Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sloth
Min søn vil gerne have sig et nyt tv. 37" ville passe fint syntes han (og jeg siger ok). Så efter at have læst lidt og kigget lidt har vi snakket om Samsung UE37D5005. Men det bliver dog i 32 eller 40" da 32" koster 2999,- 40" koster 3899,- mens 37" koster 4699,- de billigste steder jeg kan finde det.

Men er lidt(meget) forvirret omkring 100hz CMR.
Nogen siger at det kun er 50hz som kunstigt bliver lavet til 100 hz, Andre det er lige så godt som andre 100hz.
Har snakket med 2 forskellige i elgiganten. Hvor de havde forskellige meninger om dette.
Så hvad er rigtigt? nogen der kan hjælpe med dette?

Og hvis nogen har et bedre bud på et tv i samme prisklasse og størrelse modtager jeg gerne forslag.

PFT
Af Mysen
Der er to måder at få flere "hz", end det signal der modtages:

Den ene måde er ved scanning backlight, der bruger baggrundsbelysningen til at få dine øjne til opfatte færre skygger i bevægelige billeder.

Den anden måde er ved interpolation, hvilket betyder, at der bliver beregnet ekstra billeder, der sættes ind imellem de ægte, eksisterende billeder. Dette giver et kunstig og ikke helt fejlfrit billede, men bevirker til gengæld mere flydende bevægelser.

Jeg ville tænde scanning backlight og slukke interpolation, mens andre vil slukke begge eller tænde begge.

D5005 har kun scanning backlight.
Af Sloth
BrianH skrev:Det samsung skulle være rigtigt godt. 50 Hz er der ikke noget i vejen med, sidder og ser film på sådan et nu, og alt er flydende.

En anden mulighed er Philips 5606, som jeg går og overvejer: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 40pfl5606h
100 Perfect Motion Rate er så bare Phillips CMR
Af Pyndk
Jeg ville tage et Panasonic TX-P42C3E til 3500 i elgiganten.

Nu er jeg også mest til Plasma, der får man go kvalitet til pengene..
Af Sloth
Hvad er bedst når han spiller meget X-box Plasma eller LCD/LED.

Og 42" så er det nok ved at være for stort til hans værelse. 37" ville være fint, men kun pga 40" var 800,- billigere er 40" i spil.
Af PeterD
jeg er enig med pyndk.

Hvis knægten bliver træt af at spille og vil se tv får du ikke en bedre skærm till prisen..

37" er ofte dyrere end 42". Regn med en merudgift på 500 kr. for en 37". Der produceres flere 42" skærme og det holder prisen lidt nede.

SKAL det være LED som generelt skulle være bedre til spil, og færre tommer vil jeg se nærmere på philips 5606 fra Elgiganten som BrianH anbefaler..

Men, men, men..Det bedste billede når man ser tv fås nu engang på en plasmaskærm og Panasonic C3 i Elgiganten er svær at komme uden om.

Hvorfor plasma:
-Mindre grynet billede end LCD/LED
-Bedre farvepixel (blødere)
-Bedre sortniveau (Her er sort SORT og ikke grå)
-Panasonic skærme er ofte lidt dyrere, men pga. billedkvaliteten og value for money er den svær ikke at have forrest på listen.
Af Sloth
42" bliver for stort. 40" er absolut det største. Og når jeg leder kan jeg ikke finde plasma under 42".
Af Supergris
Prøv lige at revurdere om 42 " nu er for stort. Langt de fleste køber deres første skærm for lille.
Hvis der er plads til den, er den IKKE for stor. Du behøver ikke sidde ret langt fra den, før det føles godt...
Af THM
peter d: samsung d5005 viser dybere sort end pana c3.
derudover er jeg enig i at c3 giver rigtig god value for money, hvilket jeg dog også mener at d5005 gør...
Af Supergris
Ja, men vil nu hellere have en 42 " end end 32 ". Oplevelsen er SÅ meget større...
Billedet er godt på begge skærme.