Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DavidHimself
Har du forstærker? de højttalere du linker til, kræver en receiver eller en forstærker :)
Af JeppeB93
Nej, jeg har ikke nogen forstærker eller receiver. Skal jeg have det?
Hvilke kan du anbefale?
Af DavidHimself
Nej du skal ikke, med mindre du skal have højttalere ala dem du linker. De kan nemlig ikke tilsluttes direkte i TV'et :) men så bliver 1500 kroners målet svært at holde.

Hvis TV'et hænger på væggen, og hvis du har lidt plads under det så kunne en soundbar være en glimrende løsning også rent designmæssigt. Se eventuelt på D350'eren fra samsung: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=630663 den er dog uden sub woofer. Men du slipper for en afspillere (som du ikke lige skriver om du skal bruge ;) ) og spare en del plads!
Af JeppeB93
Ja, jeg har også overvejet en soundbar, da det kunne være smart. Men problemet er bare, at der står at den er til en 40" fladskærm? Og den jeg har bestilt er jo en 32"
JeppeB93 skrev:De må maks koste 1500,-

PS. Jeg har kigget på følgende Yamaha højtalere
http://www.cinemagic.dk/shop/yamaha-ns- ... 3174p.html
Hvad siger i til dem?
Maks 1500 pr. styk eller maks 1500 for et sæt?
For de Yamaha højttalere du linker til koster 999 pr. styk, så sætprisen er 1.998.

Er de maks. 1500 både for et sæt højttalere og inkl. et en forstærkere, for det får du ikke meget lyd.
Det havde måske været bedre at købe et billigere TV og bruge flere penge på lyden, det får man ofte en bedre TV og filmoplevelse ud af.
Alt for mange køber et dyrt TV og nøjes bare med de oftest elendige indbyggede højttalere eller et stort set lige så elendigt eksternt lydanlæg.
Folk er så forhippede på at få god billedkvalitet at de helt glemmer lyden. Men lyden har faktisk en meget stor indvirkning på hele filmoplevelsen.

For stereohøjttalere solgt i Danmark vises stykprisen normalt af en eller anden grund, selv om man kun kan købe dem i par. I mange andre lande vises i stedet sætprisen, som også giver mere mening når man alligevel ikke kan købe højttalerene enkeltvis.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 23 nov 2011, 13:59, rettet i alt 2 gange.
Af JeppeB93
Maks 1500,- alt i alt :) altså for et sæt. Dog skal det ikke være en 2-300 kroner der skiller det ad.
Af Snurrerundtlyd
JeppeB93 skrev:Maks 1500,- alt i alt :) altså for et sæt. Dog skal det ikke være en 2-300 kroner der skiller det ad.
Ja så kan du glemme alt om de Yamaha højttalere, her kommer du ikke i nærheden af den pris da der også kræves en forstærker/receiver med digital indgang til at hive lyden ud af TVet og forstærke den.
Af JeppeB93
Okay, men vil du så anbefale den soundbar til 1000,- ?
Hvis jeg køber den, kan jeg så bruge den som den primære lydkilde? Altså lyden kommer uden af den, uanset om jeg ser fjernsyn, film via dlna, eller noget tredje.
Og tror du ikke det ville se åndsvagt når soundbaren passer til et 40", når mit fjernsyn er 32"?
Af Snurrerundtlyd
JeppeB93 skrev:Og tror du ikke det ville se åndsvagt når soundbaren passer til et 40", når mit fjernsyn er 32"?
Jo det vil de nok, med så stor forskel.
HW-D350 er 956 mm bred:
[img]http://www.samsung.com/dk/system/consum ... 0xe/DD.jpg[/img]

UE32D6505 har forresten følgende dimensioner:
Størrelse (b x h x d) uden stander 745,8 x 443,4 x 29,9 mm 745,8 mm
Men det bliver måske svært at finde en soundbar der passer i bredde.
[img]http://www.samsung.com/dk/system/consum ... ge02_1.jpg[/img]

(956 - 745,8) mm / 2 = 105,1 mm
Så soundbaren kommer til at rage 10,5 cm ud til hver side.
Af JeppeB93
Hm, men det kan være jeg må leve med så. Men ville det være den bedste/nemmeste løsning? Eller har du et andet forslag?
Af MER
JeppeB93 skrev:Hm, men det kan være jeg må leve med så. Men ville det være den bedste/nemmeste løsning? Eller har du et andet forslag?
Hvis du har en reol eller noget de kan stå på under fjernesynet kan et par Bose Companion 2 anbefales. De kræver ikke forstærker og har en rigtig fin lyd til prisen (899 kr.).
Af JeppeB
Ja, men det er jo PC-højtalere? Men det er måske ligemeget?
Af MER
JeppeB skrev:Ja, men det er jo PC-højtalere? Men det er måske ligemeget?
Ja, det synes jeg. De fungerer glimrende og giver god bund i lyden.

Eneste ulempe for mig er, at jeg ikke via fjernbetjeningen kan regulere lyden, men mit fjernsyn har også nogle år på bagen, så det håber jeg da, at et nyere kan....