Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af donoester
Jeg ville ikke anbefale nogle af dem lige til det formål, medmindre det er mere eller mindre hobby-arbejde.
Hvis du bare skal arbejde i sRGB, ville jeg anbefale Dell U2412 - ellers en Dell U2410 eller Asus PA246Q, hvis det skal være et større farverum.
I 16:9 findes der også Dell U2311, som er en fornuftig skærm til rimelige penge.
Hvis du vil have noget der er bedre end det (og som giver mulighed for god kalibrering), så skal man op og give en del mere end 3000 kr, men så er panelsorteringen til gengæld (oftest) også bedre.
Af esser
Hvilken én vil du anbefale af dem du foreslår og hvorfor??? Dustin anbefaler Eizo'en, da de siger de kun laver skærme til grafisk brug.
Af donoester
Jeg må tilstå jeg vidst skylder en gevaldig kvajebajer for ikke at svare før nu - men der kom desværre en længere rejse i vejen.

Eizo laver ikke udelukkende skærme til grafisk brug - de satser også på at tiltrække kunder der associerer Eizo for noget godt, men ikke nødvendigvis vil betale det, som Eizo kræver for en ægte grafikerskærm, der kan hardware-kalibreres, fx. CG243, som også er anmeldt her på siden.
Sågar har de endda været så frække at tilbyde nogle lavpris RadiForce-modeller med CPVA-paneler til billeddiagnostik, hvor stabil og ret så vinkeluafhængig gråtoneskala er et must.CPVA-paneler er ikke just kendte for at have en ret god graduering nær mørkere gråtoner, som funktion af vinkel - og ikke til kritiske formål som dette.

Men uanset hvad, så får man ingen hardwarekalibrerbar skærm til 3000 kr. Til grafisk brug vil jeg anbefale en skærm med IPS-panel, fordi farvestabiliteten er noget bedre end VA-paneler. Så er der nogen der siger, at man ikke sidder 30 grader ved siden af skærmen. Men jo, det gør man faktisk på en måde, i og med øjnene ikke ser alt nært vinkelret på hele skærmen, når man sidder lige foran den.
Kalibreringsmæssigt stiller både U2410 og PA246Q større krav til hvilken sensor man vælger, mens det er noget lettere med en sRGG-skærm som U2412M at opnå en god kalibrering.
Nu ved jeg ikke hvad der er for nogle billeder du vil redigere - men hvis det bare er i SRGB/standard farverum, så vil det skabe allerfærrest problemer med en U2412M.
Brugeravatar
Af azrael
Donoester har sådan set allerede sagt alt det væsentlige, men jeg vil lige skyde ind, at Eizo så sandeligt ikke kun laver skærme med gode paneler.

De har nemlig igennem tiden også forbrudt mod deres kunders øjne med en stribe TN-baserede skærme. Og disse end ikke til billige penge.

Ligegyldigt hvordan man end vender og drejer det, så kan TN aldrig byde på en billedkvalitet på højde med IPS og VA paneler (selv cPVA paneler er bedre end TN).

Hvis jeg havde 3000 kroner at brænde af på en skærm, så ville jeg nok enten kigge på en Dell U2410 eller en HP ZR24W. Sidstnævnte kan du endda finde til ca. 2500 kroner. Den "kan" godt nok kun sRGB, men til gengæld er det sRGB og ikke emuleret sRGB.

Dell U2412M er også en mulighed. Den koster faktisk kun ca. 2000 kroner og er også et godt bud på en god skærm. Dog skal det retfærdigvis nævnes, at dens panel kun kan vise 6 bit + FRC per farvekanal (dvs. 262144 ægte farver og resten dithered), hvor HP'en har et ægte 8 bit panel, der kan vise 16.7 millioner farver. U2410 bruger også dithering, men her snakker vi om 8 bit + FRC, hvilket betyder, at den kommer op over 1 milliard farver.

Det skal lige siges, at HP ZR24W er ved at blive afløst af ZR2440W, som efter sigende er endnu bedre end ZR24W (PRAD.de giver den i al fald "sehr gut", men der er ikke adgang til den fulde test endnu). ZR2440W ligger omkr. 3000 kroner iflg. EDBpriser.dk.

Sidst men ikke mindst er der en "dark horse" i form af Samsung S24A850D, men da prisen på den er højere end U2410, som man ved er god, så tror jeg ikke, at jeg ville tage den med i mine nærmere betragtninger.
Af Rasmusdc
Hvis du er på budget så fik jeg lige en ASUS 23 " skærm med et H-IPS 10Bit panel til omkring 2100kr ja det er ikke en 1920x1200 men det er en 1920x1080 og den er imponerende god for pengene..

har som sekundær skærm en 23" DELL U2311 med E-IPs og der er en enorm forskel.

Alle disse ASUS skærme er kalibreret fra fabrikken inkl kalibrerings rapport på hvert serie nummer.

og til 2100kr så får du ikke meget bedre.

negativt er en smulle backlight bleed..

positivt er også utrolig responstid, så den kan bruges til andet end grafiker arbejde hvis dette er nødvendigt, og så er deres Srgb indstilling sjovt nok meget blålig, men ved 6500k står den perfekt.

den hedder ASUS PA238Q

har også alle typer indgange

storebror i 24" som har 1920x1200 koster også kun 3k.. så den er ikke slemt meget dyrere
Brugeravatar
Af azrael
Lyder faktisk som en ganske fin skærm. PRAD.de elsker den i fald også, og de er typisk meget kritiske. Bare synd, at dens opløsning er 1920x1080 og at 24" storebroren PA246Q koster mere end tusind kroner oveni.
Af Rasmusdc
ja 1920x1080 er ikke lige et grafiker ønske.

MEN det går faktisk fint, derudover er deres 1920x1200 jo stadig billig i forhold til markedet..

og jeg må indrømme 6bit E-Ips paneler, er slet ikke i nærheden af de rigtige 10BIT når du skal arbejde på dem, så jeg vil sige den ASUS er det bedste køb, i mine øjne.

Derudover er den heller ikke så voldelig stor som f.eks. en EIZO skærm.

Og er blevet enormt glad for det gitter man kan ligge over, så den kan lave en PRÆCIST A4 eller andet, så man hurtig kan få en ide af hvad et print vil se ud som.

Må indrømme hellere 2xPA238Q end 1 U2711 og det er endag billigere.

har en HP 24" H-IPS 1920x1200 på jobbet og en Cinema Apple og jeg ville vælge asus´en over begge af disse. især fordi responstiden også er brugbar, selv ved skrivebords arbejde kan dette være rart
Brugeravatar
Af azrael
Jeg er bange for, at selvom skærmen har en 10 bit LUT (lookup table), så er panelet stadig kun 6 bit + AFRC. Der er nemlig tale om et panel af typen LM230WF3, hvorom der i specifikationerne står: Color Depth 16,7M colors (6bit + A-FRC).

Derfor tror jeg nu alligevel, at det er en fortrinlig skærm... :)
Af Rasmusdc
ja det skal jeg ikke gøre mig klog på..

Men du har ret det er egentligt også lidt snyd

PA 248Q er 10BIT (1.xx milliarder farver)
PA 238Q er 6Bit (16.7 millioner farver)

sidder lige nu med den side by side med min Dell, og må indrømme det jeg virkelig bemærker ved dette kontra mit DELL som er E-IPS, er selvom dell skulle være ok..

så er ASUS virkelig en del mere HVID.. altså HVID er HVID hvor den er lidt farvet i Dell ligegyldigt hvor meget jeg piller.

farverne er bedre indstillet.. og der er gradienter på DELL det er der ikke i samme omfang på ASUS så selvom det måske er 6BIT, så er det tydeligt at skærmen arbejder bedre med farverne..

dog er det stadig et issue med CLOUDING, det er ikke noget der direkte irritere mig, men panelet har clouding.

Derudover er det på mit panel meget positivt at ANTI GLARE behandlingen er VÆSENTLIGT mindre agressiv..

Teksten står knaldskarpt, min dell og selv min HP på jobbet med H-IPS, har sådan en Grynet overflade, det er vireklig irriterende, det er der ikke på denne ASUS..

skal dog siges de siger der er forskel alt efter hvilken udgave du får, også på cloudingen.

Derudover har jeg et lille issue..

Whine, fra bagsiden, ved alt under Brightness 100, DOG kan det ikke høres.. men har jeg hovedet nede til udluftningen så kan jeg hører den giver lidt lyd fra sig... dog skal hovedet ikke mere end 5-10cm væk, så er det slet ikke hørbart på min unit.. hvorimod min DELL især ved manglende input er hørbar selv på 2-3 meters afstand.
Brugeravatar
Af azrael
Egentlig er tingene lidt mere speget end som så.

For at få ægte 16,7 millioner farver kræves der faktisk et 8 bit panel. Med 6 bit opnår du kun 262144 ægte farver, resten er dithered. Dog kommer man efterhånden så tæt på 8 bit/16,7 millioner farver med 6 bit + AFRC at kun de allerfærreste nogensinde vil bemærke det.

Det samme gælder for det du kalder 10 bit paneler. Både ASUS PA246Q og Dell U2410 (egentlig samme skærm) gælder det, at der er tale om 8 bit + AFRC, så panelet kan vise ægte 16,7 millioner farver og resten op til 1 milliard er dithered.

Det, som ASUS PA238Q har og som Dell U2312HM (begge skærme har så vidt jeg ved samme panel) ikke har, er den 10 bit LUT, der gør det muligt at slå den passende farve mere nøjagtigt op. Som der også nævnes i PRAD.de testen, så har PA238Q et perfekt gråtoneforløb, idet den kan vise samtlige nuancer.

Om PA238Q også kommer prækalibreret ved jeg ikke. Det bør heller ikke være et så vigtigt kriterie, da farverne drifter i løbet af fhv. kort tid. Typisk bør man efter sigende kalibrere sin skærm hvert halve år. Jeg er ikke grafiker, så det er ikke noget jeg personligt går særligt højt op i.

Det med coatingen lyder for øvrigt også rigtigt spændende. Det er jo lidt en tilvænningssag ved IPS paneler... :)
Af Rasmusdc
den kommer prekalibreret med fuld rapport.

skal dog siges, at den kører 9300k i SRGB og det fatter jeg INTET af.. så kører standart og 6500k og det er også det de anbefaler i tests...

den rapport der er med min, efterviser ekstrem lave DELTA i de fleste områder.

Men er tilfreds, må jeg indrømme til prisen.

Men havde jeg reelt vist det med 246Q og 238Q så havde jeg nok solgt min Dell 2311h og købt 2x246Q. men har så hørt eksempler af disse med ANTIGLARE..

Og er imponeret over refresh på denne 238q markant bedre end min dell som også skulle være ok.. og rart skærmen ikke er låst til kun at være til stillestående grafik

og må indrømme har oplevet så ringe IPS paneler, at man føler man trækker slør bare ved at trække et vindue.