Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Jeg er bange for at jeg og konen dummede os da vi var i tyskland henover weekenden. Der var et lille fint 32" samsung ue32d6000 på tilbud til 450 euro. Den har dvb-t tuner så vidt jeg kan se, men når der skal indstilles digitale kanaler kan jeg kun vælge tyskland østrig og schweiz, og når jeg søger efter kanalerne finder jeg intet. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Samsung siger at de ikke kan gøre noget under garantien, men jeg spørger så jer om jeg kan gøre noget. Jeg tænker jo blot at det er softwaren som skal opdateres til noget dansk...
Af JesperKeller
Det var et meget billigt tilbud må jeg sige, for en så fed skærm.
Men må desværre skuffe dig.

Jeg mener ikke at Tyskland bruger samme DVB-C tuner som os i Skandinavien. Derfor må jeg desværre sige at dit TV ikke kan bruges til alle YouSees kanaler.

Hvertfald så vidt jeg ved :)
Lad os hører ad hvad andre har at sige.

Venlig hilsen
Jesper Keller
dhojgaard skrev: Jeg tænker jo blot at det er softwaren som skal opdateres til noget dansk...
Du har vel egentlig kun 2 muligheder: At forsøge med en dansk firmware, hvilket antagelig også er hvad Samsung vil tilbyde dig, eller at købe en ekstern boks. Spørgsmålet er så om tv'et vil acceptere en "fremmed" firmware eller om det kræver indgreb i servicemenuen.
Af dhojgaard
Efter at have kigget på sagerne har jeg fundet en løsning. Det undrer mig at ingen herinde kender til samsungs service menu hvor man har mulighed for at ændre på forskellige ting inkl. "local set" hvor jeg fandt mulighed for at ændre til nordic og wupti så fandt jeg de danske kanaler.

Her er en lidt mere detaljeret udlægning:
Du skal bruge en forhandler fjernbetjening som de færreste har, eller også skal du installere følgende program på din computer som er koblet på samme netværk som dit fjernsyn:

ruSamsungTVCommunicator
http://www.rainerullrich.de/samsung/

Det program giver dig mulighed for at kontrolere dit fjernsyn via computer og det giver dig to extra knapper: factory, og speed, som man får brug for for at ændre "local set" indstillingerne som normalt er "grå" og utilgængelige når du går ind i service menu'en.

Du skal nu forbinde programmet på computeren med fjernsynet og acceptere forbindelsen på fjernsynet. Når det er gjort slukker du fjernsynet og går ind i service-menuen ved at trykke følgende taster i rækkefølge, en af gangen på den fysiske fjernbetjening:

INFO, MENU, MUTE og POWER

Når det er gjort skal du trykke på factory og speed i programmet på computeren. Det åbener for nogle ekstra muligheder når du trykker på første menu-punkt: "options"

Her har du nu muligehed for at ændre "local set" fra eu_ger til nordic og når det er gjort kan du lukke ned og tænde fjernsynet igen. Så har du muligehd for at vælge danmark som land under kanaler. Det gjorde forskellen for mig og jeg ser nu alle luft-kanaler. Har ikke kabel så det ved jeg ikke om det virker...