Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg vil have et nyt tv, mellem 50-55 tommer tror jeg,
jeg har nogle modeller jeg kigger på, der er fordele og ulemper ved alle.

Jeg har læst en del i forum om alle mulige modeller, men der er mange meninger for og imod, det perfekte tv findes jo sikkert ikke :)

Flg er i min overvejelse:

Samsung, model 8000 led med tab som fjernbetjening og 2 sæt 3d briller.
" har også overvejet 7000 modellen da taben ikke er så vigtig for mig, men er det 100% samme skærm og samme features som 8000 modellen".
Jeg har iøvrigt også lidt øje på deres plasma 8000 serie i 51", umiddelbart også et fint tv til en ganske attraktiv pris !

Panasonic VT30 Plasma, enten 50 eller 55", men jeg kan læse mig til en del som har støjproblemer !!!

LG 55lw980s, den nye model med Nano, umiddelbart et tillokkende valg da det er med passive 3d briller hvilket jeg finder tiltalende. Men jeg kan dog læse om problemer med reflektioner i skærmen, samt har jeg læst på udenlandsk forum at fabrikken er ved at tilbageekalde modellen ! er der noget om det og evt. hvorfor ? desuden skrives der en del om 288 / 96 felter, er det et reelt problem eller er det bare ren teori ?

Philips den nye 9706 model, eller evt 9606, jeg ved ikke lige hvad forskellen er bortset fra noget filter !
Dette tv tiltaler mig også¨meget, lyder meget fedt, desværre er der ingen test af dette tv her på siden hvilket undrer mig meget, det er trods alt et flagskib fra Philips, som umiddelbart tager kegler vil jeg mene !

Hvad mener alle i læsere, det skal siges jeg ikke er den store nørd på området, så jeg håber og tror i kan hjælpe mig i beslutningen, det er tydeligt ved læsning i forum at mange af jer slet ikke er så dumme endda ;;)

På forhånd mange tak. Hilsen Henrik.
Af heik1
Hvilket tv ville i vælge idag, udvalget er jo uoverskueligt stort efter min mening ???
Af Mysen
Tålmodighed min ven ;) Der er kun gået 3 timer uden svar.
Du har jo allerede læst tests osv. går jeg ud fra, så det er vel kun dig, der kan vurdere, hvad du vil have. Der er som du selv nævner ting for og imod alle modeller.

VT30 - bedst, men det støjer lidt. Rimelig pris.

D8005 plasma - Næsten lige så god, men savner lidt sortdybte og kan ligeledes støje lidt. Er til gengæld billig

LG - God, perfekt sort. Ikke helt på niveau med ovennævnte, men den er lydløs. LW980 HAR kun 96 zoner, og det betyder, at man skal ofre lidt sortdybe, hvis man skal undgå glorier. Og så er den dyr.

D8005 LED - Endnu et skridt ned i billedkvalitet, men den er dog stadig god. Lider muligvis af clouding, men er til gengæld billig og med tab. Designet tiltaler de fleste, men ikke alle, og den skal ses live, inden man ved, om man er på den ene eller anden side. D7005 har knap så smart "smart tv", og heller ikke helt samme design, og så er risiko for bleeding tilsyneladende større. Ellers samme billedkvalitet.

Philips - Bliver sikkert testet i december ligesom sidste års topmodel. En super god LCD skærm, sikkert, og muligvis ligeså god som LG's eller Sony's topmodeller, men Philips kræver som regel en del arbejde at få indstillet korrekt og ambilight er ødelæggende for billedkvaliteten (Selv om nogle foretrækker den tændt). Den har et pænt design og så vurderer jeg, at fejlraten er lavere end hos koreanerne.. Den er til gengæld dyr.

Sony HX920. Dyr som de andre modeller med backlit LED, og ikke helt på niveau med LW980w. - Ifølge Rasmus Larsen.

Personligt ville jeg nok vælge 64" D8005, og hvis konen ikke kunne overtales til den størrelse, så 59" D7005 der er særdeles billig.
Af heik1
Mange tak Mysen, meget inspirende med de 2 forslag til sidst, dem vil jeg se nærmere på.

Ved du om der er noget om rygtet at LG vil tage 980 modellen af markedet igen, evt hvorfor, det lyder mig mærkeligt når der tilsyneladende er tale om en ganske vellykket model !
Af ZanZan
Rygtet omkring lw980 er, at de stopper med at producere den i Europa, da den som sådan er markedsført på et fejlagtigt grundlag. LG Korea sagde til LG Europe at tv'et kom med 288 dimming zones, men det viser sig at det kun er den koreanske udgave der har 288 - den europæiske har kun 96....og har i øvrigt heller ikke nogen THX mode (som den koreanske ligeledes har).

PT tror jeg LG Europe er igang med at finde ud af hvad fanden de skal gøre, fordi de har promoveret et tv (på blandt andet IFA messen i Berlin) med totalt forkerte informationer.

Jeg har efterhånden set en del billeder på av-forums taget af lw980 ejere, og der er en masse superflotte billeder. Og så kommer der pludseligt nogle billeder som er HELT hjernedøde hvor det desværre bliver tydeligt at tv'et ikke er de 20.000 kr værd som det koster. Trist, men sandt.

Jeg står selv i samme situation som dig, og pt hælder jeg lidt til samsungs 51" d7005'er, men jeg vil ned og se den i en butik først. Jeg havde virkeligt håber på lw980'eren så jeg er kanonskuffet.
Af JesperKeller
Jeg ville klart også vælge Philips 9706 af den årsag at den har Moth filter.

http://www.youtube.com/watch?v=jANSbe0shMo

Her er en lille film hvor du kan se det i live.

Det er dog kun 46" som har Moth Filter (Altså 9706). 40" og 52" som hedder PFL9606 har ikke Moth filter.
Af heik1
Hej Jesperkeller, det ser meget fornuftigt ud må jeg sige, helt klart forbedring,
problemet er bare at 46" ikke er stort nok for mig, lidt ærgerligt !
Af T_skaaning
Til jer der overvejer at investere i Samsungs plasma tv PS51d7005 (ved ikke om følgende går igen på større skærme) så ta' jer i agt.

læs evt disse tråde

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... hp?t=23416

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=23291

Vi er tre der lige inden for de sidste par uger har købt dette tv, og alle har vi måttet få det byttet/repareret - men med samme resultat efter denne proces. Det er HØJ buzzing, få og ret irrelevante pixelfejl (så dette har ikke været så betydningsfuldt) og så gik min #2 skærm af denne i sort skærm. Den bliver hentet i morgen, så får jeg pengene tilbage...

Det skal dog lige siges, at vi alle har købt den hos Proshop.. Men om der er nogen sammenhæng med det, tror jeg nu ikke.. Jeg har læst usandsynligt mange tråde om dette tv, både engelske og danske, og der er utallige problemer med det.. Det irriterende/forvirrende er, at anmelderne roser det til skyerne, men os kunder finder igen og igen fejl.. TV'et ville være fantastisk, hvis bare det virkede...

Jeg er i gang med at undersøge om ps51d8005 evt er mere stabilt.. Eller om man kan få sig et næsten lige så godt TV rent billedkvalitetsmæssigt i samsung ps51d535, som også er fra 2011 - men som ikke har internet og 3D.

Jeg har dog snart set mig så sur på støj, fejl og anden slags uhensigtsmæssigheder ved Plasma-tv, at jeg snart går på kompromis og vælger LED i stedet.
Af PhDream
D535 burde ikke have det samme panel som de andre 2011 Samsung plasma i og med at det ikke har 3D, færre indgange, osv. Modellerne med 3D har en hurtigere fosfor og dermed et andet panel end ikke-3D modellerne. Det er først fra D550 og opefter at det samme panel bruges.

Der er dog ingen beviser på at det er de samme paneler i de billigere og dyrere modeller. Det er bare rygter fra div. fora.
Af ZanZan
Ydermere har d535 ikke ARC.
Af Sten
T_skaaning skrev:Til jer der overvejer at investere i Samsungs plasma tv PS51d7005 (ved ikke om følgende går igen på større skærme) så ta' jer i agt.

læs evt disse tråde

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... hp?t=23416

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=23291

Vi er tre der lige inden for de sidste par uger har købt dette tv, og alle har vi måttet få det byttet/repareret - men med samme resultat efter denne proces. Det er HØJ buzzing, få og ret irrelevante pixelfejl (så dette har ikke været så betydningsfuldt) og så gik min #2 skærm af denne i sort skærm. Den bliver hentet i morgen, så får jeg pengene tilbage...

Det skal dog lige siges, at vi alle har købt den hos Proshop.. Men om der er nogen sammenhæng med det, tror jeg nu ikke.. Jeg har læst usandsynligt mange tråde om dette tv, både engelske og danske, og der er utallige problemer med det.. Det irriterende/forvirrende er, at anmelderne roser det til skyerne, men os kunder finder igen og igen fejl.. TV'et ville være fantastisk, hvis bare det virkede...

Jeg er i gang med at undersøge om ps51d8005 evt er mere stabilt.. Eller om man kan få sig et næsten lige så godt TV rent billedkvalitetsmæssigt i samsung ps51d535, som også er fra 2011 - men som ikke har internet og 3D.

Jeg har dog snart set mig så sur på støj, fejl og anden slags uhensigtsmæssigheder ved Plasma-tv, at jeg snart går på kompromis og vælger LED i stedet.
Som nævnt i en anden tråd har du - og muligvis andre - være meget uheldige med Jeres køb, ombytning og evt. reparationer. Jeg forstår derfor godt din holdning til produktet, idet du har brugt tid og penge på noget der bare ikke fungerer tilfredsstillende/som forventet.

Jeg bliver også nødsaget til at anføre, at der er mange brugere som har udtrykt tilfredshed med PS51D7005 bl.a. mig selv. Jeg har haft skærmen i nu 2 måneder og alt fungerer - stadigvæk - optimalt. NB! Jeg har hverken dårligt syn eller hørelse. ;) Desværre hører vi ikke på dette site eller andre lignende sites tilfredse brugere udtrykke deres tilfredshed med produktet. Derimod er det altid uheldige brugere som kommer til at fylde, hvilket også er en måde at komme af med "frustrationerne" på. Det er også OK! Det uheldige er blot, at et brand, en model mv. bliver sparket til hjørnet som udueligt. Jeg er overbevist om, at foretog man en brugerundersøgelse iht. det nævnte produkt enten på landsplan eller Worldwide, så ville der være tale om promiler - måske en enkelt procent - som er fejlbehæftet. Det er naturligvis også 1 procent for meget ref. de uheldige brugere.

Udfordringen med sites som Flatpanels.dk og andre lignende sites er, at vi brugere bliver enormt fejlfokuseret. Det bliver efterhånden til "find 5 fejl" ... og vi skal nok finde dem ... koste hvad det koste vil. ;) Som du selv skrev i en anden tråd den 27. oktober: "Det fejlfri tv findes ikke, men nogle producenters tv har flere fejl/mangler end andres".

Mht. PSXXD7005 og PSXX8005 modellerne er panelerne ens. Forskellen i de to skærme er nogle bagvedliggende funktionaliteter.
Af torbenpo
ZanZan skrev:Ydermere har d535 ikke ARC.
Undskyld jeg spørger lidt dumt, men hvad er ARC?

Jeg sidder lige nu med 32" i stuen og overvejer derfor selv seriøst om jeg skal købe det samsung d535, primært pga. prisen, men ville nu egentlig allerhelst have et led.
Af T_skaaning
torbenpo skrev:
ZanZan skrev:Ydermere har d535 ikke ARC.
Undskyld jeg spørger lidt dumt, men hvad er ARC?

Jeg sidder lige nu med 32" i stuen og overvejer derfor selv seriøst om jeg skal købe det samsung d535, primært pga. prisen, men ville nu egentlig allerhelst have et led.
Audio Return Channel. DTS/dolby lyd går gennem HDMI begge veje... dvs for 5.1 lyd behøver du ikke både HDMI og optisk lyslederkabel men blot HDMI.
Af Ham_Der_Hansen
Jeg har tidligere spurgt om der kom en test af philips pfl9706T, men har desværre ikke hørt noget endnu.

Det er nemlig et fjernsyn jeg er meget lun på og vil da gerne lige se hvad Rasmus eller andre mener om netop denne model.