Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Endelig har jeg fået mulighed for at købe en fladskærm til at udskifte det gamle skrummel. Jeg har fulgt med her i forummet i længere tid, og har fundet frem til to følgende fjernsyn.

LCD:
Phillips 32PF9731

Plasma:
Panasonic 37PV60EH

Skærmen skal klart mest bruges til alm. fjernsyn via TDC Kabel Tv. Jeg overvejer at investere i en selector, hvis det kan forbedre billedkvaliteten væsentligt på den model jeg ender med. Er det en god ide, og vigtigere, er der væsentlig forskel på de to skærmes billedkvalitet?

Der bliver set en del sport og musikvideoer, så hvis der er væsentlig forskel i lyden på de to modeller, så hører jeg gerne om det.

Sidst har jeg jo læst meget om ambilight hos phillips. Mit spørgsmål til det er følgende: Fjernsynet kommer ikke til at hænge på en normal flad væg, men skal sættes ind i en blændet dørkarm. Dvs. der vil ikke være særligt meget plads på siderne af fjernsynet, tværtimod vil det komme til at sidde "inde i væggen". Er det et problem at sætte fjernsynet ind i en fordybning som beskrevet?

Takker for et godt og informativt forum!

Hvis nogen har haft gode oplevelser med køb af Phillipsmodellen via nettet må de gerne skrive det også!
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Jeg anskaffede mig et Phillips 32PF9731 og er generelt henrykt over design, funktioner, billedkvalitet og ambilight effekten. Det er uden tvivl det bedste lcd-tv jeg nogensinde har set, og det er en fryd for øjet.

Angående Panasonic'en så har jeg aldrig selv set det i aktion da plasma tv ikke er det optimale valg ift. mine behov. Men som du sikkert har læst andet sted på siden, så er folk meget begejstrede over netop Panasonic 37PV60EH.

Da du overvejende skal bruge dit tv til alm. fjernsynskigning, tror jeg du vil få mest ud af at vælge Panasonicen, for selvom Phillipsen er fantastisk til SD, så er det en af plasma-tvernes største forcer. Desuden kan man jo aldrig få et tv for stort, så du vil nok også blive glad for de ekstra 5 tommer.

Det der taler for Phillips-løsningen er det lækre design og friheden til ikke at skulle bekymre sig om burn-ins som plasmaskærmene stadig lider af. Altså hvis du glemmer at slukke for tvet når du er færdig med at bruge det, kan f.eks DR1 logoet brænde permanent fast på skærmen.

Hvor meget du vil få ud af ambilight funktionen kan jeg ikke sige, men mit er dog heller ikke stillet helt optimalt op. Jeg har ca. 30-40 cm ud til hver højtaler og 20 cm indtil vægen. Derudover hænger et billede lige umiddelbart over. Ikke desto mindre synes jeg at jeg får stor glæde af ambilight-funktionen, og jeg vil være ked af det hvis jeg skulle undvære den effekt det giver.

Jeg købte mit hos laptops hvor varen blev leveret under 24 timer efter jeg bestilte. Det var meget hurtigt og smertefrit, men hvordan de opfører sig hvis jeg vil have det byttet ved jeg ikke endnu.

Kan kun anbefale Phillips-tvet(perfekt og hurtigt billede selv under fodboldkampe på tv, og lækker grøn ambilight effekt) men tror det mest fornuftige køb vil være Panasonicen.
Af lasjen4
Præcis det samme valg, som jeg stod overfor. Jeg endte med at vælge pv60'ern. I TC på vesterbro kan man se dem næsten ved siden af hinanden. De imponerede mig begge, men jeg synes at pv60ern gengiver sort bedre end 9731. Også var den også større. Det var nok det som gjorde udslaget, men jeg synes du selv ska se dem begge live, for vi kan ikke svare på det. Kan kun fortælle hvad jeg gjorde, for jeg spurgte præcis til det samme !

Så tag ud og kig på det, du kan ikke vælge forkert :D
Af kbth
takker for input. Anede ikke de havde dem begge hos TC på Vesterbro. Kan slet ikke se Phillips modellerne på deres hjemmeside. Så vil jeg smutte derud.

Ændrer det noget på valget, hvis jeg køber en XBOX? Er der så andre ting, der gør sig gældende?
Af lasjen4
velbekommen ! er ikke sikker, men mener de begge er på 720p. mht. XBOX'en ved jeg ikke hvad der er bedst. Jeg har selv bestilt PS3'ern og der tænkte jeg også lidt på størrelsen af selve tv'et. Der er alligevel en god håndfuld fra 32" til 37" - men tag ind og kig på det. Go' fornøjelse
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
720p duer ikke til PS3. Den kan kun vise 1080p eller 480p - ikke noget ind imellem.
Af kbth
fungerer de nye XBOX Live el. 360, eller hvad de nu hedder, med 720p?
Af lasjen4
OK, jeg er forvirret nu efter at have læst lidt på det...
Fandt en tråd på recordere - en med samme skærm:

"Jeg har jo en Panasonic 42PV60EH og den kan vist ikke klare et 1080p signal.
Det vil vel med andre ord betyde, at hvis jeg skal se Blu-Ray film, så må jeg nøjes med 480p?"480p kan jeg leve med ved almindelig DVD, da skaleren i min PV60 er fremragende, men jeg vil da ikke nøjes med sådan en lav standard ved Blu-Ray"

Det er jo lidt skidt ! Det havde jeg ikke rigtigt tænkt over før jeg købte mig en pv60'er.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den anmeldelse jeg læste af PS3 på et engelsk site var meget omhyggelig med at fremhæve at PS3 kun kunne sende i enten 480p eller 1080p - de håbede det var noget der ville blive rettet i nye versioner, men jeg har ikke set nogen reviews herhjemme. Jeg bookmarkede selvfølgelig ikke siden dengang, så jeg har den ikke lige ved hånden.

I november sidste år sagde Sony følgende:
http://www.engadget.com/2006/11/21/sony ... ut-issues/
Så det er muligt at det ikke er et problem i dag.
Af lasjen4
Tak yakken!

Er det noget som skal opdateres i selve ps3'ern eller kan firmware ordne det?
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Det er en firmware update der skal til, og hvis vi kender sony ret, skal du skal nok ikke regne med at den kommer foreløbig;)
Af kbth
Jeg tillader mig lige at gentage mit spørgsmål, da jeg ikke kan finde svaret hos Microsoft. Kan XBOX udnytte 720p? Og er der forskel på plasma og lcd mht. spillekonsoller?

på forhånd tak!
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Den gamle xbox kan ikke udnytte hd-opløsningen. Men xbox 360 kan. Du kan kende forskel på hvilken der kan og ikke kan ved farven. Den gamle er sort, den nye er hvid. Xbox live er ikke en konsol, men en onlinetjeneste.

Hvis du spiller i flere timer i træk på et plasma tv, skal du være opmærksom på burn-ins. Plasma skærme er derfor ikke optimale ift. spil. Her er et lcd-tv det bedste valg.