Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal have sat en nas op som skal bruges til musik, billeder, film fra min WD TV LIVE samt backup fra PC.

Jeg har kig på to nedenstående løsninger:

Synology 211j
2 x 2 TB Seagate ST2000DL003 (diskene koster 552 pr stk lige nu)
Pris: 2430,55

Eller

Seagate blackarmor NAS 220 6TB (2x3TB) gigabit LAN
Pris: 2499 (nedsat fra 3649)
Diskene i sig selv til denne koster ca 3500 (barracuda xt 3TB)

Jeg har lige nu kun brug for de 2 tb (som jeg regner med at spejle) men på sigt kunne 3 TB da sikkert være rart. Men hvordan er kvaliteten og funktionaliteten på Seagate frem for Synology?

Tak for hjælpen!
Senest rettet af jacster 01 nov 2011, 20:50, rettet i alt 1 gang.
Af Scandal
jeg kender ikke Seagate som NAS.
Jeg har derimod en billig 2-bay Synology (DS-210j)
Den er spækket med funktionalitet.
Ydermere kommer der ofte opdateringer, som, ud over at rette bugs, også giver bedre funktionalitet.

Jeg er stor fortaler for Synology (Alternativt QNAP, som også er et solidt produkt), men skal da ikke udelukke at Seagate også er godt.
Af M-Sniper
hej jacster

når du nu får en nas skal jeg ønske dig tillykke, jeg tror ikke du kommer til at fortryde. jeg kan med min erfaring de sidste 2 år med en nas, sige at det er en af de bedste investeringer (elektronik mæssig) jeg har lavet.

mit valg gik på en synology DS109 (dengang), kan godt se jeg skulle have købt en 2-bay system idag, men lad det ligge :p .

jeg vil anbefale en synology, du får godt nok en del hd plads på seagate, men funktione, opdatering, forbedring og brugervenlighed tror jeg synology og qnap er førende.

jeg har for nylig givet min svoger en netgear nas, og brugervenlighed er bare ikke den samme.

det du får i synology og qnap er ofte opdateringer i deres system og de bliver bedre og bedre. der er sket 5-6 system opdateringer siden jeg fik min, og funktionerne er blevet bedre og bedre.

hvis du bare skal bruge den til dlna service kan alle nas klare opgaven. (jeg troede også at jeg kun skulle bruge det til dlna)

men jeg har udvidet mit brug af nas'en, f.eks ftp, musik streaming til min tlf på farten, feriebilled upload når jeg er på ferie, backup af min win7 pc, online billedalbum til mig selv og familie, photo ramme funktion til min kommende android tablet og jeg tror listen kan blive længere.

ang. dlna klienten i synology er jeg tilfreds, men som regl er det også afspileren der sætter begrænsninger, hvilke i dit tilfælde ikke skulle være et problem.

jeg har læst mig frem til at qnaps nas servere bruger twonky som dlna server, som skulle være bedre men som sagt ved jeg det ikke med sikkerhed.

håber du kan bruge det til fremtidig beslutning.

Hilsen M-Sniper
Af jacster
Synology 211j er bestilt - håber at den lever op til forventningerne :-)
Af JesperKeller
Hej Jacster

Tillykke med din nye NAS server.
Jeg går også og overvejer at sætte en NAS server op i hjemmet. Håber at folk ville kunne hjælpe mig lidt med dette.

Når man køber f.eks en Synolog NAS server, følger der så software med til og hvor meget arbejde skal man selv ligge i det før projektet er fuldført?

Venlig hilsen
Jesper Keller
Af Scandal
Når man køber en Synology, skal man huske selv at sætte diske i :-) (sørg for at købe nogen, som står på Synologys positivliste!)

Når det er gjort, sætter man NASen til netværket og kører et medfølgende setup program på en PC på samme netværk.
Den finder NASen og installerer softwaren.

Når det er gjort, kan man connecte til NASen via web-interface.

Hvis man skal mediastreame (DLNA), enabler man denne feature i web-interfacet og placerer filer i de respektive foldere (defalut er vist /video, /photo og /music

Synology er dejlig på den måde at man kan bruge den simpel, men man kan også rode rigtig meget i den og bruge den avaceret. (Det er *nix, der ligger under, så man kan også telnette til den og lave om i de scripts, der ligger bag :) )
Af JesperKeller
Lyder sørme nemt... Puha, kan være det er det jeg skal ønske mig denne jul! :D