Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rent faktisk bruges deres 600 Hz clock nok også til at udregne deres motion-interpolation, selvom ikke alle billederne kan vises, da skærmens fysiske opdatering af hele skærmen jo kun er 100 Hz.

Der står ikke at skærmen opdaterer ved 600 Hz, men blot at der er "et eller andet" der kører ved den frekvens.
Af Rommel
Jeg tror ikke du får noget ud af at klage. Da producenterne i bund og grund, har sikret sin egen røv imod dette.

Philips siger f.eks. at et af deres tv kører med 400hz PMR.
Dette er Philips helt egen måde at fortælle, hvad de kalder deres eget behandlings system, og har intet at gøre med hvor mange billeder i sekundet det kan modtage et signal.
Alle LCD/plasma tv kan stadigvæk kun afspille med med op til 60hz(billeder i sekundet), hvilket altid har været tilfældet.
De nævner ikke på noget tidspunkt at deres tv faktisk er "400 hz tv" men istedet "400 hz PMR tv", og at tvet kun kan modtage signaler op til 60 hz.

Hvis du vil have et rigtig interpolations tv, så vil jeg anbefale dig at købe en sindsyg stationær, og en 120 hz computer skærm.
Så får du windows media player til selv at interpolere en 24fps 1080P HD film, til 120 billeder i sekundet.
Min 6 kernede(4 ghz) computer, kan knap holde holde trit med 120 fps i sekundet, og det er med en film der kun fylder 10 GB(en fjerdedel af en bluray)
Så kan der virkelig snakkes om film der er flydende :D og så bliver du ikke snydt!
Af allo
om jeg får noget ud af det (om jeg får lov til at hæve købet/skabe mindre revolution) eller ej - det må tiden vise...

en ting er sikker...- deres "...nu er det slut med bevægelsesslør med 600Hz" - den holder ikke...- jeg kan se bevægelsesslør når jeg kører den der rullebjælke...- samme steder når jeg ser f.eks.bold m.m. - og der er mange af de der 'streger' på skærmen...
Af allo
Torben Rasmussen skrev:Du får intet ud af din klage. Der er rent faktisk en clock i TVet som kører ved 600 Hz for at styre sub-field. At du så stadig synes du kan se slør er en anden sag. De 600 Hz er gode nok, men bare ikke i den forstand du gerne vil have det. Det er ikke producentens skyld, at kunden ikke ved hvad specifikationerne dækker over.

Et kontrastforhold på 1000000:1 er også fysisk umuligt at måle, så det kunne du ligeså godt klage over.

Jeg ville ikke bruge mere krudt på at gå klagerettens vej, hvis jeg var dig.
det er ikke så meget fordi "At du så stadig synes du kan se slør er en anden sag." - den ER der...

kunden kan aldrig vide hvad producentens specs.dækker over - for som regel så er de pakket sådan ind så DU (er jeg så godt som 95%) skal grave dybt for at finde ud af det hele...
Af Maldestra
Ja men producenterne skal da skrive noget for at kunne sælge deres produkter?
Skulle blinde mennesker så kunne få medhold for de de ikke kan nyde deres fjernsyn? De kan ikke tage højde for folk med super syn
Når jeg kan se der står 600hz subfield drive så er jeg da klar over at det ikke er ren 600hz.
Ikke at undersøge hvad subfield drive (og PMR for den sags skyld) er, ser jeg bare som dovenskab
Af allo
Maldestra skrev:Ja men producenterne skal da skrive noget for at kunne sælge deres produkter?
Skulle blinde mennesker så kunne få medhold for de de ikke kan nyde deres fjernsyn? De kan ikke tage højde for folk med super syn
Når jeg kan se der står 600hz subfield drive så er jeg da klar over at det ikke er ren 600hz.
Ikke at undersøge hvad subfield drive (og PMR for den sags skyld) er, ser jeg bare som dovenskab
jeg ser det som rå fusk og fixt regnestykke og fixt markedsføring...- hvis det virkede så ville jeg overhovedet ikke nævne det - men det virker ikke (ikke på mit fjernsyn)

jeg ser det stadig som misvejledende bull - det kan godt være at mange ikke har noget som helst imod at bruge så mange penge på et tv (ifølge producenten uden bevægelsesslør m.m.) - for mig er det snyd...

hvis du ser det som 'dovenskab' så tja...- sådan ca.75%af de ansatte er 'dovne' - da ikke engang halvdelen af dem er klar over at skærmen er delt op i dele - for ikke at tale om at de ved nul om subfield-drive...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
allo skrev:
det er ikke så meget fordi "At du så stadig synes du kan se slør er en anden sag." - den ER der...

kunden kan aldrig vide hvad producentens specs.dækker over - for som regel så er de pakket sådan ind så DU (er jeg så godt som 95%) skal grave dybt for at finde ud af det hele...
Blot fordi du ikke ved hvad noget dækker over giver dig jo ikke automatisk ret i din klage. Man får nok heller ikke pengene tilbage for en Fiat TwinAir når man opdager at navnet dækker over, at den kun har to cylindre og udsender en lidt sjov lyd... Det kunne jo undersøges til bunds før købet.

Du antager at de 600 Hz sub-field drive er noget set ikke er, men det er vel din egen skyld. Bevægelsesslør er en subjektiv vurdering og hvis du er utilfreds, så skulle du måske prøve at tale med butikken eller producenten og finde ud af om det er en defekt model, i stedet for at forsøge at fluekneppe en reklametekst, du muligvis har læst forkert - eller tolket noget forkert ud fra.
Af allo
det er hvad de reklamerer med (kilde: http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... index.html) - så der er ikke lige frem tale om flue- eller andre knepperier

som sagt:
jeg har betalt for 600Hz - ikke for xx gange xxHz - havde der stået xx gange xxHz og havde jeg købt det - så ville jeg heller ikke kæfte om det!

og der står nu ingen steder at 'jeg har ret' i noget - der står at jeg føler mig snydt og taget ved næsen (og hvorfor)...- quite a difference...- og jeg går ud fra at du læser andre tråde og andre svar/indlæg - så du burde vide at det er common problem som hvis ikke alle så de fleste dealer med

(I må kopier hele linket da - aner ikke hvorfor - man kun kan klikke på første del at det - prøvede at skrive det igen - samme resultat)

og hvis du nu prøver at give mig 'skylden' fordi jeg ikke har undersøgt både det ene og det andet så! - det er hvad man får at vide om 600 Hz Intelligent Frame Creation Pro:

(taget fra Panasonic's hjemmeside)

"Skarpere billede og mere jævne bevægelser med 600 Hz
For at give mere jævne billeder uden rystelser anvender Viera NeoPDP det innovative 600 Hz Sub-field Drive med Intelligent Frame Creation Pro. Der er tale om Panasonics unikke billedanalyseprocessor, der konverterer bevægelsen i hver scene til underfelter. Underfelterne bliver derefter optimeret, så de kan vise hurtige scener i Full HD (1920 x 1080) opløsning med fantastiske, jævne bevægelser. Hvert billede vises i kortere tid end med de tidligere processorer – så du bogstavelig talt slipper for irriterende, udtværede billeder og eftervirkninger."

- og vis mig lige HVOR der står at det ikke er hele skærmen der kører med 600Hz...- og vis mig lige hvor der står at den er DELT op og køre i xx gange xxHz! - og ikke mindst så vis mig lige hvor "Du antager at de 600 Hz sub-field drive er noget set ikke er, men det er vel din egen skyld..."! - for det kan man ikke læse sig frem til nogen steder...- så det der med at det skulle være min 'skyld'?!? - tja...
Senest rettet af allo 03 dec 2011, 00:07, rettet i alt 5 gange.
Af steffenj
Du stoler simpelthen blankt på alle reklamer du ser? Nu ved jeg ikke hvor du har købt tvet, men du har vel haft en retur periode efter du har købt det til At
finde ud af det ikke levede op til forventningerne? Nu har jeg selv været indblandet i en forbruger sag hvor jeg har tilset et tv sammen med en udsendt fra forbruger nævnet.de vil
Muligvis tage din sag op, Dog vil jeg fra min erfaring sige du har 1-2% chance for at vinde sådan en sag. de har jo beskrevet deres 600hz ifc i selv samme reklame.

Copypaste:
Skarpere billede og mere jævne bevægelser med 600 Hz
For at give mere jævne billeder uden rystelser anvender Viera NeoPDP det innovative 600 Hz Sub-field Drive med Intelligent Frame Creation Pro. Der er tale om Panasonics unikke billedanalyseprocessor, der konverterer bevægelsen i hver scene til underfelter. Underfelterne bliver derefter optimeret, så de kan vise hurtige scener i Full HD (1920 x 1080) opløsning med fantastiske, jævne bevægelser. Hvert billede vises i kortere tid end med de tidligere processorer – så du bogstavelig talt slipper for irriterende, udtværede billeder og eftervirkninger.

Der står det er delt op i underfelter der efterfølgende bliver optimeret. Og det er 600hz intelligent frame creation, som de selv kalder det. :)
Senest rettet af steffenj 03 dec 2011, 00:04, rettet i alt 1 gang.
Af allo
jeg stolede på 600Hz (ikke på et regnestykke hvor der bliver plusset xx gange xxHz) og på 'nu er det slut med bevægelsesslør'

det er købt i en fysisk forretning - uden 'retur-periode'
Af steffenj
Hvornår er tv'et købt og hvornår fandt du ud af "fejlen"? :)
Af Mysen
Min skærm har en kontrast på 1:5 mio eller sådan noget. Det skyldes højst sandsynligt, at skærmen slukker helt for al lys ved kanalskift, og det er denne sort, der sammen med maks lysstyrken bruges til at beregne kontrasten.

Kort sagt, så er hz ikke det eneste de snyder med, men jeg havde nu heller aldrig regnet med, at der virkelig var så høj en kontrast, som de skriver. Det er drønærgerligt, at du føler dig snydt, men 600hz plasmaskærme har været moderne i nogle år nu, og hvis der var en sag at tage op, så var det allerede gjort. Jeg kender godt følelsen af at være vildledt, men du må bare prøve at finde den positive vinkel at se tingene på.

Jeg ved ikke, hvilken Panasonic, du har købt, men du bør forsøge at glæde dig over, at slør er mindre nu, end hvis du havde købt dig end en LCD, og hvis du ejer VT30, så er det tætteste konkurrenterne kommer på bevægelseshåndtering at være PÅ niveau, for der er ikke nogen, der er bedre til at undgå slør.
Sagt på en anden måde: Hvis du ikke var blevet fanget af de "600hz = ingen slør", så havde du måske købt et andet tv, der heller ikke kunne undgå slør, og endda højst sandsynligt gjorde det ringere.

Jeg går ud fra, at det er fosforslør, du ser. Hvis det er skygger ved bevægelser, så er det enten fordi, du sidder for tæt på, eller fordi dit tv fejler noget.
Af allo
steffenj skrev:Hvornår er tv'et købt og hvornår fandt du ud af "fejlen"? :)
slør har jeg optaget da jeg kørte rullebjælke første gang (indstilling af tv'et - første gang) - det er ca.2uger gl.
Af allo
Mysen skrev:Min skærm har en kontrast på 1:5 mio eller sådan noget. Det skyldes højst sandsynligt, at skærmen slukker helt for al lys ved kanalskift, og det er denne sort, der sammen med maks lysstyrken bruges til at beregne kontrasten.

Kort sagt, så er hz ikke det eneste de snyder med, men jeg havde nu heller aldrig regnet med, at der virkelig var så høj en kontrast, som de skriver. Det er drønærgerligt, at du føler dig snydt, men 600hz plasmaskærme har været moderne i nogle år nu, og hvis der var en sag at tage op, så var det allerede gjort. Jeg kender godt følelsen af at være vildledt, men du må bare prøve at finde den positive vinkel at se tingene på.

Jeg ved ikke, hvilken Panasonic, du har købt, men du bør forsøge at glæde dig over, at slør er mindre nu, end hvis du havde købt dig end en LCD, og hvis du ejer VT30, så er det tætteste konkurrenterne kommer på bevægelseshåndtering at være PÅ niveau, for der er ikke nogen, der er bedre til at undgå slør.
Sagt på en anden måde: Hvis du ikke var blevet fanget af de "600hz = ingen slør", så havde du måske købt et andet tv, der heller ikke kunne undgå slør, og endda højst sandsynligt gjorde det ringere.

Jeg går ud fra, at det er fosforslør, du ser. Hvis det er skygger ved bevægelser, så er det enten fordi, du sidder for tæt på, eller fordi dit tv fejler noget.
det er et VT30

det er også min første fladskærm (bortset fra min comp.skærm :) - den fejler så til gengæld minus :) )

det er ikke skygger jeg ser - men noget som en anden omtaler i http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... 547#153547

jeg vil nu ikke sige at "du har købt, men du bør forsøge at glæde dig over, at slør er mindre nu, end hvis du havde købt dig end en LCD" - grunden til at jeg har ventet med at investere i et nyt tv var at jeg vidste godt at quali mht.alm.brug var/er noget møg i forhold til gammeldags fjernsyn (når man ser bort fra HD kanaler) - men siden at det skulle være slut med bevægelsesslør så hoppede jeg med på vognen - ellers ville jeg vente evt.købe et mindre tv (i 37") som jeg ville kunne bruge i et par mdr. og bagefter stille det i soveværelset og gå på udkig efter 50-55" til dgl.stuen