Snurrerundtlyd skrev:lindegaard skrev:og plasma er kantbelyst ?
Nej plasma fungerer helt anderledes en LCD, så plasma er hverken kantbelyst eller beggrundsbelyst. Det er i stedet direkte i hver enkelt sub-pixel at lyset dannes, modsat LCD, hvor der ingen lys dannes i selve pixlen.
Læs denne Plasma vs. LCD artikel, som forklarer lidt om forskellene imellem disse to teknologier.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428
nu har jeg lige læst linket igennem..
hvis man nu skal bruge den fra tid til anden som internetskærm, når man sidder der i sofaen, så er modellen jo et smart tv, hvormed man kan være på nettet osv...
men faldt lige over dette i artiklen plasma vs lcd:
Risikoen for burn-in på plasma TV gør dem uegnede til brug som eksempelvis monitors, hvor statiske billeder, såsom Windows menubjælker, vises i længere tid. Til alle andre typer bevægelse bør man ikke bekymre sig, men blot være en smule påpasselig med et plasma TV i det første stykke tid, imens fosforen er ny. LCD TV har ingen problemer med burn-in og bør foretrækkes hvis man agter at bruge skærmen sammen med en PC til arbejde med tekst/internet.
så må det at bruge smart tv vel også udgøre en risiko for burn in, hvis man bruger nettet hvor der som sagt er menubjælker osv..
er der nogen der har noget på det??
den model jeg har nævnt er 600 hz, så det må vel siges er ok..
er nu blot kommet i tvivl, sammenligningen er godt nok ikke af nyere dato, men hvordan er det så med genskinnet som nævnes kan være et problem ved anvendelse i lyse lokaler.. ?? er de nye skærme som den jeg kigger på blevet bedre hvad det angår? er der nogen der har erfaring fra egen model i stuen..??
jeg er ved at være hooked på samsungs produkter igen.