Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kan det passe at når f.eks. TV2 Zulu sender "kongen af queens", så sender de det faktisk i 16:9 format med sorte kanter (sådan at selve billedet er i 4:3)? For når jeg på mit nye Samsung PS59D7005 går ind og vælger 4:3 format fra billedmenuen, så klemmer den billedet endnu mere sammen, og tilføjer lysegrå kanter i højre og venstre side.

Hvordan kan jeg evt så undgå de sorte kanter tv2 sender med, altså erstatte dem med noget lyse, eller en anden løsning?
Af ozong
Hej

Jeg har selv samme tv og boksede med de samme "problemer" som du gør. Samsungs forskellige billede formater fjerne ikke alle sorte bjælker og det er sku lidt træls.

Min løsning var i første omgang at se tv og film via Windows MCE her finde nogle bedre soom funktioner.
Jeg er nu gået over til XBMC hvor den automatisk fjerner næsten alle sorte bjælker fra film og tv. Hvis ikke det virker kan man selv ændre på billedet strække/klemme og zoome så det faktisk ser super godt ud.

Jeg er selv lidt panisk med sorte bjælker og logoer m.m. men har indtil videre ikke set skyggen af retention =)

/Oz
Af jng
ozong skrev:Hej

Jeg har selv samme tv og boksede med de samme "problemer" som du gør. Samsungs forskellige billede formater fjerne ikke alle sorte bjælker og det er sku lidt træls.

Min løsning var i første omgang at se tv og film via Windows MCE her finde nogle bedre soom funktioner.
Jeg er nu gået over til XBMC hvor den automatisk fjerner næsten alle sorte bjælker fra film og tv. Hvis ikke det virker kan man selv ændre på billedet strække/klemme og zoome så det faktisk ser super godt ud.

Jeg er selv lidt panisk med sorte bjælker og logoer m.m. men har indtil videre ikke set skyggen af retention =)

/Oz
Hvis et 16:9-billede indeholder sorte bjælker i hver side (og selve billedet reelt er et 4:3-billede), kan billedet vel ikke strækkes mere, uanset om fjernsynsmodtageren hedder Samsung eller noget andet?
Af Sangizer
Jeg har godt nok XBMC på mit Apple TV2 men ingen umiddelbar måde at få TV signalet kørt igennem den boks på, så jeg må nok leve med de sorte bjælker. Sålænge det ikke er hele dagen TV'et kører med det, så går det forhåbentlig.