Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af skurk
Hej! Jeg står til at udskifte det gamle 32" LCD-tv med en større og bedre model.
Jeg læste alle købsanbefalingerne her på siden og besluttede mig egentligt for et Panasonic G30 (til lige omkring 6000) men er blevet meget i tvivl omkring burn-in, da jeg ofte spiller i adskillige timer af gangen på min Xbox 360.
Og så kommer Skyrim om 10 dage, og det regner jeg med at jeg skal bruge de første ca. 100 timer af tv'ets levetid på. Og det virker ikke som den bedste metode til at breake sit nye dyre plasma-tv ind på :)
Så kære højtærede tv-nørder: Hvad skal jeg købe? Jeg har skrabet 6000 kr sammen, men kan godt trække kassekreditten en ekstra tusse (bilder jeg mig selv ind) hvis det skulle gøre forskellen.
3D er intet krav, og det behøver heller ikke at være papirstyndt. Man må godt kunne optage til USB, men jeg dør nok ikke hvis jeg må undvære det.
Af DavidHimself
G30'eren er helt klart noget at det bedre i klassen, specielt til sport og film, og tendensen til burnin/retension er blevet mindre med de nyere modeller, dog uden at det er forsvundet, så man skal stadig tænke over det, især i det første stykke tid.
Alternativt kan du kigge mod et tv som dette --> http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=648145 som er lidt større end det du søger, men som er kommet inden for dit budget. Det er et glimrende TV, som opfylder dine behov uden at du behøver tænke på burnin.

Det er ikke den eneste mulighed - men var blot for at give dig en idé om hvilken vej du kunne kigge! :)
Af skurk
Det var godt nok billigt for den størrelse. Og jeg har intet imod større tv :)
Mit problem er nok mest at jeg aldrig nogensinde før har bevæget mig ind i denne verden, og der er masser af læsning og begreb at vride hjernen med.
Jeg kan ikke rigtigt finde nogle anmeldelser eller tests af det tv du linker til, og hvis det ikke lige er testet her på siden, så er det svært for mig at vurdere om det er "godt nok".
Men specifikationerne ser da umiddelbart rigtigt fine ud med mine øjne.
Af skurk
Kunne det betale sig at smide lidt ekstra efter 47LV550W-modellen?
Af DavidHimself
Det er 1500,- ekstra, og forskellen er umiddelbart minimal :)
Men begge er rigtigt fornuftige fjernsyn rent spec mæssigt, og jeg har set 450N'eren live (i en bilka vist), på kabel-tv og noget blu ray og det gjorde det rigtigt godt, billedekvalitetsmæssigt.

Jeg kan heller ikke finde nogle test på 450'eren, ud over en på en hollandsk hjemmeside, men jeg er rimelig sikker på at du ikke går galt i byen (og på nettet har du jo 14 dage til at bruge det der hvor det skal stå - og returnere det bagefter :) )

Men som sagt, det er ikke den eneste muligheden men nok en af de få gode i den størrelse og det prisleje! :)
Af skurk
Den nye model har i hvert fald diverse smart-tv funktioner, DLNA og så videre.
Men om jeg synes det er 1500,- værd ved jeg ikke. Jeg har tænkt mig at køre noget Plex via hdmi fra min stationære, og tænker at det nok i virkeligheden er bedre end hvad LG kan diske op med.
Men jeg er ikke helt sikker på om det er den eneste forskel imellem de to modeller!
Af DavidHimself
Alle de specs man kan læse sig til er ens (ud over smart tv-delen, som kan være den eneste forskel). Begge har eksempelvis: TrueMotion 100Hz og LG XD Engine. Og så vidt jeg husker er W-modellerne parallelimport (men er ikke 100% sikker) - der er bl.a lidt garanti der ikke er det samme! :)
Af skurk
Jeg fandt en anmeldelse af den amerikanske model her, og det ser desværre ikke for godt ud. Især tilbagemeldingen om dårlig kontrast og input lag får mig til at bremse lidt op.
Det så ellers lige så godt ud :)
Nogen andre der har en anbefaling?
Af Mysen
IPS-panelet i LG's modeller lider lidt af kontrast, men giver til gengæld bredere betragtningsvinkler og ofte også bedre uniformitet (lysfordeling) end konkurrenter i prisklassen.

Hvis kontrast er vigtig for dig, kan du kigge på Samsung UE46D5005 til 5000 kroner. I Elgigantens avis, mener jeg, at jeg så det.
Eller PS51D535 til knap 5000, der nok overall er bedre, men dog også en del reflekterende.
Af JesperKeller
skurk skrev:Jeg har tænkt mig at køre noget Plex via hdmi fra min stationære, og tænker at det nok i virkeligheden er bedre end hvad LG kan diske op med.
Hvis du køber en model med W til sidste fra LG kommer den også med LG's smart tv.
- Som tilfældigvis indeholder Plex :D Så jo.. LG kan gøre det lige så godt som din computer løsning ;) Bare nemmere.

Udover det så kan du f.eks også måske få gavn af at bruge LG's smart TV hvis man f.eks skal bruge Viaplay eller andet, da det er integreret ind i tv skærmen.
Jeg synes personligt at LV550w er en fed skærm. I forhold til Samsungs D5005 får du også rent faktisk en 100hz skærm. (Men hvad angår 100hz er der blandet meninger om det er godt)
Af skurk
Jeg har nu fundet en del anmeldelser af LG's LV550W-serie, og det ser mere lovende ud!
42"-modellen koster kun 5400,- hos Proshop.
Og hvis jeg slipper for at skulle køre et hdmi-kabel hen over stuen, så tror jeg godt at jeg kan leve med 42" istedet for 47" - genialt at Plex er integreret i skærmen.
Jeg kan se at de lister Wireless AV Link i specifikationerne. Betyder det at det har indbygget trådløst, eller er det kun en modtager til LG's egen mediecenter-ting? Det kunne jeg ikke lige finde svar på, andet end en anmeldelse af den amerikanske version, hvor de sagde at der var en trådløs dongle med i æsken (men det betyder jo ikke at der er det her).