Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
min Dell 27" U2711 er lige afgået ved død, 1 år efter indkøb, takket være min kat og en stor kop te.
lidt træls.... !:(

Mine krav er et ny skærm er:
1) skal kunne hardware kalibreres inde i selv skærmen
2) farvegengivelse er meget vigtig, samt kontrast
3) min. 24" størrelse
4) budget: 8000 - 8500 DKK

Håber nogen har nogle råde, dem af jer der har finger på pulsen hvad der sker på hardware siden :)
Mange tak på forhånd!
Af viewfinder
nu har jeg kigget på det nye dell U3011, eizos som er for dyrt, og NEC SpectraView PA271 som jeg ikke kan finde prisen på da edbpriser kun viser 4 skærme på deres hjemmeside ( de har nok problemer med siden )

:s ender nok med at købe det selv samme skærm, selv om jeg kunne tænke mig at skærmen havde et hardware lut(?) sådan at kalibrering gemmes i skærmen og ikke på grafik kort.
Af viewfinder
og har også kigget på samsung S27A850D med LPS panel, som efter sigende, skulle være bedre end IPS og så koster den ca. det samme som U2711(mit tidligere skærm)

Nogen kan give en hånd med lidt ekspert viden?
Tak
Brugeravatar
Af azrael
Den store forskel på U2711 og U3011 er, at sidstnævnte er i 16:10 format modsat 16:9 ved U2711. Dvs. du betaler næsten det dobbelte for at få 160 pixels mere i vertikal retning. Så meget som jeg normalt er fortaler for 16:10 formatet, så synes jeg alligevel ikke, at det er 2x prisen værd.

Samsungs S27A850D med *PLS* panel lyder også spændende, men koster igen mere end U2711. Når man så tager med, at PLS paneler er en lidt ukendt størrelse, så virker det måske en anelse "risky" at købe sådan en skærm.

PLS er for øvrigt Samsungs svar på IPS og har efter sigende meget de samme billedegenskaber. Det gælder både fordele og ulemper.

Håber, at det hjælper.
Af viewfinder
hej og tak for din svar.
du har ret i, at man betaler ca 3000kr for 16:10 i stedet for 16:9 -så måske er det eller ikke så smart at køb den.

jeg har haft svært med at finde, hvilket skærme producenter laver skærme med hardware kalibrering, altså som er til at betale..

Er det noget du kan skrive lidt om?
Jeg mener Eizo kan, men som sagt, så er deres priser langt over mit budget.

Jeg har kontaktet NEC idag og de har ringet til mig vedr en af deres modeler(PA271W), som kan købes på redcoon(holland) til lidt over 10.000 .. fedt skærm, men også over budget.

Har ikke, umildbart, ikke kunne finde noget fra HP som kan Hardware kalibrabreres
Af viewfinder
well, jeg har bare bestilte den selvsamme model igen.

Har ikke kunne finde noget bedre til 4800,- og selv om mit budget var ca 8000,- har jeg eller ikke kunne finde noget bedre end 2711.. så skulle man op i 9500 for NEC 271W.

case closed :)