Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af calle07
Jeg har problemer med at få lyden fra mit TV og ned i min receiver og dermed ud i mit anlæg/surround sound.

Jeg har følgende TV: Samsung UE46D6505

Og følgende surround sound: Samsung HT-D5550.

Jeg har tilsluttet dem med HDMI, men så snart jeg skifter den over på ekstern højttaler, så sker der intet, jeg kan se at jeg skruer op og ned på mit fjernsyn, når jeg bruger min receiver fjernbetjening. Men ingen lyd kommer ud i højttalerne.

Jeg har kabel-tv, men kan ikke se det skulle være et problem?

Jeg kan virkelig ikke se hvor problemet er? Så vidt jeg ved, så understøtter HDMI lyd, endda HD lyd?

På forhånd mange tak.
calle07 skrev:Jeg har følgende TV: Samsung UE46D6505
Og følgende surround sound: Samsung HT-D5550.
Begge dine enheder skal understøtte ARC, dvs "returlyd" gennem HDMI.
Jeg har ikke slået op om de gør det. Typisk er det dog kun et enkelt HDMI stik på tv'et som understøtter ARC. Det er normalt stik nr. 1.
Desuden skal dit HDMI kabel også understøtter ARC. Det hedder HDMI 1,4.
Af pjonassen
Jeg kiggede hurtigt på specs på TV'et. Der er digitalt optisk lyd-udgang. Så så vidt jeg kan se skal dit system kobles sammen med et TOS-link. I forhold til HDMI står der bare at det er type A. Det blev jeg ikke klogere på, men ARC er ikke nævnt nogen steder

Jeg har lige kigget på manualen til din afspiller. Hvis du kigger på bagsiden, så er der en optisk indgang. Så det er vejen frem for at få lyden fra fladskærmen til surrounden.

Med risiko for at udstille min egen dumhed, så vær opmærksom på når du modtager dit TOS-link at der sidder en meget lille gennemsigtig plastikkappe i hver ende. De kan nemt overses hvis man ikke har haft sådan et kabel før.