Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Topic siger det meste.
Jeg bor i en lejlighed, hvor eneste varme jeg har er brændeovn, når jeg så engang i mellem ik er hjemme i flere dage om vinteren, bliver der jo pænt koldt i lejligheden. Vil næsten turde mene at der bliver frostgrader engang i mellem. Jeg skal så til at købe min første fladskærm, mit spørgsmål er så om den vil kunne tåle at være i en så kold lejlighed, som svinger fra lad os sige -10 grader til +30 grader engang i mellem? Eller skal jeg vente med at købe den fladskærm til jeg flytter om et halvt års tid??

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den tåler nok ikke frost under drift, men du kan jo pille strømmen fra når du forlader lejligheden i længere tid.
Af bleze
Du bør ikke lade din lejlighed komme under 17 grader. Så begynder skimmel at få grobund. Suppler med noget elvarme hvis ikke du har andre muligheder. Dit helbred er på spil
Af jesper larsen
Okay lyder godt Torben, så kan jeg jo bare pille den fra, og først tænde det igen, når lejligheden er varmet op =)

Jeg har også et par små elvarmere, men de er sååå dyre i drift, så bruger dem yderst sjældent. Men er også en af grundene til at jeg vil væk fra denne lejlighed bleze, den er utæt og ja ik så sund for ens helbred.

Men lyder godt at skærmen ik vil tag skade, så længe jeg varmer den op før brug.
Af arsukfjorden
Et TV kan ligesom alt andet elektronik sagtens tåle frost til en vis grad. -10 grader går nok, men der er nok begrænsninger på hvor meget kondensatorer, modstande osv kan holde til.

Men HUSK nu for guds skyld at lade TV'et stå i et godt stykke tid efter du har varmet lejligheden op igen. Når ting bliver froset ned og derefter varmet op igen, så opstår der kondens. Og da kondens jo er vand, så leder det udmærket og så kan det sige puff når du tænder.
Så jeg anbefaler på det kraftigste at du lader det stå i 24-48 timer inden du tænder. For en sikkerhedsskyld.

Det samme gælder også hvis du lader den bærbare eller andet elektronik ligge i bilen natten over.
Af bleze
Jeg har to Sonos ZP-120'er på mit loft. Temperaturen på loftet svinger mellem -20 og +45 i gennem året.
Generelt set kan elektronik bedst lide kulde hvilket jo er grunden til at man har blæsere i udstyr samt køle anlæg i server rum samt vand og nitrogen køling af computere.
I dit tilfælde ville jeg dog være bange for kondens som kan forårsage rust og kortslutninger
Af Andyboy
Jeg ville ikke være så bekymret. Der er nok en del sommerhus ejere fra udlandet, der kommer til Danmark til jul og sætter deres fladskærm til. Jeg tvivler på de lader den stå 24-48 timer.
Af Snurrerundtlyd
Kondensproblemer er mere udtalt når man hiver et apparat direkte fra kulden ind i en varm stue. Jeg mener at flere elektronikproducenter anbefaler at lade apparatet stå 1 time, når man kommer direkte fra kulden ind i varmen før man tænder apparatet.
Når man varmer stuen op, sker opvarmningen langsommere og der opstår ikke så meget kondens.

Et godt råd hvis man tager elektronik fra kulden ind i varmen og vil være sikker på at undgå knodensskader er at vente med at tænde apparatet til det har samme temperatur som rummet. Sæt evt. en hånd på for at mærke hvor koldt apparatet er.

Philips spcifikationer for et tilfældigt TV: http://www.philips.dk/c/tv/8000-serien- ... ifications
Omgivende temperatur: 5-35 °C
Og Bang & Olufsens specifikationer for Beovision 10:
http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/F ... danish.pdf
– Udsæt ikke fjernsynet for høj luftfugtighed, regn eller varme.
– Fjernsynet er udelukkende beregnet til indendørsanvendelse under tørre forhold og ved stuetemperatur. Anvendes inden for et temperaturområde på 10-35 ºC og i maks. 1.500 meters højde
Jeg ville nu ikke være nervøs ved at bruge et tv ved 0 °C.
Som uddannet radiomekaniker og elektroingeniør har jeg endnu aldrig oplevet at noget elektronik er gået i stykker blot ved at blive anvendt ved 0 °C. Derimod har jeg tit oplevet elektronik der går i stykker fordi det er for varmt under brug. Varme reducerer levetiden voldsomt for elektronik.

Hos Bang & Olufsen har jeg dog været med til at udføre accelererede levetidstest af adskillige af de gode gammeldags billderørs-TV og VHS-videomaskiner i et såkaldte klimarum, hvor der konstant skrues op og ned for temperaturen og luftfugtighed, mens TVene strsses yderlig ved automatisk at tændes og slukkes og der skrues op og ned for lysstyrke, kontrast, zappes osv. samtidig med at lys og lyd-niveau konstant måles og logges for at opdage fejl.
Kondnsen driver ned at printpladerne i tæt på 100% luffugtighed, man de kører alligevel ufortrødent videre i ekstrem varme og kulde.
Det er ikke særligt fedt at gå ind i rummet mens der er skruet helt op for varmen og luftfugtigheden, man bliver drivvåd efter blot et øjeblik i rummet.
Det der skabte størst problemer med den ekstreme luftfugtighed var det mekaniske i videomaskinerne hvor selve VHS-båndene og løbeværket blev meget fugtige. TVene havde ikke rigtig problemer med fugten.

Jeg skrev engang et indlæg om nogle af de holbarheds- og levetidstest som udføres på Bang & Olufsen:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 9754#99754

http://en.wikipedia.org/wiki/Operating_temperature
Electrical and mechanical devices used in military and aerospace applications must endure greater environmental variability, including temperature range.
For example, resistors are manufactured in several grades:[citation needed]
  • Commercial grade: 0 °C to 70 °C (sometimes −10 °C to 70 °C)
  • Industrial grade: −40 °C to 85 °C (sometimes −25 °C to 85 °C)
  • Military grade: −55 °C to 125 °C (sometimes -65 °C to 175 °C)
Stort set alle elektronikkomponenter så som IC'er, transistorer, dioder, modstande, kondensatorer, spoler osv. er som minimum "commercial grade". Mange findes også i "industrial grade", som også er ret anvendt mange setder, især der hvor elektronikken bliver meget varm.
Der findes også "automotive grade" som stiller større krav end "industrial grade", men de er ret dyre og sjældne. Det samme gælder "military grade" og "aerospace grade" komponenter som er ekstremt dyre og sjældne og ikke noget man nogensinde ser i forbrugerelektronik, hvor man kun anvender "commercial grade" og nogle gange "industrial grade". I biler anvender man noget dyrere "automotive grade" komponenter som kan tåle en del mere varme fra motor og sollys i f.eks. en ørken.

En undtagglese fra disse temepraturområder er dog LCD-paneler som ikke virker korrekt i et ret stort temperaturområde. LCD står for Licquid Crystal Display, som på dansk hedder flydendened krystal display. Når det bliver koldt bliver de flydende krystaller træge og kan stoppe helt med at bevæge sig når det bliver koldt nok, så de ikke længere kan tænde og slukke for lyset.

Kontrasten i LCD påvirkes i ret ekstrem grad af temperaturen. Derfor indbygger man ofte et kredsløb til temperaturkompensation til selv meget simple LCD som f.eks en lommeregner der bare skal vise tal på et monokromt LCD.
Så jeg er sikker på man også kompenserer for temperaturen i LCD-TV.

http://www.altadox.com/lcd/knowledge/lc ... ranges.htm
LCD Temperature Ranges

When selecting a Liquid Crystal Display Module or LCD Glass, it is very important to identify the the range of its environmental temperature. Standard Liquid Crystal Displays do not have an extremely wide temperature range, and that range can be effected by solar radiation, ventilation and extremes at different times of the year. Also, you need to be aware of the type of backlighting and control circuitry selected can influence the overall temperature range of the environment.

Another thing to consider that is pertinent to the LCDs temperature range, is that the contrast of the display will change over that range. Your design needs to make allowances for this fact by either adding temperature compensating circuitry to your design, or selecting one of our LCD modules that already have build in temperature compensation circuitry.

TN Temperature Ranges

The operational and storage temperature range of a Twisted Nematic (TN) Liquid Crystal Display is dependant on the drive and voltage of a part. The following parameters are for general reference.

TN Standard Temperature Range

Operating Temperature: -10°C to +60°C
Storage Temperature: -20°C to +60°C

TN Wide Temperature Range

Operating Temperature: -30°C to +80°C
Storage Temperature: -40°C to +80°C

There are also specially designed TN LCD that operates at an especially higher temperature (-20 to 105) or lower temperature (-55 to 85).

Jeg vil også være noget mere bekymret for mit eget helbred end mit TVs helbred ved at bo i en utæt og dårlig isoleret lejlighed kun opvarmet af brændeovn.