Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
T_skaaning skrev:
PhDream skrev:Man kan vist ikke kalde et 51" tv til ca. 8000 kr. for high end. ;)
Samsungs Psxxd8005 er deres absolut dyreste/bedste plasma tv og dermed deres per definition "high end" model.

Samsung PSxx7005, som der i denne tråd er tale om, har med med 99% lignelse det samme panel som 8005... Og rent billedmæssigt, kan man således snildt tale om en high end model.. :)

Ikke at forglemme, kostede ps51d7005 ikke 8000kr oprindeligt... men nærmere 15000kr.

Kan man så ikke forvente, at de produceres relativt fejlfrit? Ved relativt forstås, at de i det mindste lever op til samsungs egne krav, hvilket bl.a. er, at der ikke findes nogle pixelfejl på tv'ets egen indbygget testfunktion (rulleren).

Dit argument om "Samsungs bedste skærm" holder helt fint stik, men det gør det altså stadig ikke til et high-end produkt. Jeg ejer selv Samsungs bedste plasmaskærm fra 2010, men den er altså hovedsageligt lavet af plastic, og den er næppe særlig gennemtestet, inden jeg fik den.

Min skærm kostede omtrent 12000 sidste år i denne årstid, i 2009 kostede B855 nærmere 14-15000. Priserne falder altså, og det er på trods af forbedret internetplatform, 3D implementering, adskillige billedformbedrende tiltag. Kort sagt, så må de jo spare pengene, hvor de kan spare for at kunne tilbyde folk "high-end" storskærme til under 10 kilo.
Jeg kan godt forstå frustrationerne, men Samsung er altså ikke et high-end brand. Det er en ufattelig innovativ og markedsdygtig virksomhed, men de slår jo på netop at kaste deres fjernsyn afsted til foræringspris. Og det må jo koste på ting som bl.a. omfatter kvalitetskontrol, hjemmesidevedligeholdelse osv.; ting som for os kan være svært at forstå, at de vil spare på...
Af BrianH
Maestroelite skrev:
BrianH skrev:Har ikke læst alle indlægene, men synes det er lidt langt ude, når man ligefrem kører programmer alene for at lede efter fejl man ikke ville kunne se med det blotte øje...
Synes du så ikke du skulle starte med at læse dem inden du udtaler dig kritisk? O_O

Pixelfejlene så jeg i et logo, og derefter så jeg flere da jeg kørte den indbyggede ruller for at fjerne evt retention. På hvid skærm ser du røde pixelfejl.

De andre fejl ses på Samsung's indbyggede prøvebillede for billedtest.

Måske lyder jeg lidt gnaven, men synes ærligt talt ikke dit indlæg er gennemtænkt når du så endda starter med "har ikke læst alle...".

Vil du måske kunne sige med sikkerhed at de fejl jeg ser lige nu, som lader til at skyldes forkert strømstyrke til panelet, ikke vil give flere problemer senere hen?

PS: Samsung kører med en 0 pixelfejl politik. Så det er da bare fint de lever op til det.

Det er skam gemmentænkt. Jeg synes man er langt ude, når man bruger software for at finde fejl. Det er lidt det samme som hobbyfotografer der køber et spejlreflekskamera, de ikke rigtig gider fotografere med, men sender det retur 4 gange, fordi diverse test har vist at det fokuserer 1 millimeter bagud ved 200mm på 3 meters afstand...
Af T_skaaning
Mysen skrev:
T_skaaning skrev:
PhDream skrev:Man kan vist ikke kalde et 51" tv til ca. 8000 kr. for high end. ;)
Samsungs Psxxd8005 er deres absolut dyreste/bedste plasma tv og dermed deres per definition "high end" model.

Samsung PSxx7005, som der i denne tråd er tale om, har med med 99% lignelse det samme panel som 8005... Og rent billedmæssigt, kan man således snildt tale om en high end model.. :)

Ikke at forglemme, kostede ps51d7005 ikke 8000kr oprindeligt... men nærmere 15000kr.

Kan man så ikke forvente, at de produceres relativt fejlfrit? Ved relativt forstås, at de i det mindste lever op til samsungs egne krav, hvilket bl.a. er, at der ikke findes nogle pixelfejl på tv'ets egen indbygget testfunktion (rulleren).

Dit argument om "Samsungs bedste skærm" holder helt fint stik, men det gør det altså stadig ikke til et high-end produkt. Jeg ejer selv Samsungs bedste plasmaskærm fra 2010, men den er altså hovedsageligt lavet af plastic, og den er næppe særlig gennemtestet, inden jeg fik den.

Min skærm kostede omtrent 12000 sidste år i denne årstid, i 2009 kostede B855 nærmere 14-15000. Priserne falder altså, og det er på trods af forbedret internetplatform, 3D implementering, adskillige billedformbedrende tiltag. Kort sagt, så må de jo spare pengene, hvor de kan spare for at kunne tilbyde folk "high-end" storskærme til under 10 kilo.
Jeg kan godt forstå frustrationerne, men Samsung er altså ikke et high-end brand. Det er en ufattelig innovativ og markedsdygtig virksomhed, men de slår jo på netop at kaste deres fjernsyn afsted til foræringspris. Og det må jo koste på ting som bl.a. omfatter kvalitetskontrol, hjemmesidevedligeholdelse osv.; ting som for os kan være svært at forstå, at de vil spare på...
Det kommer jo an på, hvad man forstår ved high-end.. Der er flere parametre. Stabilitet, performance, design, features osv.. Hvis man definerer high-end ud fra disse parametre (hvilket jeg personligt vil gøre - hvordan ellers? udelukkende design, således at B&O er high end bare pga design og dyre priser?) så kan Samsung skam godt siges at være et high end mærke..

Det er ikke uden grund, at psxxd8005 og psxxd7005 indtager 1. og 2. pladsen foran VT30 på 3. pladsen for de bedste HDTV i 2011, på cnet.com

http://reviews.cnet.com/best-high-defin ... ;buyAdvice

Husk at på cnet er det altså professionelle, der anmelder tv'ene.. I modsætning til her på flatpanels.

Du kan eventuelt se video-anmeldelsen af psxxd8005, hvor han netop kalder det: "one of the high-end devices on the market"

Samsung er jo også high end på andre områder.. Jeg vil påstå samsung er det mærke, der kan lave den smart-phone, der kommer tættest på iPhone.

Samsung er bare både low, mid, og high-end.
Af T_skaaning
BrianH skrev:
Maestroelite skrev:
BrianH skrev:Har ikke læst alle indlægene, men synes det er lidt langt ude, når man ligefrem kører programmer alene for at lede efter fejl man ikke ville kunne se med det blotte øje...
Synes du så ikke du skulle starte med at læse dem inden du udtaler dig kritisk? O_O

Pixelfejlene så jeg i et logo, og derefter så jeg flere da jeg kørte den indbyggede ruller for at fjerne evt retention. På hvid skærm ser du røde pixelfejl.

De andre fejl ses på Samsung's indbyggede prøvebillede for billedtest.

Måske lyder jeg lidt gnaven, men synes ærligt talt ikke dit indlæg er gennemtænkt når du så endda starter med "har ikke læst alle...".

Vil du måske kunne sige med sikkerhed at de fejl jeg ser lige nu, som lader til at skyldes forkert strømstyrke til panelet, ikke vil give flere problemer senere hen?

PS: Samsung kører med en 0 pixelfejl politik. Så det er da bare fint de lever op til det.

Det er skam gemmentænkt. Jeg synes man er langt ude, når man bruger software for at finde fejl. Det er lidt det samme som hobbyfotografer der køber et spejlreflekskamera, de ikke rigtig gider fotografere med, men sender det retur 4 gange, fordi diverse test har vist at det fokuserer 1 millimeter bagud ved 200mm på 3 meters afstand...
Det er jo ikke tests og software, der selv er fundet frem. Det er den indbyggede test på tv, der giver resultatet: Der er fejl i dette produkt.

Samsung: "vi har 0 pixel-fejl politik"

Finder man så eksempelvis 4 fejl med deres egen test, bør man så ikke bytte det?

Der er jo andre ting, end ens egen oplevelse, der spiller ind.

Hvad hvis man skal sælge det endda, og man må oplyse om, at TV'et har altså 4 pixelfejl og det larmer lidt.

Folk køber jo netop TV fra ny af, for at undgå at få et brugt TV med sådanne fejl.. Så er det jo helt groteskt at TV'ene i høj grad kommer med disse fejl fra nye af nu om dage.
Af Maestroelite
BrianH skrev: Det er skam gemmentænkt. Jeg synes man er langt ude, når man bruger software for at finde fejl. Det er lidt det samme som hobbyfotografer der køber et spejlreflekskamera, de ikke rigtig gider fotografere med, men sender det retur 4 gange, fordi diverse test har vist at det fokuserer 1 millimeter bagud ved 200mm på 3 meters afstand...
Det giver jo ingen mening det du skriver.

T_skaaning har forklaret situationen lige ovenfor 8)
Brugeravatar
Af MigSelv
Det er ikke prisen på et produkt, der afgør om det er high end.
Det er kvaliteten og ydeevnen.
Af BrianH
Maestroelite skrev:

Du må blive med at læse, indtil du forstår meningen med det...
Af PhDream
Nu skal tråden ikke blive til en hvad er (ikke) en high-end skærm, men du kan altså ikke betragte et tv, eller en hvilken som helst anden vare, som bliver masseproduceret i så mange mængder som Samsungs tv gør, som værende high-end.

Her er en definition på hvad high-end betyder: "of superior quality or sophistication and usually high in price".
Af Maestroelite
BrianH skrev:
Maestroelite skrev:

Du må blive med at læse, indtil du forstår meningen med det...
Eller du kunne jo læse hele tråden som du allerede har reklameret med ikke at gøre. :s
Af PhDream
MigSelv skrev:
Det ER faktisk også prisen. Se definitionen.
Af T_skaaning
PhDream skrev:Nu skal tråden ikke blive til en hvad er (ikke) en high-end skærm, men du kan altså ikke betragte et tv, eller en hvilken som helst anden vare, som bliver masseproduceret i så mange mængder som Samsungs tv gør, som værende high-end.

Her er en definition på hvad high-end betyder: "of superior quality or sophistication and usually high in price".
lol. Okay, lad os tage definitionen step-by-step.

Of superior quality (tjek, - CNET angiver TV'et til at være det bedste HDTV i 2011, altså ikke bare i superior quality men i uovertruffen kvalitet)

...or sophistication, altså højt udviklet og komplekst. Dette kan vel bedst besvares ud fra specifikationerne. Her overgås 7005 en anelse af 8005, men ikke noget der ifølge CNET kan ses med det blotte øje. De to skærme er dog begge overlegne sammenlignet med næsten alle andre skærme.

Contrast Ratio 25,000,000:1
600Hz Subfield
Ultra Slim Touch of Color Design
0.001ms Response Time

Hvis du ikke vil dedikere disse specifikationer til at være high-end, så vil jeg meget gerne se dig finde nogle specifikationer på et andet tv, som overgår disse.

... Usually high in price (Tjek, TV'et kostede som sagt cirka 15.000. kr oprindeligt, da det udkom i foråret 2011. Der er ikke mange plasma 50" TV der koster mere nu om dage.. Der er nogle, men det er stadig totalt irrelevant ift. at kunne kaldes high-end.

Det er ikke sådan, at prisen definerer, om TV'et er high end. Definition indeholder bare den bemærkning, idet det er meget naturligt, at den bedste vare også er dyrest. Men dette er bestemt ikke konsekvent, deraf "usually."

Det der med, at det masseproduceres... christ. Hvad med Bose? Mon ikke der bliver produceret et par millioner lyd-systemer af Bose? Er det så ikke high-end af den grund?

High end er som regel bare flagskibet inden for mærkets produktion.. Og PS8005 og dermed tildels 7005, idet det ligner 8'eren så meget, er altså high end.
Brugeravatar
Af MigSelv
PhDream skrev:
MigSelv skrev:
Det ER faktisk også prisen. Se definitionen.
Dit engelsk er ikke godt nok - usually - som regel. Det er ikke prisen som er afgørende, men med kvalitet følger SOM REGEL også en højere pris.
Men high end udstyr kan ikke defineres ud fra pris. Og begrebet high end er ikke absolut.
Som eksempel kan bruges B&W's højttalerserie 800D ( 805D til 800D), her går prisen fra 33000 kr. til 180000 kr. pr. sæt. Alle modeller er dog testet til at være high end.
Senest rettet af MigSelv 06 nov 2011, 00:39, rettet i alt 2 gange.
Af PhDream
Man kan sige, at tv'et er high-end indenfor Samsungs egen produktion, men det er IKKE high-end overordnet set. Den rigtige definition i dette tilfælde vil være top-of-the-line, dvs. det bedste Samsung kan producere. Ved ikke om vi har et lignende udtryk på dansk.

Du kan ikke blive ved med at bruge de 15.000 som argument for en høj pris. Alle tv bliver prissat for højt i starten. Derefter kommer prisen ned på et realistisk niveau. Tv'et koster lidt over 8000 kr. nu og sådan er det. Det er ikke en high-end pris.

Et kendetegn for rigtige high-end produkter er, at de holder prisen længe. Eksempler: Pioneers Kuro (billedkvalitet, som endnu ikke er overgået, pris - selv i dag,) div. Apple produkter (som kan diskuteres, men generelt har Apples produkter været trendsættende, holder prisen, og har en ret høj gensalgsværdi), B&O (ja, pga. prisen og igen - gensalgsværdien).

Et eksempel: Kia kan i morgen lave verdens bedste bil, men vil aldrig være et high-end bilmærke pga. deres lave priser og dertilhørende image. Det samme kan siges om Samsung.

Bare for at være på den sikre side: har selv et Samsung plasma, og har haft flere Samsung tv + andre produkter i huset, bl.a. et 58B855 (som var deres bedste plasma nogensinde, altså top-of-the-line, men aldrig high-end) . Har altså intet imod Samsung, men har nok erfaring til at kunne udtale mig om deres produkter.

EDIT: overså helt din kommentar om Bose. Ifølge din egen definition, er Bose ikke high-end. Hvorfor? De scorer ikke ret godt i tests og er ikke anerkendt i audiofile kredse.

Det med specs kan du ikke bruge til noget som helst. Alle plasma har 0.001 ms responstid. Er de alle high-end? LED-LCD har højere dynamisk kontrast end det, du skriver. Er de alle high-end? LED-LCD har tyndere/slankere profiler end plasma. Gør det dem til high-end?
Senest rettet af PhDream 06 nov 2011, 01:13, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af MigSelv
PhDream skrev:Man kan sige, at tv'et er high-end indenfor Samsungs egen produktion, men det er IKKE high-end overordnet set. Den rigtige definition i dette tilfælde vil være top-of-the-line, dvs. det bedste Samsung kan producere. Ved ikke om vi har et lignende udtryk på dansk.

Du kan ikke blive ved med at bruge de 15.000 som argument for en høj pris. Alle tv bliver prissat for højt i starten. Derefter kommer prisen ned på et realistisk niveau. Tv'et koster lidt over 8000 kr. nu og sådan er det. Det er ikke en high-end pris.

Et kendetegn for rigtige high-end produkter er, at de holder prisen længe. Eksempler: Pioneers Kuro (billedkvalitet, som endnu ikke er overgået, pris - selv i dag,) div. Apple produkter (som kan diskuteres, men generelt har Apples produkter været trendsættende, holder prisen, og har en ret høj gensalgsværdi), B&O (ja, pga. prisen og igen - gensalgsværdien).

Et eksempel: Kia kan i morgen lave verdens bedste bil, men vil aldrig være et high-end bilmærke pga. deres lave priser og dertilhørende image. Det samme kan siges om Samsung.

Bare for at være på den sikre side: har selv et Samsung plasma, og har haft flere Samsung tv + andre produkter i huset, bl.a. et 58B855 (som var deres bedste plasma nogensinde, altså top-of-the-line, men aldrig high-end) . Har altså intet imod Samsung, men har nok erfaring til at kunne udtale mig om deres produkter.
Vrøvl. Hvis Kia laver verdens bedste bil, vil det uanset pris eller anseelse, være high end. High end bruges jo netop om produkter, der ikke overgås af andet ( eller som er fuld på højde med andre high end produkter ).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9