Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sergenten
Funktionen, hvor billeder bliver beregnet ind imellem de ægte billeder kaldes interpolation, og den findes ikke på D5005 eller modellerne under. Det samme gælder for de billige modeller hos andre producenter. Det er det, som folk kalder "ægte 100 hz", selv om det jo ikke er ægte. 400hz, 800hz, 1200hz osv indsætter mere end 1 billede mellem hvert ægte, og det mindsker lidt de fejl systemet tilføjer, mens kunstigheden stadig er tydelig.

Mysen: Umiddelbart ud fra din forklaring, vil jeg foretrække scanning backlight. Hvad er din foretrukne?

Vil det sige, at D5005 fint skulle kunne køre PLaystation3 og Blueray film?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Scanninng backlight er helt klart den funktion, som giver mest for billedet på LCD-skærme når det kommer til reduktion af slør. Det er dog vigtigt at have for øje, at scanning backlight ikke er en substitut for frame interpolation. De to ting kompenserer ikke for samme fænomen.
Af sergenten
Torben Rasmussen:

OK tak for svar!

Jeg føler mig efterhånden overbevist om at jeg skal købe D5005. Tror det passer fint til mig.

Dette er en genial hjemmeside/forum. Det eneste jeg umiddelbart savner er nogle købsanbefalinger på TV i den billigere ende.
Af Otto J
sergenten skrev:Tak for jeres svar, I er geniale!

Dog synes jeg det er mærkelig hvis antal hz er så ligegyldig. Hvad er pointen så i at betale for 200hz? :)
For det første, så er det som nævnt ikke _ligegyldigt_, man skal bare lige forstå hvad det indebærer. For det andet, så er det bestemt ikke et enestående træk at producenter lægger ligegyldige funktioner på, for at trække penge ud af forbrugerne! Et hvilket som helst tv's vigtigste opgave, er at hive så mange penge ud af dig som muligt. Det KAN man vælge at gøre ved at levere reel, ægte kvalitet, men det kan også gøres på mange andre måder...
Af xcardman
har selv en 5005, dog kun i 32 tommer
nej den har absolut ikke brug hverken 100 eller 200hz

når jeg sammenligner den med min 50 tommer plasma skærm
så kører det lige godt

falske billeder burde forbydes i min verden

dog skal man sidde lige for på en 5005, ellers glem alt om billedekvalitet
men det problem har alle lcd i større eller mindre grad.

ujævnlys kan forekomme på de større led skærme
Af sergenten
Tak for svar Xcardmand.

Når jeg køber skærmen. Hvad er det første jeg gør når jeg sætter den op?

Har ALDRIG i mit liv indstillet en fladskærm før.
Jeg hører folk snakke om KALIBRERING. HVad betyder det?
Af Ven
sergenten skrev:Når jeg køber skærmen. Hvad er det første jeg gør når jeg sætter den op?

Har ALDRIG i mit liv indstillet en fladskærm før.
Jeg hører folk snakke om KALIBRERING. HVad betyder det?
Tja, du vil nok skulle indkode nogle tv-kanaler.

For at få et fornuftigt billede ud af skærmen, skal der rodes lidt med billedindstillingerne. Film-profilen er vist nogenlunde acceptabel (mere naturlig), mens de tre andre er mere skæve billidmæssigt (alt for meget farve og kunstig skarphed). Prøv at sætte skærmen op som skrevet i testen af D8005 (LCD/LED). En kalibrering vil være at indstille skærmen i forhold til en eller anden standard, sådan at den vil gengive kildematerialet bedst muligt.

Jeg synes at have bemærket at scanning backlight (LED Motion Plus), udover selvfølgelig at nedsætte lysstyrken, også kan bevirke en svag blinken, specielt synligt i ensfarvede områder (f.eks. i menuen eller anden grafik). Dog næppe noget man vil lægge mærke til ved almindelig tv-kiggeri.

Mht. PS3-spilleri på D5005, synes jeg at det går ganske fint med Uncharted 3.