Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jayposter
Jeg har også svært ved at tro, du får utrolig meget ud af sagen. Du har dog bl.a. i Elgiganten 14 dages returret (og er det købt via internettet har du altid dette) og så er det jo ikke meget værre end at returnere det, når du opdager 'manglen'.
Af allo
jayposter skrev:Jeg har også svært ved at tro, du får utrolig meget ud af sagen. Du har dog bl.a. i Elgiganten 14 dages returret (og er det købt via internettet har du altid dette) og så er det jo ikke meget værre end at returnere det, når du opdager 'manglen'.
det er ikke købt i Elgiganten - og det er en ombytter - må lige finde ud af om returret også gælder ved ombytning...
Af Mysen
Jeg læste lige om fænomenet i den tråd, du linkede til, og det virker sandelig besynderligt. Jeg ved ikke, hvorfor der kommer de lodrette streger, men det er ikke bevægelsesslør, men blot en anden artefakt, der ikke bør være der. Det er dog muligt, det er noget, der optræder på helt bestemt kildemateriale, og så kan det meget muligt blive løst ved en fremtidig firmwareopdatering.
Hvis jeg var dig, ville jeg ringe efter en panasonic tekniker. Du kan evt. optage noget, hvor fænomenet er særligt tydeligt, så teknikeren ved, hvad du snakker om. Jeg tror det er en defekt, der kan repareres, og jeg tvivler i hvert fald på, at det eksisterer på alle VT30 modeller.

Bevægelsesslør på en hurtig plasmaskærm minder lidt om slør på de gamle CRT skærme, og som du nævner, så er det stort set ikke tydeligt.
Jeg ser aldrig slør på min egen skærm, selv om den på papiret kun er næsten lige så god som VT30 til at undgå det.
Af allo
Mysen skrev:Jeg læste lige om fænomenet i den tråd, du linkede til, og det virker sandelig besynderligt. Jeg ved ikke, hvorfor der kommer de lodrette streger, men det er ikke bevægelsesslør, men blot en anden artefakt, der ikke bør være der. Det er dog muligt, det er noget, der optræder på helt bestemt kildemateriale, og så kan det meget muligt blive løst ved en fremtidig firmwareopdatering.
Hvis jeg var dig, ville jeg ringe efter en panasonic tekniker. Du kan evt. optage noget, hvor fænomenet er særligt tydeligt, så teknikeren ved, hvad du snakker om. Jeg tror det er en defekt, der kan repareres, og jeg tvivler i hvert fald på, at det eksisterer på alle VT30 modeller.

Bevægelsesslør på en hurtig plasmaskærm minder lidt om slør på de gamle CRT skærme, og som du nævner, så er det stort set ikke tydeligt.
Jeg ser aldrig slør på min egen skærm, selv om den på papiret kun er næsten lige så god som VT30 til at undgå det.
det kan godt være at der kommer en update på et tidspunkt men...- det er så ikke noget jeg vil eller gider at vente på...

og som sagt så kan de ser når der kører den der rullebjælke - så deres kildemateriale er ret udbredt (lige fra rukkebjælken til alm.tv samt spil)
Af allo
ved I om returret gælder også ved ombytning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
allo skrev:"Skarpere billede og mere jævne bevægelser med 600 Hz
For at give mere jævne billeder uden rystelser anvender Viera NeoPDP det innovative 600 Hz Sub-field Drive med Intelligent Frame Creation Pro. Der er tale om Panasonics unikke billedanalyseprocessor, der konverterer bevægelsen i hver scene til underfelter. Underfelterne bliver derefter optimeret, så de kan vise hurtige scener i Full HD (1920 x 1080) opløsning med fantastiske, jævne bevægelser. Hvert billede vises i kortere tid end med de tidligere processorer – så du bogstavelig talt slipper for irriterende, udtværede billeder og eftervirkninger."

- og vis mig lige HVOR der står at det ikke er hele skærmen der kører med 600Hz...- og vis mig lige hvor der står at den er DELT op og køre i xx gange xxHz! - og ikke mindst så vis mig lige hvor "Du antager at de 600 Hz sub-field drive er noget set ikke er, men det er vel din egen skyld..."! - for det kan man ikke læse sig frem til nogen steder...- så det der med at det skulle være min 'skyld'?!? - tja...
Jeg har fremhævet dér hvor det står at det ikke er hele skærmen der opdateres ved 600 Hz, hvor der står at den er delt op, samt hvor det fremgår at det er "xx x xx Hz", som du kalder det.

Hvis man vælger ikke at spørge yderligere ind til hvad de forskellige specs betyder, så er det selvforskyldt hvis forventningerne til disse specs ikke indfries. Fladskærmsverdenen er ikke alene om at have catchy slogans og finurlige specifikationer, som det kræver lidt viden for at tolke korrekt.

At klage over, at noget ikke er HELT flydende er vel det samme som at klage over, at farverne ikke helt så fantastiske som der reklameres med - dvs. en subjektiv vurdering. Eller at en køreoplevelse ikke er helt så fantastisk, som bilreklamen giver udtryk for. Eller at frysepizzaen ikke smager som ægte italiensk pizza alligevel...

Jeg har altså meget svært ved at se hvordan du skulle få noget ud af din klage i dette tilfælde.
Af allo
Torben Rasmussen skrev:
allo skrev:"Skarpere billede og mere jævne bevægelser med 600 Hz
For at give mere jævne billeder uden rystelser anvender Viera NeoPDP det innovative 600 Hz Sub-field Drive med Intelligent Frame Creation Pro. Der er tale om Panasonics unikke billedanalyseprocessor, der konverterer bevægelsen i hver scene til underfelter. Underfelterne bliver derefter optimeret, så de kan vise hurtige scener i Full HD (1920 x 1080) opløsning med fantastiske, jævne bevægelser. Hvert billede vises i kortere tid end med de tidligere processorer – så du bogstavelig talt slipper for irriterende, udtværede billeder og eftervirkninger."

- og vis mig lige HVOR der står at det ikke er hele skærmen der kører med 600Hz...- og vis mig lige hvor der står at den er DELT op og køre i xx gange xxHz! - og ikke mindst så vis mig lige hvor "Du antager at de 600 Hz sub-field drive er noget set ikke er, men det er vel din egen skyld..."! - for det kan man ikke læse sig frem til nogen steder...- så det der med at det skulle være min 'skyld'?!? - tja...
Jeg har fremhævet dér hvor det står at det ikke er hele skærmen der opdateres ved 600 Hz, hvor der står at den er delt op, samt hvor det fremgår at det er "xx x xx Hz", som du kalder det.

Hvis man vælger ikke at spørge yderligere ind til hvad de forskellige specs betyder, så er det selvforskyldt hvis forventningerne til disse specs ikke indfries. Fladskærmsverdenen er ikke alene om at have catchy slogans og finurlige specifikationer, som det kræver lidt viden for at tolke korrekt.

At klage over, at noget ikke er HELT flydende er vel det samme som at klage over, at farverne ikke helt så fantastiske som der reklameres med - dvs. en subjektiv vurdering. Eller at en køreoplevelse ikke er helt så fantastisk, som bilreklamen giver udtryk for. Eller at frysepizzaen ikke smager som ægte italiensk pizza alligevel...

Jeg har altså meget svært ved at se hvordan du skulle få noget ud af din klage i dette tilfælde.
det er ikke fordi jeg brokker mig over noget som jeg 'finder' på - det er bare ikke tilfælde (ikke på mit tv) at 'nu er det slut med bevægelsesslør'
Af steffenj
allo skrev:ved I om returret gælder også ved ombytning?
Det er der ikke hvis det er ombyttet af forhandleren til præcis samme model.

Hvorfor er det ombyttet, eller rettere i hvilken forbindelse er det ombyttet?
Af allo
steffenj skrev:
allo skrev:ved I om returret gælder også ved ombytning?
Det er der ikke hvis det er ombyttet af forhandleren til præcis samme model.

Hvorfor er det ombyttet, eller rettere i hvilken forbindelse er det ombyttet?
i forbindelse med en reparation som varede i over 3 uger og som aldrig blev til noget
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
allo skrev:det er ikke fordi jeg brokker mig over noget som jeg 'finder' på - det er bare ikke tilfælde (ikke på mit tv) at 'nu er det slut med bevægelsesslør'
Nej, jeg forstår godt hvad du siger. Min pointe er blot, at du vurderer at der er slør, hvilket jo er rent subjektivt. Når Suzuki reklamerer med at en Swift er sjov at køre i, så kunne det jo også tænkes at jeg var uenig, men det får man altså ikke pengene tilbage af.

Alle reklamer lover lidt mere end de kan holde og hvis du skal sende klager til forbrugerombundsmanden hver gang et reklameslogan går lidt ud over hvad der rent faktisk leveres, så kan du jo ikke bestille andet.
Af allo
Torben Rasmussen skrev:
allo skrev:det er ikke fordi jeg brokker mig over noget som jeg 'finder' på - det er bare ikke tilfælde (ikke på mit tv) at 'nu er det slut med bevægelsesslør'
Nej, jeg forstår godt hvad du siger. Min pointe er blot, at du vurderer at der er slør, hvilket jo er rent subjektivt. Når Suzuki reklamerer med at en Swift er sjov at køre i, så kunne det jo også tænkes at jeg var uenig, men det får man altså ikke pengene tilbage af.

Alle reklamer lover lidt mere end de kan holde og hvis du skal sende klager til forbrugerombundsmanden hver gang et reklameslogan går lidt ud over hvad der rent faktisk leveres, så kan du jo ikke bestille andet.
her kan jeg ikke se at der skulle være en forskel - hvis du tænker på de sager hvor forretninger måtte tage varer retur fordi de ansatte ikke oplyste om noget med dekoder eller hvad det var...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle lyver en lille smule i reklamerne. Tag et ekstra kig på hvad der sendes i TV og vurder hvor mange af reklamerne der rent faktisk leverer et 100% sandfærdigt syn på det pågældende produkt.

Tror du kollagén/multiseramide/hypernutrition/... i shampoo glatter små ujævnheder ud og får dig til at skinne som en golden retriever?

Samsung reklamerer da vist også med, at deres 3D er som at få filmen helt ind i stuen. Det er vist heller ikke helt sandt.

Det nytter nok ikke at forsøge at sætte tingene i perspektiv, for det har jo været virkningsløst indtil nu, så vi kan jo afvente forbrugerstyrelsens svar til dig og tage den derfra. Mit gæt er stadig, at du får et blankt afslag.
Af allo
Torben Rasmussen skrev:Alle lyver en lille smule i reklamerne. Tag et ekstra kig på hvad der sendes i TV og vurder hvor mange af reklamerne der rent faktisk leverer et 100% sandfærdigt syn på det pågældende produkt.

Tror du kollagén/multiseramide/hypernutrition/... i shampoo glatter små ujævnheder ud og får dig til at skinne som en golden retriever?

Samsung reklamerer da vist også med, at deres 3D er som at få filmen helt ind i stuen. Det er vist heller ikke helt sandt.

Det nytter nok ikke at forsøge at sætte tingene i perspektiv, for det har jo været virkningsløst indtil nu, så vi kan jo afvente forbrugerstyrelsens svar til dig og tage den derfra. Mit gæt er stadig, at du får et blankt afslag.
det tror jeg også - jeg tvivler at de vil begynde på noget men...- prøve kan man jo altid :-)

og problemet ligger (som jeg sagde tidligere) i at de fleste er langt bedre til at sælge (det er jo klart - det er jo deres job o g levebrød) end at hjælpe når der er brug for det - for det ender altid med at den eneste det går ud over det er ham/hende der er nødt til at sende varen/varer minimum (de fleste gange) 3 gange til reparationen og så skal man stå og undvære både det ene og det andet xx dage i træk...

jeg føler mig bondefanget da jeg skal sende det ombyttet fjernsyn til reparationen en uge efter jeg fik det - i alt 3.dang på knap 5mdr. (det første måtte jeg undvære i knap 40 dage i alt) - og hvor fedt er det?? - og jeg kan kun håbe at de vil gøre noget ved den sløring/gardiner/streger (kalde hvad man vil) - for jeg godkender dem ikke - no way - no how
Af PhDream
Helt ærligt: bevæg din hånd hurtigt foran dit ansigt. Ser du bevægelsesslør? Ja! Hvem vil du klage til? Dem, der har skabt dig - dine forældre, Gud, evolutionen?

Du slipper ikke for bevægelsesslør på et tv. Punktum. De andre ting, du vil klage over - en af dem er vist posterization (de skygger, du ser) - kan du måske få noget ud af.