke tæller fordi dét tv du havde på daværende tidspunkt var defekt, og at du derfor ikke har haft et _korrekt fungerende_ tv i 14 dage. Under alle omstændigheder: Kontakt forbrug.dk og forelæg dem alle (!) detaljer i sagen, så kan du få gratis rådgivning om hvordan du skal forholde dig, og om du evt. har en klagesag.