Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af panch
Der er blevet snakket meget om, hvilket signal man skal kigge på når man er ude at se på LCD/plasma TV.
Mange mener at det er godt at se sport (Håndbold, fodbold og F1) samt forskellige scener hvor der er zoomet godt ind på ansigter, så man kan se om den rigtige farveglød er tilstede.
De fleste er også enige om, at tv-signalerne er for forskellige fra butik til butik til, at man kvalitativt kan udtale sig om forskellen mellem billedet fra butik til butik. Derfor vil noget reproducerbart være bedst, nemlig en DVD man kan smide i ved forhandleren.

Jeg har kigge lidt på dette forum, og www.recordere.dk, men de eneste test DVD'er jeg har fundet er nogle der tester for pixel-fejl, retter burn-in osv.

Findes der en venlig sjæl der kan lave en kompilation af ovenstående test-indhold, evt optaget fra DVB-T eller noget i den stil? Man kan også lave såvel dvb-t som analogt indhold.
Så har man da lidt nemmere ved at vurdere den billedkvaliteten fra tv til tv, da det kan reproduceres.

TV-tuner delen i TV'et må man så forholde sig til helt individuelt.

Var det en idé?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, bestemt. Hvis serveren tillader det kunne vi jo lægge iso-filen her på flatpanels.dk, men det er nok tvivlsomt om udbydere tillader så store downloads i flere omgange.

Det vil nok kræve lidt arbejde at få lavet, idet der er mange scener der skal optages med hhv. DVB tuner og analogt signal - dertil vil det også være bekvemt med en streamer med lidt info henover hvert billede, så man hele tiden ved hvad man ser på. Det kræver vel noget videoredigering af en art.
Af panch
Hvis folk vil sende mig nogle video-filer så skal jeg da gerne påtage mig opgaven at redigere det sammen til en DVD, med lidt overlay info omkring hvad der ses.

Jeg tænker ikke at det er mere end et par minutter for hver scene

Det er bedst med MPEG-2 optagelser fra analog/digitalt tv.

Jeg opfordrer folk til at komme med forslag til optagelser i denne tråd og pm'e mig hvis/når de har noget liggende. Så kan jeg tage den med folk derfra.

Jeg foreslår til at starte med at vi får såvel digital som analoge optagelser af:

- Fodbold
- Formel1
- Håndbold
- Nyheder med closeup af ansigt
- Evt et filmlklip?

For den analoge del bør signalkvaliteten være god. Optagelserne skal være i MPEG2 eller MCE's dvr-ms format.
Af aztral*enforcer
godt initiativ! Håber der blir stablet et produkt på banen:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er der jo lige en hage som jeg mener I springer lidt let hen over:
Godt nok kan man se hvordan en skærm håndterer fodbold osv. men den viser jo hvordan DVD-recorderens tuner (eller hvad man nu end har optaget det med) har fanget det. Der er bestemt ingen garanti for at tuneren i TVet kan levere samme billede idet alt hvad der relaterer til signalbehandling af det analoge tunersignal er slået fra når du ser en DVD. Du kan således sagtens opleve at du får et noget andet billede når du får TVet hjem i stuen og det selv skal fremvise foldbold "live"...

Blot til orientering.
Af panch
Det er jeg helt klar over, og skrev også i mit første indlæg, at man må forholde sig helt individuelt til TV tuner delen på TV'et.

DVD'en er tænkt som det materiale man mangler når man gerne vil sammenligne noget reproducérbart.
Men helt sammenligneligt bliver det aldrig, da der også er forskel på dvd-afspillere. Så det er mere ment som endnu et hjælpeværktøj i 'kampen' for at finde det rigtige TV til ens stue.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mht. opdatering af DVD'en på serveren, så tror jeg ikke det er et problem. Men jeg skal gerne tjekke for en sikkerheds skyld.

DVD'en synes jeg er en god idé. Men der er selvfølgelig nogle forbehold som må tages, og som betyder, at der stadig er en vis usikkerhed. Med på DVD'en vil jeg dog foreslå, at man også ligger nogle mere teoretiske tests, som afslører de fejl man ikke så tit oplever i praksis.
Den praktiske del skal naturligvis ikke overskygges af teoretiske tests, men testmønstre kan ret tit afsløre en del fejl.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Farveskalaen fra vores monitor-test (den med sort, blå, rød og grøn procentsatser) ville være oplagt at lægge på så man kan se hvor godt mørke nuancer gengives af hver af disse farver.

Jeg har selvfølgelig originalmaterialet til disse tests liggende, så det er blot et spørgsmål om at bestemme hvilken opløsning og hvilket format billeder af disse ønskes i.
Af panch
Ja opløsning på filerne er I nok bedre til at svare på.
Jeg har selv et analogt TV-tuner kort og har optaget noget fra TV de sidste dage. De ligger jo i 720x576 ikke?
Af Greenland
yakken skrev:Ja, bestemt. Hvis serveren tillader det kunne vi jo lægge iso-filen her på flatpanels.dk, men det er nok tvivlsomt om udbydere tillader så store downloads i flere omgange.
Du kan jo først og fremmest skrive med din udbyder, og sige at det ikke er ulovligt indhold, og give dem et skud på hvor effektiv filen vil være:
Størrelse og et gættet antal download pr. dag/uge/måned
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der benyttes ikke de gængse web-hoteller til serveren og det har intet med mistanken om ulovligt software at gøre. Det er svært at gisne om hvor mange der vil hente filen - det afhænger jo af hvor hurtigt tingene rygtes på nettet :)

Vores testprogram hentes alligevel godt 800 gange pr. måned i .exe versionen og ca. det dobbelte antal gange i .html versionen. De to ting er selvfølgelig ikke sammenlignelige i samme grad, idet DVDen nok kun hente af personer der reelt har tænkt sig at rende ud i en butik med en brændt DVD, men hvis den fylder eksempelvis 150 MB så bliver det hurtigt til en del trafik alligevel.
Ulemperne ved at kigge på farve-ramper, er at man til en vis grænse skal vide hvordan de skal se ud når det er rigtigt. Med fare for at lave unødig reklame, så indeholder ISF test-discen faktisk nogle gode billeder til evaluering af fladskærme. Efter min mening er det relativt væsentligt når man evaluerer, at man adskiller dét at kigge på billedet som helhed (hvilket sådan set godt kan ske ved at kigge på tv-kanaler, så længe man ikke konkluderer for hårdt ud fra én enkelt udsendelse, men zapper lidt), og dét at kigge efter specifikke egenskaber ved skærmen. Test-billederne på ISF-disc'en er lavet således at de er letforståelige og er nemme at relatere til "rigtige" billeder, samtidig med at de gør det nemt at vurdere en bestemt egenskab ved tv'et.

De vigtigste testbilleder består af en mand i sort skjorte og jakke til at bedømme/justere detaljer i sort (for lyst, og jakken er ikke sort, for mørkt og jakken forsvinder). Dernæst en mand i hvid skjorte til at teste det samme i hvid-detaljer. Et testbillede med nogle billiard-køer til at justere sharpness (som evt. kan bruges til at se om tv'et overdriver skarpheden). Et billede med tre kvinder sminket blegt, naturligt og "solbrændt", til at bedømme farvegengivelsen (faktisk et test-billede jeg bruger meget under kalibrering). Og til sidst et billede af nogle billiardkugler hvoraf en enkelt bevæger sig på skrå ned over billedet. Det sidste kan lyde simpelt, men det er faktisk et særdeles afslørende billede, hvis tv'et laver fnidder, hakkerier eller andet ballade, som ses ved f.eks. fodbold, så vil det også ses helt tydeligt på dette testbillede.

Personligt ville jeg tage denne skive i lommen hvis jeg skulle bedømme et tv ud fra én skive. Har man først set nogle forskellige tv med disse fem test-billeder, så man ved hvordan det kan/skal se ud, så kan man faktisk sige rigtigt meget om et tv's billedkvalitet, ved lige at kigge disse igennem.