Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af doped
Hej alle på flatpanels
jeg kunne godt tænke mig nogle råd med på vejen, inden jeg hopper ned i en butik for at se på skærme.(som sagt så finder man sjældent den bedste support, sådanne steder)
jeg søger en widescreen til min computer der skal kunne klare spil. Samtidig skal den også have gode farvegengivelser, og et must er, at sorte farver SKAL være sorte.
Det er helt bevist at jeg først NU, overvejer at købe fladskærm, eftersom jeg ikke kan klare at se på mange af dem. Jeg synes de ser "støvet" ud?
Men tilbage til emnet. Skærmen skal foruden opså helst kunne klare en xbox360, d.v.s VGA indgang der er analog og 720p eller 1080p. Det behøves jo ikke at være native opløsning, men en skærm der stadig væk vil levere et billede der er "brugbart".

Jeg har ingen anelse om hvad det kommer til at koste, men søger nu også kun et godt råd.
evt. er i velkomne til at komme med andre forslag til hvordan mit dilemma kan løses. Fx om det ER muligt at få en TV-skærm til omkring 4000,- for så ville det faktisk at være at fortrække, da købet mest er p.g.a xbox'en.

M.v.H doped
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu findes der altså ikke nogen skærm hvor sorte farver er absolut sorte. Da LCD er en lysbegrænsende teknologi, kan det ikke blive bedre end det krystallerne er i stand til at blokkere for. Desuden går dyb sort ikke godt i spænd med anvendelighed til spil idet det typisk er i de sorte nuancer der er problemer med responstider. Så det krav kan du godt nedjustere på forhånd.

Hvad mener du med støvet? Der er en antireflekterende coating på de fleste fladskærme - den SKAL være der. Alternativt kan man få skærme med en såkaldt kontrastskærm, som typisk har den modsatte effekt på reflektioner.
Af doped
Hvis du prøver at se på en rigtig god CRT skærm, er farverne meget dybere og intense i forhold til mange LCD skærme. Jeg synes at den manglene farve intensitet for skærmen til at virke støvet.

Jeg var i fona og kigge lidt den anden dag, og så flere skærme på bærbare computere, der havde nærmest en "glas" plade foran, så skærmen fik et CRT look?

de skærme er sikkert meget dyre da kvalitet og penge hænger sammen. Men så jeres review af Viewsonic VX2025wm og lagde mærke til at den havde composite ingang, som xbox'en bruger.

men jeg ved ikke om det er muligt at få en skærm med den "glasplade" effekt i 20"W, som ellers også er noget værd.
Af doped
m.h.t tilslutning af xbox. så kommer jeg til at tænke på at 1680x1050 er 16:10, mens xbox'en er lavet til 16:9 eller kan det indstilles? godtnok vil det blive en lavere opløsning en native, men ville mene at billedet ville interpoleres så det stadig vil være værd at se på?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En CRT skærm og en LCD skærm virker på markant forskellige måder - farveproduktionen kan slet ikke sammenlignes. Dog har de fleste nyere LCD skærme et større farvespektrum end en CRT skærm, så hvis du opfatter farverne på sidstnævnte som dybere, så må det ligge i kontrastforholdet. Og grunden til at man ikke har absolut sort kan du jo læse af mit forrige indlæg.

Hvem siger at en kontrastskærm (som den blanke coating hedder) er bedre? Den giver godt nok mere levende farver, men det betyder bestemt ikke at de hermed også er mere korrekte - det omvendte er nærmere tilfældet.

I kategorien med blanke overflader, widescreen og lidt bedre paneler finder du Acer AL2051 som kunne være et bud.
Af Toranaga
doped skrev:Men så jeres review af Viewsonic VX2025wm og lagde mærke til at den havde composite ingang, som xbox'en bruger.
Du mener vel component RGB? Composit er den ene gule med videosignal, som er den ringeste tilslutning du kan bruge og som ikke understøtter HD signal. Ellers kan du jo få et VGA kabel til X360, men mange siger godt nok at farver og contrast er meget dårligere med VGA kabel end component, så det tilrådes ikke umidelbart.
Af doped
kom desværre også lige til at tænke på lyd.. troede man kunne sætte højtalere direkte til, lissom til sin PC, men det skal altså gennem en forstærker.:o

så at tilslutte en xbox360 til en computerskærm er nok ikke en mulighed. desværre. øv ::l

men så må jeg overveje om jeg skal investere i et HDTV i stedet.

vil kigge forummet for TV skærme igennem.
og tak for hjælpen så langt. O_O
Af Toranaga
Du skal da bare have en skærm med phono lyd indgang og så component RGB eller VGA. Det burde da fint kunne findes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan jo også få en soundbar til at sætte under eksempelvis en Dell skærm. Den koster 3-400 kr.
Af doped
yakken skrev:Du kan jo også få en soundbar til at sætte under eksempelvis en Dell skærm. Den koster 3-400 kr.
OK? det lyder da også som en mulighed, for det ville være pænt rart at slå 2 fluer med et smæk, som man siger.. men med VGA stikket til xbox360 kan jeg kun få 720p eller også var det i inputtet. Vil en pc-monitor kunne klare den selvom den jo ikke er native. altså vil den være til at se på?
Af doped
doped skrev:
yakken skrev:Du kan jo også få en soundbar til at sætte under eksempelvis en Dell skærm. Den koster 3-400 kr.
OK? det lyder da også som en mulighed, for det ville være pænt rart at slå 2 fluer med et smæk, som man siger.. men med VGA stikket til xbox360 kan jeg kun få 720p eller også var det i inputtet. Vil en pc-monitor kunne klare den selvom den jo ikke er native. altså vil den være til at se på?
EDIT: jeg vrøvler da også.. det var 1200xsomething som var 16:10 output som skærmen jo er jeg kunne få på VGA stikket

xbox 360 VGA outputs