Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
tror I at man kan hæve købet ved at påpege at det hvad f.eks. både Samsung, LG og Panasonic reklamerer med er 'fup'?

nu tænker jeg på modeller hvor de reklamere med at de kører med f.eks.400, 600 eller 800Hz - men det gør de ikke! - som jeg sagde i en anden tråd så er skærmen delt i enten 4, 6 eller i 8 dele - og godt nok giver regnestykket 400, 600 eller 800 med det er jo fusk! - har man et æble og deler man det i 4, 6 eller i 8 stykker så har man KUN 4, 6 eller 8 stykker og IKKE 4, 6 eller 8 æbler

jeg kunne faktisk godt kunne tænke mig at gå videre med sagen men ved ikke HVOR jeg skal gå hen med den :)

når jeg tænker på alle de sager hvor kunderne kunne få byttet eller lign. det de har købt blot fordi sælgeren ikke har oplyst dem om at tv'et ikke er klar til det nye tv-signal så tænker jeg at det må være nogenlunde det samme...- falsk reklame pakket godt ind i et fixet regnestykke...

hvis nogen af Jer har lyst til at gå videre med det sammen med mig så bare sig til
Af DavidHimself
Held og lykke her fra :) det bliver nok op ad bakke og har nok større omkostninger end gevinster at gå ind i denne sag.

Man/producenterne kan argumentere for at de har beviset "i orden". Omend det er med fiks-fakserier at de kommer frem til resultatet, så kan de dog svare for sig!

Tror det er en loosing battle - plus at de fleste er klar over det i dag, at man skal tage tallene med et gran salt. (selvfølgelig er der undtagelser)!
Af allo
jeg tror bestemt ikke at det bliver nemt (hvis det bliver til noget) - men kender du det? - når man bare føler sig snydt og vil gøre noget ved det :-) ?

jeg tror at kun 'få' kender til og kan svare på det Hz - spørge du mange af de ansatte i Fona eller i Elgiganten eller andre steder så ved de nul om det - at skærmen er delt op i dele

jeg har læst og hørt lidt om 'misvejledende reklamer' og...- og der bliver kigget på dem - ved bare ikke hvor jeg skal gå hen med det...
Af allo
Lex Luthor skrev:http://www.forbrugerombudsmanden.dk/

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=1419

Se evt. § 75 a. og de andre bestemmelser i købeloven om "mangler".
tak Lex

især det her lyder godt (taget fra http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sag ... ildledning ):

"Ifølge markedsføringslovens § 3 skal en erhvervsdrivendes annoncer, pjecer, reklamer og øvrige markedsføringsmateriale være korrekt udformet. Markedsføringen må derfor ikke være vildledende eller mangle oplysninger, som har betydning for forbrugerens vurdering af tilbuddet.

Der må heller ikke anvendes fremgangsmåder eller forretningsmetoder, som kan være vildledende eller utilbørlige/urimelige over for forbrugere og andre erhvervsdrivende.

Markedsføringen skal i det hele taget være korrekt, hæderlig og sandfærdig, og de erhvervsdrivende skal optræde loyalt og ærligt.

En overtrædelse af § 3 kan straffes med bøde."

for det er jo direkte vildledning...
Brugeravatar
Af edinger
Det er da et meget sjovt tankeeksperiment. Men når vi nu alligevel allesammen godt ved, at producenternes hertz-angivelser – og specifikationer i det hele taget – siger nogenlunde ligeså lidt om billedkvaliteten som farven på rammen, er det jo svært at argumentere for, at du i praksis er blevet snydt for noget som helst.
Af DavidHimself
@Allo: Spørgsmålet er om en dommer ser sådan på det :) de kan jo fremlægge en "beregning" som bevis! En meget teoretisk en, men stadig!

Mon ikke de så for store til at begå den slags fejl, at ikke helgardere sig rent juridisk?
Af allo
man kunne evt.samle et par stykker og i fælles flok oprette en sag og se hvordan den ender (det er jo gratis sådan som jeg har forstået det)...par personer der har tv af samme mærke og føler sig snydt/misvejledt af producentens fixe reklame metoder - for det med de Hz det holder bare ikke

jeg kunne diske op med mange eksempler på den metode der bliver flittigt brugt af både Samsung, LG og Panasonic...- en mobiltelefon har som regel 2 kamera muligheder:
man bruge det ene til at tage billeder med og det andet til at se hvem man taler med - det ene er f.eks.på 5 mega pixel og det andet er på 1,3 mega pixel - men ingen reklamere med at kamera er på 6,3 mega pixel - det gør både Samsung og LG og Panasonic mht. HZ
Af allo
har skrevet/send et brev til Forbrugerombudsmanden - der vil gå et par uger inden jeg får et svar fra dem men hej...- det bliver spændende at få det...

jeg ved bare at jeg har betalt for 600Hz - og ikke for 6 GANGE 100Hz, jeg har betalt for "VIERA NeoPDP – Nu er det slut med bevægelsesslør med 600 Hz" - dette er ikke tilfælde.

det var derfor jeg har valgt at investere i det fjernsyn - men jeg har ikke fået andet end larmende ting - og jeg er ikke den eneste (ud fra hvad jeg har læst mig frem til bl.a.her på siden).

de fleste står i kø for at sælge noget - og de fleste har super travlt med at close the deal - jeg ved bare at jeg ikke har fået det jeg har betalt for...

det ville være behjælpeligt hvis andre der lige som mig er utilfredse/føler sig snydt/taget ved næsen havde sagt noget om det her - for så kunne jeg bare linke Forbrugerombudsmanden til tråden (selv om at det ikke er svært at danne et billede af at der er noget om snakken ved at læse i andre tråde/andre steder på nettet)

citat fra: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om- ... geformular :
"Når vi skal vurdere, om en henvendelse evt. skal tages op over for den erhvervsdrivende lægger vi blandt andet vægt på:

• om problemet i henvendelsen giver anledning til mange klager,
• om der er tale om et generelt problem, der ses inden for flere brancher, og
• hvor alvorligt problemet er for den enkelte."

- der ville være rigtig mange der ville klage over det...
- det er et generelt problem/snyd som de kan argumentere for (men for mig så er det ikke andet end et fixt regnestykke m.m. - hvilket kan bekræftes ved at læse hvordan de er kommet frem til det og hvor mange klager bl.a.over det)
- for mig er det et alvorligt problem...- jeg har investeret i noget som ikke svarer til det hvad der bliver reklameret med - og jeg kan ikke gøre noget ved det...
Brugeravatar
Af MigSelv
allo skrev:har skrevet/send et brev til Forbrugerombudsmanden - der vil gå et par uger inden jeg får et svar fra dem men hej...- det bliver spændende at få det...

jeg ved bare at jeg har betalt for 600Hz - og ikke for 6 GANGE 100Hz, jeg har betalt for "VIERA NeoPDP – Nu er det slut med bevægelsesslør med 600 Hz" - dette er ikke tilfælde.

det var derfor jeg har valgt at investere i det fjernsyn - men jeg har ikke fået andet end larmende ting - og jeg er ikke den eneste (ud fra hvad jeg har læst mig frem til bl.a.her på siden).

de fleste står i kø for at sælge noget - og de fleste har super travlt med at close the deal - jeg ved bare at jeg ikke har fået det jeg har betalt for...

det ville være behjælpeligt hvis andre der lige som mig er utilfredse/føler sig snydt/taget ved næsen havde sagt noget om det her - for så kunne jeg bare linke Forbrugerombudsmanden til tråden (selv om at det ikke er svært at danne et billede af at der er noget om snakken ved at læse i andre tråde/andre steder på nettet)

citat fra: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om- ... geformular :
"Når vi skal vurdere, om en henvendelse evt. skal tages op over for den erhvervsdrivende lægger vi blandt andet vægt på:

• om problemet i henvendelsen giver anledning til mange klager,
• om der er tale om et generelt problem, der ses inden for flere brancher, og
• hvor alvorligt problemet er for den enkelte."

- der ville være rigtig mange der ville klage over det...
- det er et generelt problem/snyd som de kan argumentere for (men for mig så er det ikke andet end et fixt regnestykke m.m. - hvilket kan bekræftes ved at læse hvordan de er kommet frem til det og hvor mange klager bl.a.over det)
- for mig er det et alvorligt problem...- jeg har investeret i noget som ikke svarer til det hvad der bliver reklameret med - og jeg kan ikke gøre noget ved det...
Panasonic angiver 600hz sub field drive, dette er korrekt. Dette vil iøvrigt være gældende for alle plasmapanel producenter ( 600 eller 480 hz subfield drive ).
Subfield drive har intet med interpolering at gøre, som mange lcd producenter implementerer, for netop at kunne vise "støjfrie" billeder. Dette for at imødegå lcd panelets meget langsommere refreshrate, som ved hurtigt skiftende frames, vil give image blur og ghosting. Ved hurtige frame skift kan interpolering hjælpe, men teknologien introducerer blot andre billedfejl.
Når dette er sagt, kan vi for så vidt angår hz angivelser godt være enige.
Plasmaproducenterne måtte ty til deres subfield drive angivelser, for at tryne lcd producenternes interpolerings hz angivelser. Dette for at gøre kunderne opmærksomme på, at deres produkt var bedre ( mange går jo op i, at jo højere et tal, desto bedre et produkt ). Kogt ned, plasma er bedre til bevægelse, end selv det vildeste interpoleret lcd billede.
Nu er det så ikke blevet bedre, tværtimod, for lcd producenterne forsøger at svare igen. Nu har de så "opfundet" 800 hz billedmotorer, for kunden tror jo, at et højt tal er lig med endnu bedre billede.
Af allo
nu er det ikke et spørgsmål om 'hvem der er bedst til hvad' men et spørgsmål om misvejledende reklame og markedsføring m.m. - og der ER sløring på mit tv - ikke kun på mit men...- nu taler jeg kun for mig selv...- og ifølge Panasonic så står der sort på hvidt at:
"VIERA NeoPDP – Nu er det slut med bevægelsesslør med 600 Hz"

holder ikke...- havde de skrevet/reklameret med at dette gælder f.eks.bluray film eller ??? - så ville jeg kigge helt anderledes på det...
og havde de skrevet '6 GANGE 100Hz' og ikke 600Hz - så ville jeg også forholde mig til det på en hel anden måde (køber man 6m.snor og får man 6x1m. - så har man 6m.snor men...- om det nu er det samme??? - kommer an på hvad man skal og vil bruge den til...) - jeg ville enten vente med at investere så mange penge i et nyt tv eller vælge et andet

selv om at de er meget frem mht.quali m.m. - så har jeg ikke fået hvad jeg har betalt for...- og så enkelt kan det siges...
Brugeravatar
Af MigSelv
allo skrev:nu er det ikke et spørgsmål om 'hvem der er bedst til hvad' men et spørgsmål om misvejledende reklame og markedsføring m.m. - og der ER sløring på mit tv - ikke kun på mit men...- nu taler jeg kun for mig selv...- og ifølge Panasonic så står der sort på hvidt at:
"VIERA NeoPDP – Nu er det slut med bevægelsesslør med 600 Hz"

holder ikke...- havde de skrevet/reklameret med at dette gælder f.eks.bluray film eller ??? - så ville jeg kigge helt anderledes på det...
og havde de skrevet '6 GANGE 100Hz' og ikke 600Hz - så ville jeg også forholde mig til det på en hel anden måde (køber man 6m.snor og får man 6x1m. - så har man 6m.snor men...- om det nu er det samme??? - kommer an på hvad man skal og vil bruge den til...) - jeg ville enten vente med at investere så mange penge i et nyt tv eller vælge et andet

selv om at de er meget frem mht.quali m.m. - så har jeg ikke fået hvad jeg har betalt for...- og så enkelt kan det siges...
Subfield drive er ikke 6*100 hz, men 60 hz *10
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du får intet ud af din klage. Der er rent faktisk en clock i TVet som kører ved 600 Hz for at styre sub-field. At du så stadig synes du kan se slør er en anden sag. De 600 Hz er gode nok, men bare ikke i den forstand du gerne vil have det. Det er ikke producentens skyld, at kunden ikke ved hvad specifikationerne dækker over.

Et kontrastforhold på 1000000:1 er også fysisk umuligt at måle, så det kunne du ligeså godt klage over.

Jeg ville ikke bruge mere krudt på at gå klagerettens vej, hvis jeg var dig.
Af PhDream
Hvis du havde valgt at gå imod LCD producenterne og deres falske Hz-opgivelser, kunne jeg forstå det og ville endda være med til det, men når du vælger at gå efter Panasonic og deres håndtering af bevægelser, synes jeg, at du er på tynd is. Plasma er generelt bedre til at håndtere bevægelser end LCD og deres 600 Hz sub-field drive er egentlig ikke falsk.