Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Halløj,

Jeg investerede for snart en tre uger siden, efter lang tids grundig overvejelse, i et 42'' Pana VT30. Jeg læste gode anmeldelser, både her og andre steder, så valget var klart for mit vedkommende.

Fra start af har jeg anvendt tv'ets THX setting, der giver et glimrende billede både på SD og HD kilder (som også anbefalet her på siden). Jeg var fra starten blown away over de skarpe og dyb-sorte billeder tv'et formår! Virkeligt et stykke imponerende elektronik. Buzzing, nåå ja..det kan høres, men hva faen.. O_O

MEN - træerne gror åbenbart ikke ind i himlen - for ca. en uge siden opdagede jeg en serie lodrette streger (skygger om man vil..) på bestemte scener. Stregerne forekommer især på hurtige og lyse scener - eksempelvis fodboldkampe, eller andet sport hvor der er bevægelse. De er mest tydelige i skærmens venstre side?! ;;)
De går omtrent fra billedets bund til top...med måske en 2-3cm afstand - jeg fatter ikke hvad det kan skyldes? - er det panelet der har en defekt? Eller en decideret svaghed?

Til info, så kan stregerne også anes ved andet end sport, hvor billedet er lidt mørkere. Man skal kigge nøje efter...men de er der.

Nogen der har oplevet det samme? Det er efterhånden noget af det første jeg spotter når jeg ser tv...så det irriterer mig meget. Jeg er usikker på om jeg kan leve med det, men er ærgelig over at skulle levere tv'et tilbage, da det på ALLE andre områder er så godt!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det lyder bestemt ikke rart. Sker det på alle signaler? Altså Tv-signaler såvel som HDMI-kilder? Jeg tænker specifikt om det kan have noget at gøre med dit kabel, men hvis det opstår via alle kilder, lyder det nærmere som en fejl på panelet.
Af jzimmer
Jeg har faktisk ikke testet ordentligt af på HDMI kilder. Umiddelbart kan jeg dog ikke se dem ved PS3 brug...jeg vil i aften lige få testet bedre af på DVD/BluRay.

Antennekablet er QED, umiddelbart god kvalitet - og producerede ikke de samme streger på mit gamle LG plasma. HDMI kablet er af mærket XO Platinum - indkøbt for nyligt for at imødekomme behovet for 1.4 versionen (til 3D).

Jeg har haft alle kabler ude, pånær antenne...stadig streger.
Af jzimmer
Ja, der kommer jo fodbold i aften, så jeg prøver lige om jeg kan indfange et billede af fænomenet der :)
Af jzimmer
Hermed et forsøg på at indfange fænomenet..

http://skydrive.live.com/redir.aspx?cid ... ifications

Beklager den rå url, men brugen af Img tag'et spillede ikke helt :s

Som det anes på billedet er fænomenet tydeligst i venstre side af skærmen. De nærmest "blusser op" når der panoreres, står billedet stille er de ikke så tydelige.
Jeg fik testet af på HDMI kilden - INGEN spor af dem her??!
Af allo
jeg oplever det sammen...- har også vt30 i 50" - lodrette bjælker (kalde hvad man vil) - især når jeg ser bold - men også når jeg ser andet (inkl spil - dog er det ikke så slemt...)

har du prøvet at køre den der hvid-start-bjælke? - kan de også ses der? - for det kan de på mit
Af jzimmer
Hej allo,

Betryggende at høre jeg ikke er den eneste der oplevet fænomenet!

Ja, jeg har ligesom dig kørt 'rullebjælken' og her kan jeg også se stregerne - meget mystisk. Jeg kan desuden også se dem på andet HDMI input (meget lidt på spil dog..).

Min eneste nuværende konklusion er, at det enten er en decideret fejl ved panelet, eller en form for hardware inteferens.

Jeg er på grænsen til at returnere mit.....
Af allo
det er nok ikke en 'fejl' som sådan...- jeg er så godt som et 100 på at der er 'sløring' - ikke andet...- forekommer på samtlige (til en vis grænse) fjernsyn...

hvis du spørger mig så skyldes dette at skærmen er delt op i 6 dele á 100Hz - og 'gætter' det sig til hurtige bevægelser så kommer de overlappende 'sløringer' - for Panasonic's (lige som andre der kører med de der 400 og 600 og 800Hz) tv kører ikke med 600Hz (det lyder kun og ser godt ud på labels) - det kører med 6x100Hz - deler man et æble i seks dele så har man stadig é´t æble og ikke 6 æbler ;)
Af jzimmer
Der kan måske være noget om det du skriver. Uanset hvad, så syntes jeg stadig det virker spøjst, at et (i mine øjne) kvalitets-tv som VT30 "døjer" med dette. Og i mit tilfælde kun i den ene side af skærmen O-O

Jeg ser meget sport, at har netop valgt dette tv fordi det skulle være et af de bedre til sport.

Det eneste der holder mig fra at returnere det er, at jeg ikke umiddelbart ved hvad jeg så skal have.....
Af allo
jzimmer skrev:Der kan måske være noget om det du skriver. Uanset hvad, så syntes jeg stadig det virker spøjst, at et (i mine øjne) kvalitets-tv som VT30 "døjer" med dette. Og i mit tilfælde kun i den ene side af skærmen O-O

Jeg ser meget sport, at har netop valgt dette tv fordi det skulle være et af de bedre til sport.

Det eneste der holder mig fra at returnere det er, at jeg ikke umiddelbart ved hvad jeg så skal have.....
hvordan ser det ud når du ser NFL på enten 3+ HD eller på Tv2Sport HD? - på mit ser det meget bedre ud - så jeg tror at det har (også) noget med selve produktionen af udsendelsen at gøre...

jeg synes bare (som jeg sagde tidligere i en anden tråd) at uanset hvad så er det for dårligt at efter så mange år på banen er der stadig så mange 'fejl' og ting der driller m.m. - der er også sket mange gode ting undervejs og med tiden - men at stort set samtlige T/M levere stadig 'halve' løsninger og at der stadig bliver brugt komponenter der IKKE hører til når man taler om top-modeler og 'årets bedste'? - det er simpelthen uhørt i min verden...

lad mig tage VT30'eren under lup:
bedste (i mine øjne) fjernbetjening, gode indput muligheder, flot billede men...- lorte højteler, fans der larmer, misvejledende 600Hz, sløring-gennemgang, ingen muligheder for at koble et alm.webcam til (kun Panasonic's webcam virker med Skype - og det koster kassen! - men heldigvis så er Microsoft på vej med at implementere Skype i X-box så har man Kinetic så er det problem ud af verden - når det bliver aktuelt)
Af Lange100
Jeg har mit andet vt30 som ligesom det første
også har disse lodrette bjælker,
som især generer lige så snart der panoreres
(uanset hvilken kilde), men specielt i en fodboldkamp
hvor der hele tiden panoreres er det ikke til at holde ud.
Fejlen er en misfarvning i panelet af grønt som træder tydligst
frem ved visning af ensfarvede områder og som sagt når der panoreres.
Af bantam
jzimmer skrev:Hermed et forsøg på at indfange fænomenet..

Jeg synes det kan ligne som en decideret fejl i selve panelet. Prøv at sætte et helt grønt (evt. hvidt) testbillede på og se, om de lodrette bånd kan ses ved stillestående billeder.
Af lgowner
jzimmer skrev:Hermed et forsøg på at indfange fænomenet..

Er det ikke en persienne fejl? det ser rigtig meget ud som fejlen Philips 37PF9731D havde for nogle år tilbage. lodrette striber som kom især efter tv't var varmet op i nogle timer, så var det vidst nok værst.

det skabte rigtig meget røre i tv forums, måske vil panasonic have samme negative opmærksomhed?

EDIT:
hmm, de må da egentlig have været vandrette på philips? persienne striber? nå, måske er kommentar ikke sammenligne med ældre fejl set.
Senest rettet af lgowner 06 dec 2011, 13:39, rettet i alt 1 gang.